• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torrbollsmysteriet

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag har haft en Corvett C4 -92, stängd (men inte tätad) med kapell, i min lada från 2017-10-21 till 2018-04-18 med temperaturen har bara över 0 grader en (1) av dessa 6 månader.
Bilens invändiga luftvolymen uppskattas med god marginal till ca 3 m3
Bilen har haft två (2) Torrbollar som 2018-04-18 tillsammans innehöll ca 1 liter vatten.
Torrbollen består av kalium- och magnesiumklorid som fryser vid +- 0 grader (= overksam)
Torrbollen kan torka ner till 45% RH
Oavsett hur jag räknar med hjälp av tabellen på Fukt - Absolut och Relativ Fuktighet så kommer jag fram till att det krävs flera hundra m3 luft och över hundra luftbyten. Alternativt har bilen varit märkbart våt 2017-10-2, trots försäkran om motsatsen,
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Torkning av fuktig luft skapar ett undertryck som ger en kontinuerlig inströmning av luft utifrån.

OM den luften håller 40-45% RH eller mindre så kan Torrbollen inte torka luften ytterligare och är onödig
OM den luften håller mer än 40-45% RH så drar Torrbollen in fuktig luft i bilen:swoon:
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Torrbollen fungerer ned til omlag -15. Men det hele skjer så sakte at en ikke trenger å lufte for å få etterfyllt fukt.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Torrbollen fungerer ned til omlag -15. Men det hele skjer så sakte at en ikke trenger å lufte for å få etterfyllt fukt.
Hej,
Översättningen av detta "at en ikke trenger å lufte for å få etterfyllt fukt" förstår jag inte.

Enligt samtal med Sebastian på Kontakt så kan Torrbollen inte fungera under - 0 grader eftersom de verksamma medlen fryser.
//Conny
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
En intressant parameter i den här eviga diskussionen är rimligen också trögheten.
Hur pass tät måste en husbil vara för att bromsa utjämningen tillräckligt för att lyckas bibehålla en lägre fukthalt inne i utrymmet?
Hur pass stor är kraften som vill jämna ut?

Även om naturens lagar vill jämna ut fukthalten så skapas det ju inte direkt ett konstant vakuum i bilen som bara drar in fuktig luft i mängder. Torr luft måste ju även lämna utrymmet för att göra plats för fuktig luft.
Som sagt, trögheten i detta är ju intressant.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hmm, finner at blandingen av Kaliumklorid og Magnesiumklorid (i Norge Veisalt) brukes til isfjerning ned til -20 på steder hvor Natriumklorid ikke kan benyttes. Ut fra dette burde det ikke være en grense ved 0 grader.
 
R

RobbeS

Guest
Hmm, finner at blandingen av Kaliumklorid og Magnesiumklorid (i Norge Veisalt) brukes til isfjerning ned til -20 på steder hvor Natriumklorid ikke kan benyttes. Ut fra dette burde det ikke være en grense ved 0 grader.

När jag tog ut husbilen nu i våras var den ena torrbollen frusen, den som stod på instrumentbrädan. Då har vi ändå haft relativt varmt på dagarna sista veckan men ner till 8-10 minus på nätterna.
Jag tror då i alla fall att torrbollar har avsedd effekt. Använder den även på somrarna då det bildas en herrans massa kondens på insidan av vindrutan under övernattning på hösten. Löstes ganska lätt med att stoppa en torrboll där.
 
Toppen