• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gps styrd hastighetsmätare

Alltrack

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
23438
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet av gps styrd hatighetsmätare/(kameravarnare) av märket Bobrik+ (se bifogad bild.) (har fria uppd.för kamera och hastgh.begr) Även andra fabikat är av intresse.
Tycker hastighetsmätaren i min Fiat är lite otydlig och har stor avvik mot verklig hastighet enligt gps:en/multimedia som sitter i (som har väl små siffror), skulle va trevligt med en display ovanpå instrumentpanelen med tydliga siffror väl synliga.
 

Bilagor

  • art81.png
    art81.png
    238,3 KB · Visningar: 317
F

Fd.47585

Guest
Jag har en sådan i min personbil, den med körjournal sedan många år. Fungerar helt klanderfritt, visar grönt om du håller hastigheten i orange upp till 6 km för fort, därefter rött. Om du kör för fort och närmar dig en fartkamera så varnar den. Enda gången den kan visa fel är vi kraftiga lutning upp eller ner, då kan den ibland visa fel men det är inget problem för mig. Har även flertal polare/grannar som jag rekommenderat denna till och ingen har sagt annat än lovord. Jag köpte den med extra stark antenn inbyggd så det är bara den jag har erfarenhet av.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Mycket bra. Vi har en i varje av familjens bilar och den äldsta är nog bort mot tio år.
Kör inte en meter utan. Verkar hålla länge
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Mycket bra fungerar utmärkt. Har en i varje bil ,monterade ovanpå instrumentbrädan mitt i synfältet. Tittar aldrig på hastighetsmätaren bara på Bobrik. Fungerar även utomlands men bara med orange ljus, men inte för kameror. Visar kameror i Norge och Finland.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Finns det ingen skyltläsare som läser hastighetsskyltarna i stället för att hämta uppgiftern från gps? Jag upplever att det skyltas om rätt ofta och det tar ibland rätt lång tid att få in uppgifterna i gps,en. Man missar också tillfälliga skyltar. Jag har halvårsvisa uppdteringar i min bil. Tekniken finns ju i nyare och mordernare bilar så varför inte en lös modul att fästa i vindrutan?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Teoretisk er det mulig å få til en slik dator løsning, men det er endel som må løses. Normalt er det minst 2 kamera som overlapper, og en rask dator som behandler bildene i sanntid for å ekstrahere skilter og oversette bilde til informasjon. Tesla benytter noen GPU enheter for bildebehandling, i 1980 ville hver bil kommet høyt på listen over de kraftigste superdator i verden.

De kraftigste mobiltelefoner har ikke nok regnekraft til å følge med på bildestrømmen fra et kamera, langt mindre en gruppe kamera. Men med en bilderate på 1 analyse i sekundet fra 2 kamera kan være innen rekkevidde ved rett programmering.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Bobrik uppdateras minst en gång i månaden. skyltuppgifterna kommer från trafikverket och det är dom som gäller för hela Sverige.
 
R

Rolfevert

Guest
Själv körjag efter den angivna hastigheten i min gps.
Använder en iPad mini och får stora tydliga siffror.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
I dag har jag åkt en sträcka på ca fyra mil för att kontrollera min nyuppdaterade gps Garmin camper 770 ltd. Jag jämförde med fartskyltar och med min originalmonterade gps i bilen. På sträckan jag åkte hittade jag sex fel där det inte stämde med gps och vägskylt i stadsmiljö. Jag vet att fem av skyltara suttit i flera år. Jag åkte också genom en ett mil vägbygge som har hållit på i två år. Gps,en visade 90 km hela vägen medan fartskyltarna varierade mellan 50 - 70 km. Rådet är att inte lita för mycket på gps,en. Vid nästa bilköp blir det nog en bil med inbygg skyltläsare.
 

Alltrack

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
23438
Medlemskap
2024
Kjelka: Ja det är mycket som klickar med gps:sen. Det gäller att hålla koll på skyltarna, gps:sen visar ju bara aktuell hastighet oavsett vägskyltar. Min tanke med Bobrik:en är är att få ett klart digitalt värde på aktuell hastighet som jag själv kör i utan att behöva fundera på vart nålen på hastighets mätaren pekar på ett smidigt och trafiksäkert sätt, sen är det ju ett + att det finns en inbygd kameravarnare i den. Skyltavläsning på nya bilar är nog riktigt bra, synd att många bilmärken har dom ihop med dyra gps paket.
 
F

Fd.16159

Guest
Trafikverkets datauppgifter för väghastigheter har sina felaktigheter jämfört med verkligheten.
Sedan mer än ett år har det varit skyltat med 60km på E22 Bjärby östra o västra. Strax väster om Nättraby Karlskrona. Det står även två fartkameror där. Enligt Trafikverkets data är det dock 80km.
Så att lita fullt ut på fartkameravarnare går inte.

Bosse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om det är böter som man oroar sig för så är det bara att hålla den skyltade hastigheten. Sedan finns det ju också laservarnare i olika former som varnar för aktiva kameror & polisens laserpistoler. Att inneha en sådan är av naturliga skäl olagligt. Själv försöker jag följa hastighetsbegränsningarna men använder GPS'en som hastighetsmätare.
 

Alltrack

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
23438
Medlemskap
2024
Tack för alla svar o kommentarer.. Sitter en Bobrik i Knausen och är nöjd som tusan. Suverän hjälp då bilens egna mätare diffar mot verklig hastighet o ä enl mitt tycke otydlig.. Bobrik ger tydliga klara siffror utan tvekan. Ha en skön sommar alla o kör med förstånd. (hjärnan kan spöka till det i värmen ;) )
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Rätta mej om jag har fel men dom flesta av oss har väl en helt vanlig GPS i bilen? Den har väl exakt samma egenskaper som en Bobrik så varför köpa en sådan?
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Jag har monterat Bobrik ovanpå instrumentbrädan för att ha den mitt i blickfånget ,då slipper jag titta ner eller åt sidan på så sätt är all uppmärksamhet riktad på trafiken. Har tillverkat en liten skärm av aluminium plåt som jag format efter profilen detta för att slippa störande ljus utifrån, samt tejpat fast en remsa datapapper ovanpå för att minska solens uppvärmning av elektroniken.
 

Bilagor

  • Bobrik på instrument brädan.JPG
    Bobrik på instrument brädan.JPG
    2,2 MB · Visningar: 177

Alltrack

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
23438
Medlemskap
2024
Bennsan: Jo så sant..men Bobrik visar hastigheten med betydligt större siffror och man ser dom direkt.. i min gps så är det små siffror ihop med massa annan info + kart bild så där får man inte samma snabba överblick på hastigheten som med Bobrik som man dessutom kan montera rakt i synfältet.
 
F

F.d. 53814

Guest
Om Bobrik har fartkameradatabas för Europa så kan den bli dyr att ha i en del länder.
 
Toppen