• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka tillbehör Lifepo4?

F

F.d. 54238

Guest
Hej!
Vet att det finns många trådar om Lifepo4 men efter att ha läst de flesta så känner jag mig ändå osäker på vad som gäller.
1. Om jag har ett Lifepo4 batteri med inbyggd BMS. Behöver jag någon batterimätare typ Victron eller är det mest för att det är kul att hålla koll?
2. Jag förstår det som att BMS:en är till för att skydda batteriet mot överladdning och total dränering. Stämmer detta?
3. För att spara batteriet till max ska jag sätta EBL:n på syra då?

Tacksam för konkreta svar.

Mvh

Anders
 
F

F.d. 54238

Guest
Har precis monterat batteriet men givetvis funkar det inte som tänkt.
Allt på plats plus och minus men nu vill min EBL inte starta. Dessutom började solcellsregulatorn tjuta när jag kopplade på strömmen. Så 2 problem.

1. Solcellsregulatorn ger larm när jag kopplar på ström. Och ja jag glömde att koppla bort den när jag tog bort batterierna.

2. EBL:n är stendöd kommer fram spänning när jag mäter vid ingången.

Tips och tankar?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Gå over alle sikringer i EBL, tipper det er en liten sikring som har fått seg et sjokk. Solcellregulatoren må muligens resettes, koble den fra på begge sider og koble så til batteri først og paneler sist. Det skader ikke å sjekke sikringene på denne også så gjør det først :D
 

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Enligt Makspower hemsida så skall batterier med BMS laddas med max 14,4 -14,7 V. Laddar man med mindre blir det inte fulladat. Bör visst laddas fullt minst 2 gågner per år om det skall behålla sin kapacitet. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
F

F.d. 54238

Guest
Okej ska se om jag kan få isär den och se om där finns någon säkring i den. Provade att byta den på EBL märkt solar utan resultat. Återkommer när jag vet.
 
F

F.d. 54238

Guest
Min tanke är att använda EBL:n inställd på syranatteri för att spara på batteriet sen får jag se hur jag löser en ev. fulladdning 2ggr per år.
 

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Efter att ha läst lite till om laddning av lifepo4 batterier är jag sugen på att köpa en Victron ip22-laddare med 15 A laddningskapacitet. Makspower är billigare på en sådan laddare än vad jag kan finna i Sverige. Cetk har ju ingen laddare som klarar batterier över 80 Ah.
Anders
 

foxizz

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2024

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Hur jag får ihop batteriet med EBL´n (Reich Ebox) vet jag inte riktigt än. Har provat att koppla in en CTEK laddare på de nuvarande blybatteriena. Samtidigt drog jag bara ut sladden till laddaren i EBL´n och det fungerade med en gång. Nackdelen var att bilbatteriet inte laddades, men det laddas ju nästan alltid när motorn är igång.
Till att börja med kommer jag att återgå till EBL'ns laddare. Måste väl skaffa en under sommaren och det mesta talar för Victron enligt foxizz tips
Planerar att åka till Sandvika på måndag och hämta det nya batteriet.
Hoppas du fått igång din EBL nu MulleMeck.
 
F

F.d. 54238

Guest
Ja jag har fått igång. Tack för hjälpen här ifrån men felet var banalt men viktigt. Jag vände på polariteten då jag var helt säker på att svart var jord men det var det inte. Kom på det när jag uppmätte minus värde när jag startade bilen. Ja man lär så länge man lever:) som tur var verkar allt ha haft inbyggt klantskydd.
 

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Nu har jag hämtat batteriet i Norge och monterat in det. Allt verkar fungera och jag kör med den befintliga EBL´n. När solcellerna laddar, laddar de med upp till 14.5 V. Har lättat bilen med många kilo och fått lite mer plats att stuva undan grejor på.
Har kopplat in en voltmeter och amperemeter för att få kontroll över systemet.
Litiumbatteri 1.jpg
 

Bilagor

  • Litiumbatteri 3.jpg
    Litiumbatteri 3.jpg
    813,8 KB · Visningar: 77
  • Litiumbatteri 4.jpg
    Litiumbatteri 4.jpg
    1,1 MB · Visningar: 75
  • Litiumbatteri 2.jpg
    Litiumbatteri 2.jpg
    946,6 KB · Visningar: 76
Toppen