• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duschavloppet läcker ut i husbilen (hur komma åt å felsöka?)

F

F.d. 57370

Guest
Hej!

Prövade använda duschavloppet för första gången på våran Bürstner argos 660 och upptäckte till våran fasa att det läker ut vattnet på golvet i husbilen.

När bilen lutar lite ned i framändan så ser man hur det kommer ut vatten under färskvattentanken och sen vidare ut på golvet.

Hur kommer man åt å felsöka detta? Prövade skruva åt skruven som sitter mitt på avloppet för att dra åt den men det löste inget.
 

Bilagor

  • husbil1.jpg
    husbil1.jpg
    182 KB · Visningar: 233
  • husbil4.jpg
    husbil4.jpg
    200,6 KB · Visningar: 233

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Rent spontant & utav dina bilder att döma så undrar jag om inte det enklaste sättet är att plocka ut vattentanken & se om du kan se något. Går toaväggen ner till golvet så gör försiktigt ett hål & se om du kan se något. Om inte det fungerar & om du inte kan se något underifrån så får du nog plocka bort duschen, hemska tanke. Eller lämna in på verkstad.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har haft et lignende problem på min Elnagh.

Det viste sig at duschgulvet havde to spricker. En rundt den blanke afløbsrist, og en i hjørnet, hvor gulvet går lodret op mod væggen.

Begge sprækker var meget små og fine og var svære at se.

Årsagen var at gulvet ikke var ordentligt understøttet fra fabrikken.

Det var ikke muligt at reparere, så jeg måtte skifte gulvet. Det tog vældigt lang tid at få et hjem et nyt gulv via importøren. Siden var det et vældigt stort arbejde at få demonteret dushen. Det sværeste var gulvet, da de havde brugt vældigt meget lim.

Jeg har senere erfaret, at nogen får ilagt nogle lag af den film, som man bruger til at lave reklamer på nye Taxaer. Det er materiale som varmes på ved en ret nøjagtig temperatur. Du burde kunne få det hos et reklamefirma der laver den slags på biler. Måske vil de også lægge det på for dig ;)

I det lange løb tror jeg at det bliver billigere.

Men først kunne du jo undersøge om slangen under dushgulvet lækker. Måske er der en skrue i risten, så du kan tage den af og kigge ned den vej. Måske kan du finde et sted før Gråvandstanken, hvor du kan demontere og spærre slangen, og derefter fylde vand i afløbet, til du kan se det ved risten. Siden kan du så se om det løber ud, og så er det jo slangen der skal skiftes. Det kan så vise sig at være lige så besværligt.

Held og lykke med arbejdet.
 
F

F.d. 57370

Guest
Rent spontant & utav dina bilder att döma så undrar jag om inte det enklaste sättet är att plocka ut vattentanken & se om du kan se något. Går toaväggen ner till golvet så gör försiktigt ett hål & se om du kan se något. Om inte det fungerar & om du inte kan se något underifrån så får du nog plocka bort duschen, hemska tanke. Eller lämna in på verkstad.

Det var min första tanke också, dock ryms inte tanken upp ur "hålet" då ställningen för bälte/ryggstöd sitter där, hittar inte vart man kan lyckas skruva lös den, verkar som att man kanske måste in under bilen.
 
F

F.d. 57370

Guest
Jeg har haft et lignende problem på min Elnagh.

Det viste sig at duschgulvet havde to spricker. En rundt den blanke afløbsrist, og en i hjørnet, hvor gulvet går lodret op mod væggen.

Begge sprækker var meget små og fine og var svære at se.

Årsagen var at gulvet ikke var ordentligt understøttet fra fabrikken.

Det var ikke muligt at reparere, så jeg måtte skifte gulvet. Det tog vældigt lang tid at få et hjem et nyt gulv via importøren. Siden var det et vældigt stort arbejde at få demonteret dushen. Det sværeste var gulvet, da de havde brugt vældigt meget lim.

Jeg har senere erfaret, at nogen får ilagt nogle lag af den film, som man bruger til at lave reklamer på nye Taxaer. Det er materiale som varmes på ved en ret nøjagtig temperatur. Du burde kunne få det hos et reklamefirma der laver den slags på biler. Måske vil de også lægge det på for dig ;)

I det lange løb tror jeg at det bliver billigere.

Men først kunne du jo undersøge om slangen under dushgulvet lækker. Måske er der en skrue i risten, så du kan tage den af og kigge ned den vej. Måske kan du finde et sted før Gråvandstanken, hvor du kan demontere og spærre slangen, og derefter fylde vand i afløbet, til du kan se det ved risten. Siden kan du så se om det løber ud, og så er det jo slangen der skal skiftes. Det kan så vise sig at være lige så besværligt.

Held og lykke med arbejdet.

Tack för dina tips/tankar, ska kika igenom golvet och se om det verkar finnas någon spricka.
 
F

F.d. 57370

Guest
Nu kollade jag lite mer noga och när jag tryckte lite på avloppet så hittade jag problemet (se bild).
Då måste man bara hitta något bra sätt att täta det på. Kan man skruva lös avloppet uppifrån utan att den undre delen trillar ner när man tagit bort skruven? Tänkte om den far så man inte får upp den igen?
 

Bilagor

  • husbil5.jpg
    husbil5.jpg
    138,5 KB · Visningar: 168
F

F.d. 57370

Guest
Det hände för mig också sprickor runt avloppen i duschen kolla noga!
Ha de Paffw

Hur åtgärdade du det? Jag antar att det blir en rejäl kostnad om man ska byta hela golvplasten.

På en kabe som jag hade samma problem där fans det
en lucka under bilen mitt för avloppet
jag tror inte den ramlar ner så långt och den sitter fast i en slang

Ingen lucka tyvärr på min bil, men det var inga problem att ta bort silen, avloppet hängde kvar utan problem.

Vad göra nu?? Hitta något bra lim (förslag?) och limma ihop den spruckna plasten. Sen när det har härdat så kan man sätta silikon innan man drar fast silen igen?
 

Bilagor

  • husbil6.jpg
    husbil6.jpg
    197,4 KB · Visningar: 74

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Jag hade med mig "industri (jesus) silver tape" som var turkos" som jag tejpade runt avloppet samt beställde nytt dusch golv som de bytte när jag kom hem från resan kostade 735 € surt sa räven
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et par lag med decorfolie på hele golvet er en løsning flere har brukt. Disse foliene er formbare når de varmes opp, temperatur varierer rundt fra 80 til 130 grader. Enkelte folietyper strekkes lett ved noen temperaturer og krymper ved andre, en trenger trening for å få til dette riktig.
 
Toppen