• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

svårt att tanka.

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag vet inte om detta är rätt plats i forumet men chansar.
Vi har haft nya bilen i tre veckor. Två gånger har jag (försökt) tanka. Båda gångerna
har pumphandtagen löst ut p.g.a. dålig avluftning i tanken gissar jag. Jag kan inte släppa på mer än ca1dl/sek. Tar en evighet att fylla tanken vilket jag inte har tålamod till. Frugan får göra det.
Bilen är en Itineo på Fiatchassi. Förra bilen var en Adria på Fiatchassi utan tankningsproblem.
Tips, någon? Ska tala med säljarens verkstad snart.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Tyvärr vanligt. Vissa bilar är svårare än andra. Men huvudproblemet sitter nog i pistolhandtagets känslighet, dieselns skumningsgrad och pumphastighet. Vi har samma problem men det minskar när jag vrider handtaget framåt eller bakåt...
 
R

RobbeS

Guest
Hade samma problem tills jag upptäckte att jag stack in pumphandtagsmynningen för djupt. Nu med rätt teknik funkar det fint...
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Hade samma problem i början. Kom fram till att munstycket måste vinklas ca 45 grader, då går det riktigt bra att fylla. Testa.
 

Heddelin

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4601
Medlemskap
2024
Vi hade samma problem. Lämnade in bilen och dom satte in ett grövre avluftningsrör. Kostade 5 000:-.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag tolkar trådskrivaren som att han tidigare tankat sin husbil på Fiat chassie utan samma problem. Av det drar jag slutsatsen att han därmed vet hur han skall göra för att få det att fungera normalt. Ds. jag tolkar inte problemet som "handhavandefel".

Det later, av felbeskrivningen att dömma, som att avluftningen inte är tillräcklig vilket kan bero på för klent dimensionerat men också pga. att man råkat klämma avluftningsslang. Oavsett orsak reklamera för detta är ett fel som du som slutkund inte skall behöva leva med eller behöva åtgärda på en bil med garanti.

// Niklas
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det har inträffat att tankröret blivit felmonterat och är ihopklämmt mot bodelen, om bilen är helt ny kunde detta vara felet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er stor forskjell mellom helintegrete og andre når det gjelder dette.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Då har vi haft tur på de 2 bilar vi haft (båda byggda på Fiat) varav 1st delintegrerad och den senaste helintegrerad. Båda bilarna går att tanka upp på normal tid.

Med vänlig hälsning!
// Niklas
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Samma här Itineo MJB800 med vrider jag handtaget fungerar det. Som andra skriver vissa mackar är det OK andra (sällan) är det en omöjlighet. Kanske för snabbt flöde.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er mye lengre slange på helintegrerte enn på orginal hytte. Bygget selv om på min Flair med noe kraftigere slange av samme type som benyttes som sugeslange på brannpumper, ble kun litt bedre så 45 grader og halv fart på pumpen. Orginal påfylling på Iveco Daily er faktisk for lastebilspumpe med høy fart!
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Det har inträffat att tankröret blivit felmonterat och är ihopklämmt mot bodelen, om bilen är helt ny kunde detta vara felet.
Det går inte att se röret på ett enkelt sätt? Jag menar utan att skruva bort en massa saker? Ska kolla i dagarna, ska tanka igen inför Skåneturen.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Hej,
kanske ett långskott men ändå.
Har du haft problem vid samma pump?
Prova annan mack. Råkade ut för detta på en mack nära mig med personbilen, funkade på annan mack.
Pratade med macken med problemet och nu är det fixat.

Ha det // Per
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Många tips blir det. Ska testa imorgon. Har bara testat två mackar, en i Kalmar och en i Fridafors förra veckan. Lika illa på båda. Men frugan har tålamod
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Vi hade en hb som var svår att tanka leverantören kollade och slangen var för lång så man kapade den då gick det att tanka normalt.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Tankade idag. Provade att vrida munstycket. Vid ca 30 grader kunde jag öppna hyggligt mycket. varför vet jag inte men diesel rann i.
 
Toppen