• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cullera sviker oss

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
495313EA-6F0A-40F7-9418-562AF4EA3ED1.jpeg I morse kanske parkeringen i Cullera, Spanien tappade i status! 3:e och sista brunnen stängdes och grävskopan har grävt upp vägar för att ev. försvåra parkering av husbilar. Vi var nog 200 stycken som stog där under fallosfestivalen och påsken.
Hoppas vi får ett nytt tömmeställe och stanna kvar där!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Platsen finns på vår ställplatslista , nu finns det väl anledning att ta bort den!
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Jag står i Cullera nu och ser inga konstiga skyltar. På förmiddan svetsades ett brunnslock nära oss fast i ringen. För några timmar sedan fungerade tömningen nära floden. Hur det blir i morgon vet ingen.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Locket som ligger mitt på vägen ner mot infarten till puben fick 4 punktsvetsar men efter en timme var det uppbrutet! Det betyder inte att det är öppet för tömning bara att beslut om nästa fas, vilket det än må vara, kommer snabbare!
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Det skulle vara intressant att veta orsaken till det inträffade. Beror det på att platsen ska förbättras för husbilar, på att det finns andra planer för området, på att någon tröttnat på alla husbilar och tagit saken i egna händer, på någon slags misskötsamhet från husbilsåkarna? Vad tror ni som är/varit där?

Under den gångna säsongen har jag läst de flesta (tror jag) inlägg i trådar och på bloggsidan om resor söderut under vinterhalvåret och tycker mig märka en stigande avog inställning till husbilar på flera ställen, framför allt avseende fricampingen. Kanske har jag tolkat det fel.

// J Peter
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Ser ut som om man börjar att bli trötta på vildcampingen som bedrivs i spanien.. Kanske dax att börja betala för sig på campingar och riktiga ställplatser. Vi gillar ju sällan när kringresande slår sig ned på våra parkeringar så varför skulle spaniorerna gilla det. Det är nog slut med de slumliknade uppställningsområden man ofta ser på bilder. En bra utveckling som säkert leder till flera och bättre ställplatser och bättre status och rykte för husbilsfolk.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Ser ut som om man börjar att bli trötta på vildcampingen som bedrivs i spanien.. Kanske dax att börja betala för sig på campingar och riktiga ställplatser. Vi gillar ju sällan när kringresande slår sig ned på våra parkeringar så varför skulle spaniorerna gilla det. Det är nog slut med de slumliknade uppställningsområden man ofta ser på bilder. En bra utveckling som säkert leder till flera och bättre ställplatser och bättre status och rykte för husbilsfolk.
Helt riktigt.Vi är lika populära som asfaltsläggare i Sverige.Spanjorer kallar oss Gorron eller Sablista det betyder snyltare på svenska.
Mvh.s670sl
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Locket som ligger mitt på vägen ner mot infarten till puben fick 4 punktsvetsar men efter en timme var det uppbrutet! Det betyder inte att det är öppet för tömning bara att beslut om nästa fas, vilket det än må vara, kommer snabbare!

Lär ju inte bli bättre av att locket bryts upp igen, snarare tvärtom!!!
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Det skulle vara intressant att veta orsaken till det inträffade. Beror det på att platsen ska förbättras för husbilar, på att det finns andra planer för området, på att någon tröttnat på alla husbilar och tagit saken i egna händer, på någon slags misskötsamhet från husbilsåkarna? Vad tror ni som är/varit där?

Under den gångna säsongen har jag läst de flesta (tror jag) inlägg i trådar och på bloggsidan om resor söderut under vinterhalvåret och tycker mig märka en stigande avog inställning till husbilar på flera ställen, framför allt avseende fricampingen. Kanske har jag tolkat det fel.

// J Peter
Så vitt vi såg störde vi ingen eller ”tog” deras platser vid playan utan personligen tror jag att det gäller det sanitära där deras mottagning av ca 200 bilars toalettavfall inte räcker till! Däremot så parkerade många husbilar på gatan vid hotell, restauranger och hyreshus vilket naturligtvis retade upp dessa som inte fick plats nära dit dom ville gå! Polisen patrullerade området flera gånger per dygn men hade inga synpunkter annat än på en del som inte kunde låta bli markisen!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Vi gick runt i Cullera under påsk och jag gissar att det var 300 husbilar där. Inte konstigt om dom reagerar. Våldsamma mängder sopor, grå- och svartvatten som ska tas rätt på. Det är för mycket husbilar på ett och samma ställe... Och svar ja, vi var en av dom...
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
De flesta kommuner vill få turister som besöker dem och ger ut pengar till det lokala näringslivet. Däremot har lokala politiker ofta svårt att göra något för att underlätta för oss husbilsåkare att ställa husbilen på ett ordentligt sätt. Då får man okontrollerbara situationer som i Cullera.

För många av oss räcker det med en markerad yta att ställa bilen på, vatten+tömning. Att ta betalt för detta är väl OK. Sedan är åtminstone jag nöjd och glad!
 
Toppen