• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben.

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Hej!
Jag har en liten undran. När ni som har hydrauliska stödben ställer upp och något eller flera hjul hänger i luften, då ni använder automatiken. Vad gör ni då? jag använder ofta den manuella uppställningen, då det ofta är lite si och så med underlaget. Jag köpte plattor som ser ut som stora dubblo klossar i Tyskland. Dessa lägger jag under de hjul som hamnar i luften och sänker ner. Det blir stabilt och ingen rörelse i bilen. Det blir det ju om något eller flera hjul hänger i luften. Min fråga till er är, står ni med hjulen i luften eller gör någon liknande som jag? Jag har fått veta av EP att hjulen inte skall hänga i luften. Inte bra för systemet.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Ett tips är att följa E&Ps rekomendation. Dom om nån vet vad som gäller.
Sidokrafterna på hydraulcylindrarna kan bli för stora om hjulen hänger i luften.
Kan bli problem med ev reklamationer om skador uppkommer av handhavandefel.
Har själv haft diskussionen med Miro de Jong på E&P ang detta.
I all välmening.

Hejs
Claes 105
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
När jag fick mina EP stödben monterade, så talade montören om att det skadar inte stödbenen om framhjulen hänger i luften. Men det är inte bra för stötdämparna, det ligger en packning i botten av dessa som kan bli skadade. Jag blev rekommenderad att om hjulen hänger fritt lägg under någon kloss och sänk så hjulet får lite stöd. Detta gäller inte för en natt. Endast för lite längre stopp.
MVH ABBEN
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Ser att de flesta av er har samma uppfattning som jag. Det är inte många gånger jag behövt lägga under för kraftig nivåskillnad. De flesta platser är rätt OK. Och som jag tidigare nämnde, är alla 4:a hjulen på fast underlag blir den mycket stabilare.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har bara använt manuell inställning när skifte av hjul skall utföras. I övrigt så sköter automatiken om det hela.
 

marber

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
9763
Medlemskap
2022
Har haft en diskussion med ALCO om detta. De säger att deras stötdämpare klar av att låta framhjulen hänga fritt utan att dämparna tar skada.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Funderar på att låta montera hydrauliska stödben. Finns det många märken att välja på? Om så, vad är vanligast/bäst? Andra tips?

Edit: Jag har en Knaus 650 Ti 2008.
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Om lutningen på marken är för stor fungerar inte automatiken. Då lyser en röd lampa på fjärrkontrollen. Följ då de oranga pilarna tills grön lampa tänds o bilen står ok.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
När jag fick mina EP stödben monterade, så talade montören om att det skadar inte stödbenen om framhjulen hänger i luften. Men det är inte bra för stötdämparna, det ligger en packning i botten av dessa som kan bli skadade. Jag blev rekommenderad att om hjulen hänger fritt lägg under någon kloss och sänk så hjulet får lite stöd. Detta gäller inte för en natt. Endast för lite längre stopp.
MVH ABBEN

Jag har svårt att tänka mig att det är stötdämparen som skall ta upp kraften när upphängningen är fullt utfjädrad. Har monterat många stötdämpare i min dag och aldrig behövt dra dessa i ytterläge vid montering då hjulupphängningen hängt fritt i luften.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Funderar på att låta montera hydrauliska stödben. Finns det många märken att välja på? Om så, vad är vanligast/bäst? Andra tips?

Edit: Jag har en Knaus 650 Ti 2008.
Det finns en del olika varumärken. E&P, Goldschmitt, Alko och några andra som arbetar med hydraulik.
Själv valde jag E&P då de har levererat ut mängder av system på marknaden. Att de dessutom har bred support över hela europa om något skulle krångla är positivt.
Har kört en säsong utan några som helst problem. Det är bara att rycka i handbromsen och trycka på knappen så är man i nivå på en knapp minut.
Finns bara en nackdel och det är priset, men minnet är kort....
 
Toppen