• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Domkraft

Skogstuna

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Borås
HBK-Nr
1455
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har köpt en ny husbil och den har inget reservhjul men en reparationssats(kompressor mm). I vårt lastutrymme sitter domkraften och tar upp en del utrymme för packning. Jag funderar på om det är någon vits med att ha med den? Det är ju även så att vi har Fiat assistans. Min känsla är att det inte är troligt att domkraften behövs?
Hälsningar Thomas
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Helt rätt både Knut och Wizard! Vi har Biltemas reparationskit och har även skaffat en egen 12V kompressor trots att CO2 patroner redan fanns i rep.kittet. Fick punka i Nord Norge för 2 år sedan och utan domkraft hade ingenting fungerat. Närmaste bilbärgning var ganska många mil från där vi beskådade vildrenar intill Putin-landet...
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Varför inte köpa en liten pelardomkraft på 10 ton ? Tar inte så mycket plats och kostar inte så mycket på tex biltema. Har en ligger i min bil och den lyfter ganska högt och tycker den är behändig. Gjort en platta att lägga ovanpå.
 

Skogstuna

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Borås
HBK-Nr
1455
Medlemskap
2024
Hej!
Då skall den vara kvar. Har fixat och donat och det slutade med att jag kunde ta remmen som domkraftslådan är fastspänd med, ställa en tråd back ovanpå och fästa en tråd back med remmen i botten på trådbacken. Blev hur stabilt som helst.
Tack för alla svar
// Thomas
 
Toppen