• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkel toatömning

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
När det gäller tömning av toakassetten så har jag slagits av att det ofta är de enkla och billiga lösningarna som fungerar bäst.

På campingar och offentligt anordnade tömningsstationer möts man i regel av en utslagsvask i rostfritt som täcks av ett galler. Jag har aldrig förstått vad gallret skall vara bra för. Som tur är kan man ofta lyfta på det. Vad man skall ha en vask till förstår jag inte heller. Den har bara den effekten att se till att det skvätter ordentligt samt att man kan granska innehållet i toakassetten när man häller ut det.

Detta är typiska exempel på ritbordsprodukter som konstruktören aldrig själv har använt.

På privat anordnade ställplatser hittar man de bästa lösningarna som gjorts med liten budget av folk som själva varit ute med husbil. Man behöver bara ett rör och en vattenslang.

Jag hittade denna smarta lösning i Tyskland.
DSC_0059.JPG Observera snabbkopplingen till slangen som gör att man kan enkelt kan koppla sin egen slang och fylla färskvatten från samma vattenutkastare. Den gula slangen går till en liggande plastdunk med uppskuren sida för gråvattentömning.

Jag bifogar även en bild på min egen hemmalösning. Använd den spolbrunn som alla hus har. Min är i rabatten.

DSC_0023.JPG
Leif Torså
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Det här med en toalettstol tyckte jag var en käck lösning i början men den har samma nackdel som utslagsvasken. Det skvätter alldeles för mycket. Ta bort toalettstolen och sätt dit ett rör med lock i stället. Har man lock på röret behövs inget vattenlås.

Om man använder en spolbrunn måste man självklart veta att det är en spolbrunn som går till avloppsnätet. Det gäller att ha koll på husets VA-installation.

Leif
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Var på en camping i Polen nu i oktober. Lågsäsong inte många på campingen.
Jag efterfrågade tömningsstationen för kasetten. Ägaren tittade lite konstigt på mig och pekade in i skogen. Jag såg förmodligen lite frågande ut varvid han upprepade svaret och pekande in mot skogen. Det är första gången som jag har blivit uppmanad att gå och tömma i skogen.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Gissar på en äldre herre, som pekade på skogen. Skulle kunna berätta många rövarhistorier från forna Sovjet, Ryssland, Polen, Litauen Tjeckoslovakien och DDR. De hade världens hårdaste utsläppskrav - det var bara det att de levde inte upp till kraven på långt när. Men det har blivit bättre
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Om röret är kopplat till avloppet eller inte är det skitenkelt att kolla. Öppna locket be någon gå in och spola en toalett se och lyssna, om det syns en ökad vattenström eller hörs ett brus i samband med spolningen är röret kopplat till avloppsledningen, om inte så är det kopplat till dräneringen.
Bba
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Så här har jag löst det hemma hos oss. 70 mm avloppsrör anslutna på husets avloppssystem. Sköljning sker med regnvatten från en vattenkanna.
Visa bilaga 148418 Visa bilaga 148419
Mvh. Klas
Hej
Om det är min rördragning ni är rädda för att den är felaktig så ska jag försöka lungna er. Tomten saknar anslutning dagvattensystem. Jag har med hjälp av ett antal rördelar flyttat in mitt avloppsrör i närheten av väggen så det inte är ivägen på infarten.
Mvh. Klas
 
Toppen