• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carthagoproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

alexander

Guest
Vi har lämnat in vår Carthago till försäljning. Vid genomgång/kontroll av husbilen framkom stora fuktproblem i golv och väggar. Har även bekanta som har liknande problem. Finns det fler Carthago-ägare som har samma problem?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Vilken årsmodell? Har det gjorts årlig fuktkontroller tidigare?
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
vem har gjort fuktkontroll och säger att det är fukt i väggar ?Det kan inte vandra fukt i väggarna.BIÖ gör endast okulär besiktning eftersom man INTE kan göra fuktmätning.Det är ju aluplåt på båda sidor.
Anders
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Nej, inget läckage i vår Carthago!

Låter skummt. Jag hade nog använt mig av en oberoende firma för kontroll för att utesluta att säljande firma vill försöka få dig att tro att värdet på bilen är lägre än det är.

Sedan hade jag nog börjat efterfråga hur mätningen gått till och var i bilen man funnit fukt.

Det enda som är gjort av trä i vår Carthago (E-line I50 årsmodell 2015) är möblerna. Det finns inget trä i varken tak, väggar och golv. Däremot tyg/beklädnad på väggar och tak. Men då borde man se fläckar och med handen känna fukt efter kraftigt regn/spolning av bilen.

En svag punkt på våran bil, när den blir avsevärt mycket äldre än vad den är idag, är tätningarna av alla takluckor. Men sådant läckage märks utan fuktmätning.

Mvh!
Niklas
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har fått fuktmätningsprotokoll med mätvärden på min förra bil, denna hade samma konstruktion med metall på båda sidor, man betalar dyrt för fuktkontroll varje år till vilken nytta?
Årsmodell på Carthagon?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag har fått fuktmätningsprotokoll med mätvärden på min förra bil, denna hade samma konstruktion med metall på båda sidor, man betalar dyrt för fuktkontroll varje år till vilken nytta?
Årsmodell på Carthagon?

Jag har svårt att se hur fuktkontrollen skall kunna genomföras med något mätresultat som följd då aluminium leder ström och de mätverktyg jag känner till bygger på elektrisk mätning.

Sedan går det självklart att krypa runt, lysa med ficklampa, känna med fingrar och se med ögonen efter fuktfläckar på tyg. Men det jobbet kan man göra själv så länge man inte har svårigheter att röra sig.

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Låter som att någon (den som hanterat fuktmätaren) inte har en aning om vad denne håller på med.
Det är som sagts ovan, med aluminiumplåt på insidan kan man inte mäta fukt i väggen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det står tydligt i tillverkarens garanti att kostnaden betalas av ägaren, jag har alltid betalat på min bilar 1000-1500 kr per år, finns det någon som lyckats runda detta avtal och fått kontroller gratis?
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hej!
Första fem åren betalade jag ingenting.Från sjätte året då garantin var slut 600kr.
Mvh.S670sl
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hade en öång dispyt med Hymrt i Ängelhllm om detta. Fick då svaret att testet var gratis men oljesprutningen under på faneren kostade. Det finns alltid sätt att ta betalt. Adria tog betalt för att fukttesta en plåtis hos BiÖ, när jag ville vara med och se hur de gjorde sjönk priset.
 

Mathie

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
19981
Medlemskap
2024
Det går inte att genomföra en traditionell fukttest på en Carthago, precis som flera skrivit tidigare så är det aluminium både utvändigt och invändigt. Följaktligen fungerar inte en fuktmätare utan det är en okulärbesiktning som gäller. Det är en form av dynivicellskum som isolering och det drar inte till sig fukt.
Jag har hört liknande historier med bilar som har fuktkontrollerats hos bilprovningsakrediterade ställen som underkänt bilar då de inte känt till bilens konstruktion, kontakta en av Carthago godkänd ÅF.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om man stoppar in två spetsiga avkännare som många gånger finns på fuktmätare för att komma in en bit i materialet och då känna av ev. fukt som leder lite ström.......... Och då i stället stoppar in spetsarna så de träffar aluminiumskiktet som leder ström bättre än fukt, så lär man få jättehöga fuktmätvärden på displayen.
Vet ju inte om det är så det går till, men man upphör aldrig att förundras över vad proffs inom campingvärlden kan åstadkomma när de pillar med något som de inte begriper sig på.
Det gäller att vara påläst så man har motargument när proffsen talar om hur läget är.

M.v.h. JANKRO.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Du har som vanligt alldeles rätt att man skall vara påläst JANKRO. Men tydligen inte tillräckligt :) .
För det vanligaste instrumentet som används visar över huvud taget inte fukt i husbilar.
Sug på den!
//Conny
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag vill gärna veta anledningen till att ingen har kommenterad mitt inlägg från 2018-07-01 trots ca 500 visningar. Kan det bero på att mitt påstående är:
1/ känt och att jag slår in öppna dörrar, varför man redan har slutat kolla på det sättet.
2/ så befängt att det inte förtjänar att besvaras eftersom det förekommer på 100 – 150 kontrollstationer.
3/ något man har anat men helst vill blunda för trots att man årligen ”tvingas” betala 500 – 4000 kr.
4/ obegripligt.
//Conny
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen