• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

McLouis = vilken kvalitet?

F

F.d. 50074

Guest
Vi fortsätter leta husbil! Igår såg vi en modell som har exakt den planlösning vi vill ha. Men... och det är ett stort MEN. Det är en McLouis. Vi har förstått att det är en budgetbil, och många har varnat oss att Italien inte har samma syn på detta med att täta en husbil, eftersom de har ett annat klimat än vad vi har.
Vilka tankar och åsikter har ni kring bilens kvalitet? Den sista vi såg igår, var av årsmodell 2014.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
McLouis har träfri konstruktion i skalet.
Detta är mycket ovanligt utanför premiumsegmentet.

Om den mot förmodan läcker, spelar det ingen roll, inget i stommen kan ta skada.
Det är det som är det fina med träfri konstruktion.

Gör sedvanlig fuktkontroll, hos den icke säljande firman.

Inredning och installationer är budget, men inte sämre än någon annan bil i prisklassen.
 

Zeylon

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Flen
HBK-Nr
23566
Medlemskap
2023
Vi köpte vår första husbil förra året, Mc Louis MC4-75 2017 års modell. Hade innan köp testat diverse andra märken/årsmodeller men efter flera mässbesök så fastnade vi för denna. Vi är mycket nöjda med både kvaliten i bilen på inredning och köregenskaperna (Fiat). I slutändan är det bara ni själva som kan avgöra vad som känns rätt för er. Sen håller jag inte riktigt med om att nya McLouis är ett "budgetmärke" längre men som sagt pröva, känn o kläm;)
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Har en Mc Louis MC4-75 2012 års modell. Har haft den sedan ny. Är väldigt nöjda. Kvaliten på inredningen är bra. Har inte haft några problem. Stor vattentank, dubbla avloppstankar. Har kört på långa turer runt Europa utan problem.
Hade tidigare en Hobby. Mycket flärd. Såg lyxig ut men ramlade totalt sönder. Skåpgångjärn, duschdörr, hyllor, plastdörrhandtag mm. Mycket smäck. Mc Louis däremot, rejäla gångjärn, dörrar, dusch mm. Absolut inte ett " budgetmärke". Men som tidigare inlägg säger, känn och kläm. Väldigt mycket bil för pengarna.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hej Kari.

Hörni...
Är planlösningen precis det ni önskar?
Köp!

Släng av din sig filtsulorna, gör ett beslut.

Har en liten aning om hur Mclouis kvalitet är.
Jag har ägt, byggt, köpt husbilar för +5 miljoner.

Såg en bil nu senast på Elmia, verkar trevlig,
jag köpte den. McLouis Nevis 80G

Vad ni nu ev. köper, med allt hopp om att ni blir nöjda!
Jag ser fram mot en ny bekantskap, McLouis
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Efter att ha gått och velat samt undesökt marknaden så kom jag fram till att de bilar som var i min prisklass alla hade Fiat som grund. Kyl, gasspis och toalett finns bara 2 märken, Thetford coh Dometic. När jag tittade på yttre luckor samt inredning så ser det ut att vara samma leverantör till alla märken bara olika färger och dekorer. Fastnade för MCLouis uppbyggnad med helgjutna väggar utan något trädvirke.

När jag kollade på systematiska fel så var det enda att dörren är för hårt injusterad från fabrik tom så att gångjärnen kan gå sönder.

Köpte en MC4 79G förra året och har kört 920 mil utan några problem. Justerade till dörren själv, som man fick slå igen, så nu går det lätt att stänga samt att den är tät. Tycker att det är en bra bil för de pengarna (importerade dock själv då svenska påslaget är rejält tilltaget)
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Nja håller inte med riktigt där. Har erfarenhet av kvalitetsarbete och prissättning både inom bilbranschen såväl som vitvarubranschen så jag vet att priseet på samma prylar kan skilja väsentligt beroende på till vilken kundgrupp man riktar sig till. Hjälpte senat till att köpa en tvättamskin till en släkting och tittade då på en Cylinda och en Whirlpool. Den från Wihrlpool var 500 kr billigare. Blev misstänksam när de såg ganska lika ut utvändigt. Kollade sedan på baksidan och ser på plastdetaljerna att de har exakt samma partnummer. Det blev Whirlpool.
 
S

Sören-6830

Guest
Nja håller inte med riktigt där. Har erfarenhet av kvalitetsarbete och prissättning både inom bilbranschen såväl som vitvarubranschen så jag vet att priseet på samma prylar kan skilja väsentligt beroende på till vilken kundgrupp man riktar sig till. Hjälpte senat till att köpa en tvättamskin till en släkting och tittade då på en Cylinda och en Whirlpool. Den från Wihrlpool var 500 kr billigare. Blev misstänksam när de såg ganska lika ut utvändigt. Kollade sedan på baksidan och ser på plastdetaljerna att de har exakt samma partnummer. Det blev Whirlpool.

Om du har erfarenhet av kvalitetsarbete och prissättning när det gäller husbilar vet du säkert att det kan skilja ganska mycket på materialval, konstruktion och byggnadssätt. Saxnäs kommentar stämmer rätt bra när det gäller husbilar.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har haft Dethleffs, burstner, sunlight och nu Mc Louise alla halvintergrerade, måste säga att burstnern dethleffs och MC ligger ungefär lika, vissa detaljer skiljer för och nackdelar, men sunlight tycker jag va klart mer budget variant trots att priset ligger på ungefär samma som MC.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Nja håller inte med riktigt där. Har erfarenhet av kvalitetsarbete och prissättning både inom bilbranschen såväl som vitvarubranschen så jag vet att priseet på samma prylar kan skilja väsentligt beroende på till vilken kundgrupp man riktar sig till. Hjälpte senat till att köpa en tvättamskin till en släkting och tittade då på en Cylinda och en Whirlpool. Den från Wihrlpool var 500 kr billigare. Blev misstänksam när de såg ganska lika ut utvändigt. Kollade sedan på baksidan och ser på plastdetaljerna att de har exakt samma partnummer. Det blev Whirlpool.
Var det inte husbilar ämnet gällde :) :) :)
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Hej. Om du läste mitt första inlägg så såg du att jag jämfört fleratlet bilar i den prisklassen jag riktat in mig på och enligt min åsikt är det samma leverantörer till flertalet märken av bil, vitvaror och inredning. Dock gillade jag McLouis uppbyggnad på själva bodelen. Gjorde sedan en parallel med min tidigare erfarenhet. Sedan håller jag med om att om man går upp ett par hundra tusen så blir det en annan kvalitet/hållbarhet/känsla i inredningen. Delvis berro nog mycket på om man ska ha in bilen under 3 500 kg då får det inte vara för tungt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Att Husbilsklubbens forumister skulle hålla sig till ämnet
hysterical.gif
 
S

Sören-6830

Guest
Hej. Om du läste mitt första inlägg så såg du att jag jämfört fleratlet bilar i den prisklassen jag riktat in mig på och enligt min åsikt är det samma leverantörer till flertalet märken av bil, vitvaror och inredning. Dock gillade jag McLouis uppbyggnad på själva bodelen. Gjorde sedan en parallel med min tidigare erfarenhet. Sedan håller jag med om att om man går upp ett par hundra tusen så blir det en annan kvalitet/hållbarhet/känsla i inredningen. Delvis berro nog mycket på om man ska ha in bilen under 3 500 kg då får det inte vara för tungt.

Jag tänkte i mitt förra inlägg bl a på det som finns "bakom" inredningen som t ex el-, vatten- och avloppsinstallationer, där kan det vara stora skillnader i materialval och teknik. Förutom hopsättningen av inredningsdetaljerna som kan göras mer eller mindre omsorgsfullt, har betydelse för att få en tyst och knarr/skrammelfri bil. Inget av ovanstående behöver tillföra särskilt mycket vikt.
 
Toppen