• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amatörens Tysklandsresan

Chrichan

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
8330
Medlemskap
2021
Hej!
Jag skall åka ner till Niesmann Bishop fabriken för att reparera min husbil. Jag är mycket ovan vid resor utanför Norden.
Vad behöver jag, i form av tillstånd och ev. försäkringspapper?
Vad är det för trafikregler som man bör känna till?
Resan ner till Polch sker i början av Juli, vilken väg är bäst, Göteborg - Kiel, Hälsingborg - Pottgarden eller över bron?
Det finns många fler frågor, jag är tacksam för alla tips och råd som jag kan få.

Husbilshälsningar
Chrichan
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Ta med pass, försäkringsbeskedet och försäkringskassans kort.
Resvägar kan du kolla i Google Maps.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
När du väl är framme i Polch finns en ställplats precis utanför anläggningen med både tömning och fyllningsmöjligheter.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag skulle välja färja Trelleborg -Rostock, undvik Autobahn1 förbi Hamburg,stor risk för kö.
Fartbegränsning Tyskland 80 samt 100 på autobahn, är det omkörningsförbud lastbil gäller detta också tunghusbil,i mindre samhällen gäller 50 kmh efter gul skylt med ortsnamn.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Kör in i tyskland efter kl 18.00 o ta kvälls / natt körning. Bekvämt o bra. Dagtid är det alltid jobbigare att köra pga köer och offensiv trafik. Kört jättemycket där nere men väljer numera bekvämlighet före något annat i just tyskland.
 
S

Sören-6830

Guest
Om du har tid beställt för service eller annat arbete finns en speciell ställplats för detta, fråga i receptionen. Den allmänna platsen är ofta full.
Kör gärna lördag eller söndag på autobahn, då är det så gott som lastbilsfritt.
 

Chrichan

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
8330
Medlemskap
2021
Hej Livinil.
Jag har varit medlem i många år, men är jättedålig på denna hemsida. Om du har möjlighet vore jag mycket tacksam om du kan ringa mig, tel: 070 2705161.

Ta kar ödmjukast på förhand.
Chrichan / L-G
 

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Hej Chrichan, har skickat ett privat meddelande till dig via diakussionstråden. Hade lite frågor runt ditt besök i Polch. Vänligen Michael
 
Toppen