• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkel toatömning

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
När det gäller tömning av toakassetten så har jag slagits av att det ofta är de enkla och billiga lösningarna som fungerar bäst.

På campingar och offentligt anordnade tömningsstationer möts man i regel av en utslagsvask i rostfritt som täcks av ett galler. Jag har aldrig förstått vad gallret skall vara bra för. Som tur är kan man ofta lyfta på det. Vad man skall ha en vask till förstår jag inte heller. Den har bara den effekten att se till att det skvätter ordentligt samt att man kan granska innehållet i toakassetten när man häller ut det.

Detta är typiska exempel på ritbordsprodukter som konstruktören aldrig själv har använt.

På privat anordnade ställplatser hittar man de bästa lösningarna som gjorts med liten budget av folk som själva varit ute med husbil. Man behöver bara ett rör och en vattenslang.

Jag hittade denna smarta lösning i Tyskland.
DSC_0059.JPG Observera snabbkopplingen till slangen som gör att man kan enkelt kan koppla sin egen slang och fylla färskvatten från samma vattenutkastare. Den gula slangen går till en liggande plastdunk med uppskuren sida för gråvattentömning.

Jag bifogar även en bild på min egen hemmalösning. Använd den spolbrunn som alla hus har. Min är i rabatten.

DSC_0023.JPG
Leif Torså
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mange steder i Norge finnes et lite betonghus med et rør stikkende på skrå ut fra siden for tømming av kassetten. I bakken foran huset er det en firkantet luke for tømming av tanker. På andre siden av huset finnes et vatnuttak. Huset har varmekabler inne og nok et vatnuttak for vinterbruk. Ikke enkleste løsningen, men robust og brukervennlig.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Håller absolut med! Enklast och bäst är ett hål. Det blir mindre skvätt och lättare att hålla rent.

Men det är väl av historiska skäl som ståltrattarna dominerar. Vid tömning av PortaPotti, tunga gråvattensdunkar och hinkar så var det lättare med en stor tratt och ”gallerstöd”. Nu är det kassetternas tidsålder och vi möts av nya lösningar, där det enkla absolut kan vara det bästa, tycker Björn.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Den sista bilden påminner om de som verkar vara vanliga i England. Där har jag sett flera varianter med en toastol placerad i en uppmurad låda som jag förmodar fyllts med ballast runt om och sedan avjämnats med betong eller liknande med fall mot toaöppningen. Superenkelt och med bekväm arbetshöjd, lätt att tömma och spola av efteråt.
 

På väg igen

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Markaryd
HBK-Nr
23419
Medlemskap
2024
Denna variant har vi sett på flera ställplatser i Tyskland. Väldigt enkel att tömma i utan stänk och spill via röret på sidan. Går även att öppna locket på toppen, blir då en stor öppning. På sidan finns vatten spolning för rengöring.
Har ofta stått på en gjuten betongplatta med markbrunn för tömning av fast tank.
Verkar vara lätt att hålla rent, underlättar för personal på ställplats och camping.20170812_101715.jpg
 

GöranT

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2024
Varning för Leifs förslag att tömma i spolbrunnen vid husgrunden!
Dessa rör brukar vara kopplade till husets dräneringssystem och används för renspolning. Tömmer man toatanken där sabbar man dräneringen och har snart fuktskador på huset!
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Rensbrunnen på avloppsledningen brukar vara 160mm eller större rödaktigt rör och på dräneringen brukar det vara 110mm.
Men vad vet jag, en simpel snickare.

Bra tips ang rensbrunn det har jag aldrig tänkt på, och en bonus är att min ligger vid gårdsplan ska anammas.
 
Toppen