• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skriva på egen hemsida eller här på HBK

D

Deleted member 11118

Guest
Har sett att en del skriver sina reseberättelser på egna hemsidor, och en del skriver här på HBK.
En filosofisk fundering är var får man flest läsare. På HBK har alla möjlighet att läsa, men för att läsa
på hemsidor måste man ha adressen dit. Bara en fundering var och en gör som den tycker är bäst.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vill du ha snabbt flera läsare så är HBK att rekommendera, men i långa loppet om folk tycker om det du skriver så kan du nå ut till fler med egen webbadress, kör på bägge i början ! Inte mycket mer jobb då du bara kopiera och klistrar in texten!
 
F

F.d. 55554

Guest
Det är Lasse skriver, inte mer jobb som att ha en blogg som jag har och Hblk.
Bara att kopiera och klistra in., fördelen för min del är/var att jag får med mig bilder och iconer till bloggen.
Det som inte kom in i bloggen är dom delar som hör till Hbk.

www.rapidon.bloggo.nu

Jojje
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Först och främst har "alla" inte möjlighet att läsa allt som skrivs på HBKforum, endast medlemmar har den möjlighet. Visst man kan bli "Intresserad" men för " alla" är det krångligt och blir f.f. utesluten från mycket information. En hemsida/blogg har "alla" tillgång till utan begränsning, om inte skaparen av siten/bloggen belägger den med lösen. Den stora fördelen av site/blogg är att skaparen har fullständig kontroll över sitt eget material och kan vara sin egen webmoderator. På HBKforum får man tåla att bli utsatt för forumtroll, spydigheter, kränkningar, förolämpningar, m.m. Personligen tror jag att just det, har avhållit många medlemmar att skriva här, i.a.f. på senare år. I stället är det fler som har egen site/blogg och antalet medlemmar som skriver på FB blir allt fler (antar jag, jag vet egentligen inte för jag är inte med där). I vilket fall som helst är det många medlemmar som har lämnat skrivandet här på HBKforum till förmån för FB.
Min personliga tanka är också att även jag så småningom kommer att lämna forumet helt om informationsutbytet än mer flyttas över till FB.
Men visst Lassej och Lasseboy, är det en intressant filosofiskt fundering: "Vem skriver vi för och varför?"
VH Julian
PS Läser just Kristers inlägg; "Du har min sympati!";)DS
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har skapat bloggar med text och bilder från mina husbilsresor, dels för att våra närmaste kan följa oss när vi är på resa och kanske framför allt som minnesbilder för egen räkning flera år senare med tid och datum. Senast idag undrade vi när vi besökte Keukenhof och blomsterprakten. Svaret var 19 april 2010. Knarreviks husbilsblogg: Keukenhof
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Efter att ha varit webmaster i flera år för fiskeklubbben och likaså vår BRF samt gjort ett försök att hänga med några månader i FB, numera är jag totalt ointresserad av liknande äventyr. FB är ingenting som jag har fastnat för, webarbete tar för mycket engagemang och energi så nu återstår bara lite ”skoj” läsning/kommentarer här på HBK. Har även slutat med mobilt ringande/surf och har mobilen avstängd för det mesta. SKÖÖÖNT! Beundrar alla er som har tid och vilja att lägga hundratals timmar på bloggandet och reseskildringar. Det jag gillar mest med HBK är snabba frågor och snabba svar som numera fungerar för mig i stil med ”skicka vidare” som tack för allt HBK har lärt mig...

När jag äntligen fastnade för muskatens fantastiska, dramatiska och ovanliga livsödet, då försvann den tråden, hmmm... ...vad ska jag läsa nu och vad ”vettigt” kan jag bidra med till någon annan medmänniska? Hopas muskatten klarar sig oskadd och att solen återigen skingrar några skuggor, även här på HBK...
 
F

F.d. 55451

Guest
Mitt sätt att göra blogg, jag började 4 år sedan.

Det som jag mest vill berätta om, har varit platser, små resor och sevärdheter
som jag besöker. Lite teknik har också varit i mitt program.

Inspirerad av tyska sätt att göra plats filmer, har jag gjort i egna vägar.
Ett stort genombrott kom med Google My Maps,
medan jag hade många års erfarenhet av att göra filmer i min ungdom och senare fotograf för en dansk husbils förening.

Jag är inte blogg, jag är Youtuber och Google Maps'er
Nu är min samling av platser Danmarks största.

Just nu började jag göra inspelade tal filmer med utländska undertexter.

En kavalkad från år 2017 med en tillgång på 300 film redigerade platser.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vi har alla olika sätt att förhålla oss till skrivandet och berättandet. Numera finns det fler sociala medier än för 15-20 år sedan. Sedan vill vi kanske inte dela med oss allt till alla och då begränsar man sig till de man vill skall läsa, ser inget konstigt med det. Vill man följa en del här får man spara deras blogg/hemsidors adresser som bokmärken. Lite synd kan jag tänka för jag tror man når fler läsare här på HBK, och så finns så klart alla de nackdelar som Amstel skriver om, tror han har väldigt rätt där. Teknik Lasse har också en bra kommentar.
Jag kommer förmodligen aldrig ha Facebook, ett val jag gjort men jag vet jag missar en del av vad den världen kan erbjuda.

Alla som ställer frågor om olika saker och får svar är en annan sak och där finns nog inget bättre forum, det jag tänker på är reseberättelser när jag ställde ursprungsfrågan.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Det är uppenbart så att den empatiska förmågan är lågutvecklad hos några få medlemmar.

Om man själv aldrig skriver en reseberättelse eller en personlig händelse, är det lätt att tycka att en medlem som skriver under "Reseberättelse från Husbilen" eller under "Detta hände mig", skall behöva tåla personliga påhopp. Om skribenten tydligt visar att han/hon inte tål det får hen ytterligare en spark och stämplas som "offerkofta".

Jag kommer aldrig att acceptera destruktiva/negativa synpunkter, spydigheter, kränkningar/förolämpningar m.m, i mina berättelser, i den egna tråden. För mig handlar det inte om att tåla eller inte tåla, det ena eller det andra. Det handlar om att det stör min motivation och inspiration. Jag blir störd!o_O

Den som inte gillar det jag skriver där, gör bäst i att låta bli att läsa det jag skriver. Så enkelt!

Jag skriver för att dokumentera, informera och inspirera. Såväl för mig själv, min bekantskapskrets och för HBK-medlemmar med samma intresse.

Jag kanske har missuppfattat allt men jag inbillar mig att de flesta skribenter tycker snarlikt.
Om inte, ber jag redan nu om ursäkt för min enfald.

HBK borde, i mitt tycke, se över sin strategi för hur man hanterar och modererar webtroll och andra kverulanter. Ola! Jag vet att det är en svår fråga!

Jag har nu kollat Husbilsklubbens forum på Facebook.
FB är i min mening och för mina syften, alldeles för "ytligt" och jag gillar inte att mycket av informations- och inspirationsutbytet, flyttas över till HBK-FB men jag kan förstå det så väl! De flesta medlemmar vill ju inte bli påhoppade och sedan bli kallade för offerkofta.

Lev väl!
 
F

F.d. 15918

Guest
Personligen tycker jag nivån är ok på detta forum om man jämför med hur det ser ut rent generellt på forum runt om. Skriver man på ett forum så får man ta det goda med det onda, men att inte räkna med att få mothugg, negativa synpunkter etc. på det man skriver i en tråd är rent ut sagt enfaldigt, det kanske är en generationsfråga, vad vet jag.
Troll mm får man bort genom att ignorera, inte genom att skriva inlägg mot det "felaktiga inlägget", det är ju precis det ett troll vill, eller hota med att sluta skriva, samma sak där.
Jag skulle tro att det här forumet har en funktion som gör att man kan välja själv att inte visa inlägg från vissa personer man stör sig på, om inte så är det en lätt sak att lägga in.

//Nisse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Någon nämnde Jappe i ett tidigare inlägg.
Jag hjälpte honom med bloggen Jappe i Spanien för några år sedan vilket gör att hans berättelse finns i samlad form. Han hade dock synpunkter på att den gick baklänges det vill säga att senaste inlägget kom först.

Jappe i Spanien

För ganska många år sedan ser jag nu, 2011.
Tiden går fortare än man tror.
 
Senast ändrad:

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Tack för påminnelsen, Berkri.! Jättefina bilder från Marocko.
Bo.m
Libom
Malmö
 
Toppen