• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem vid 12V kylskåp Dometic RMD8505

elmis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Helsingborgp
HBK-Nr
3551
Medlemskap
2024
Kylen har slutat fungera på 12V vid körning. Huvudsäkringen 30A är hel. Har 12V D+ fram till plint på kyl vid startad motor. Om jag stänger av kylen eller kopplar bort kabeln till elementmatningen har jag 14VDC fram till kretskortet (elemenmatningen). Då jag startar kylen eller återansluter får jag noll volt på sockerbiten bakom kylen. Har kollat reläet som skiljer av spänningen vid stoppad motor verkar Ok. Kylelementet har ca. 1 ohms motstånd. Inga larm från kylen vid körning (blått ljus) dock ingen kyla. Har Ni några idéer vad som kan vara fel.
 

elmis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Helsingborgp
HBK-Nr
3551
Medlemskap
2024
Tack för manualen hjälper mig dock inte så mycket då jag inte har några fel som är nämnda i denna manual. Har också varit i kontakt med Laika i Italien (väldigt hjälpsamma) som förklarade var säkringen och avskiljnings reläet sitter. Jag skall prova och koppla till en annan förbrukare än kylelementet för att konstatera att det inte finns någon slags strömbegränsning från bodelen.
 
F

F.d. 54526

Guest
Sitter avskiljningsreläet vid kylskåpet eller i bodelens central? Jag skulle vilja koppla på 12V matning vid särskilda tillfällen när gasolen inte är tillgänglig.

I och med att det inte larmar för dig vid färd måste det finnas spänning fram, annars blir det som när man väljer 12V vid avstängd motor. Något du kan testa med är att lägga på en alternativ matning ex.vis direkt från ett batteri och se att elementet blir varmt.
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem och efter mycket letande så hittade jag ett kontaktstycke på baksidan som kabelskon till jord inte hade ”klickat” i som det ska vara så det gled isär efter 3år
Så dubbelkolla alla kontaktstycken är mitt tips !
Bengt
 

elmis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Helsingborgp
HBK-Nr
3551
Medlemskap
2024
Tack för alla Era svar. Jag har 12V på D+ då jag startat motorn därför får jag inget larm från kylen vid färd. Avskiljningsreläet sitter jämte bodelens säkringscentral (enl. svar från Laika). Är inte riktigt säker om det är "rätt relä". Från kylement säkringen 30A (huvsäkringscentral) går en blå kabel ut i kabelstammen, men den kableln som driver elementet vid kylen är brun (6mm). Jag har hittat andra änden på matningskabeln som slutar i ett kontaktstycke i samma utrymme som avskiljningsreläet sitter. Denna har ingen förbindelse med den blå kabeln från säkringscentralen. Men som sagt från reläet en blå kabel och brun till kylen vilket tyder på att det måste finnas någon annan utrustning i bilen. Eftersom jag har noll volt vid kylelementet vid startad kyl verkar det finnas någon slags strömbegränsare eftersom säkringen inte går sönder. Jag har kollat jorden vid kylelementet och den verkar ok. När jag stänger kylen har jag 14V på elementet. Har skrivit till fabriken igen och beskrivet problemet. Hoppas på svar.
 
F

F.d. 54526

Guest
Rimligtvis bör matningen (30A) från centralen gå till reläet där det även kommer en styrsignal som bör vara generatorns spänning (kan vara inverterad också) som drar eller släpper reläet. Ut från reläet bör då matningen gå till kylen. Någon strömbegränsare har jag svårt att se vad det skulle fylla för funktion när det sitter säkring på matningen och dessutom borde en sådan sitta i direkt anslutning till central eller kyl och se ut som ett rätt så rejält spänningsaggregat med tanke på att det är 30A.
Det vore intressant om du kan mäta vad spänningen är ut från reläet vid de olika kombinationerna av kylelement av/på. Om det är samma som ute vid kylen. Om du har 0V vid kylelementet och säkringen är hel låter det inte som att det är kortslutning utan snarare avbrott någonstans.
Jag brukar ofta använda voltmeterns diodfunktion för att mäta att allt som ska ha förbindelse också har det.
 

elmis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Helsingborgp
HBK-Nr
3551
Medlemskap
2024
Hej.
Du tänker samma som jag det är därför jag tvivlar att jag har hittat rätt relä. Jag fick svar från Laika om dettas placering.Jag har kollat att reläet drar vid startad motor, men jag har ingen förbindelse med kylelementet. Måste kolla en gång till om jag verkligen har matning från kylelementets säkring till reläet. Nästa vecka skall jag mata kylelementet med ett externt batteri för kontroll av kyl.Skall ut på en tur nu i helgen.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Jag har en äldre version av ditt kylskåp. Jag fick motsatt problem, 12 V låg alltid på till kylelementet oavsett inställning på skåpet. Inte så bra för batterierna!
Mitt problem var att relät som kopplar 12V till elementet hade sagt upp sig det sitter i mitt fall ca 1 dm från skåpets underkant och 2 dm in från vänster kant sett bakifrån på skåpets baksida. I mitt fall går ett isolerat kylrör precis över relät så det är inte helt lätt att se. Detta relä får sin manöver från skåpets elektronik. Relät är ett vanligt relä typ det som man använder för att koppla in extraljus på bilar och finns att köpa nästan överallt.
Du kan ju kolla, borde gå att se genom nedre ventilationsgallret.
 

elmis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Helsingborgp
HBK-Nr
3551
Medlemskap
2024
Hej igen,

Nu har jag hittat felet. Från säkringen går en blå kabel in i kabelstammen. Efter att "klätt" av denna kunde jag följa denna matning till huvud styrboxen i bodelen. Denna skiljer av spänningen med hjälp av en tyristor switch som tydligen släpper igenom 14VDC (vid startad motor och kylen avstängd). När jag startar kylen blir spänningsfallet över tyristorn 14V och ingen spänning till kylen.
Boxen har gett upp efter tre år. Utgående kabeln till kylen är bara 1,5 kvadrat mm efter boxen, som sedan efter ett kontaktstycke övergår till 6 kvadrat mm. Därför blev jag förvillad och letade efter ett annat relä.
Jag har nu monterat ett nytt relä bakom kylskåpsgallret och kopplat förbi den dyra styrboxen. Samma funktion på ett enklare och framförallt billigare sätt.
Jag tackar för Er hjälp och stänger tråden.
 
Toppen