• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter/frågor om vårt nya Forum 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
4

4 JO

Guest
Hur många bilder är tillåtna i ett enda inlägg?
Julian
Maximalt 20 bilder eller totalt 20mb, det som uppnås först.
Vill passa på att rekommendera de som kan att anpassa bilderna för webben. En anpassad bild kan med lätthet minskas till långt under 0,5mb, en bild direkt från mobil/digitalkamera kan ligga på ca 5mb.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jag har nu fattat vad det handlar om. Inläggen är ju numrerade per tråd så det går givetsvis inte att söka upp ett inlägg i en annan tråd. T.ex samma inläggsnr kan ju finnas i alla trådar om den tråden har så många inlägg osv
Dumt av mig :twitcy:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Maximalt 20 bilder eller totalt 20mb, det som uppnås först.
Vill passa på att rekommendera de som kan att anpassa bilderna för webben. En anpassad bild kan med lätthet minskas till långt under 0,5mb, en bild direkt från mobil/digitalkamera kan ligga på ca 5mb.
Tack!
Det var inte helt lätt att få bilderna i nummerordning igen! Efter att jag "droppade" 20 bilder samtidigt hamnade de huller om buller. Att få mellanslag mellan bilderna var inte heller enkelt, skärmen hoppar helvild, oftast neråt?
Visst det funkar ändå, med lite tålamod, men inte särskilt stabilt, antagligen får ja väl vänja mig och hitta nya strategier.
:bye: Julian
 
4

4 JO

Guest
Eftersom bilderna har den storlek de har, bredd x höjd, så kommer de inte få plats bredvid varandra. Bättre då att köra ett vanligt enterslag mellan varje bild så att de hamnar under varandra.
Dessutom om man klickar på den bild så får man ju upp en större version av bilden och kan då också bläddra mellan alla bilderna i inlägget.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det verkar som om det tar relativt lång tid att ladda den första sidan. Stämmer det? Går det att göra nåt åt detta i-landsproblem? Väl inne så laddar det på med bra fart.

Ser inget svar på den här frågan.

Upplever själv att första sidan är mycket seg och att klicka på en länk kräver 4-5 klick innan den svarar.

Upplever samma sak oavsett iPad, mobiler, IOS, Android, eller dator.

Känner till andra forum som använder samma plattform men där inte de här problemen finns.

Personligen tror jag att det här är ett av de viktigaste problemen som behöver åtgärdas.

I all välmening.

TommyD
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Eftersom bilderna har den storlek de har, bredd x höjd, så kommer de inte få plats bredvid varandra. Bättre då att köra ett vanligt enterslag mellan varje bild så att de hamnar under varandra.
Dessutom om man klickar på den bild så får man ju upp en större version av bilden och kan då också bläddra mellan alla bilderna i inlägget.
Tack!
Jodå så långt är jag med men meningen med bildvisningen är väl att de skall vara stora (tycker i.a.f. jag!)
Att ladda 20 bilder, en i taget, tar för mycket tid. Lättare att "droppa" alla på en gång men då försvinner ordningen. Blir det random, storlek eller vad bestämmer den nya ordningen?
Bildstorleken, lite bild, i inlägget bestäms väl inte av mig?
Min fråga: Vad är lämpligaste bildstorlek att skicka upp och vad är lämpligaste bildtitel för att de inte skall läggas huller om buller och behåller den ordningen de har när de ligger i min mapp?
Julian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
2018-03-30.png
Det finnes et valg visa miniatyr, denne er ikke veldig liten og ofte mer en nok. Bildet her er vist som miniatyr, trykk et par ganger på det og du har full størrelse om du velger å se det i egen tab eller fönster.

Og dette bildet er kun 770 kB, mens minitaryren er kun oen få kB.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej, vad har hänt med numreringen framför de anmäla på träffar? De har försvunnit ..
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Jag väljer alltid miniatyrer, det är inte det som är problemet!
Problemet är att inbördes ordningen ändras och att det är svårt att ändra på det under arbetets gång.
Det är i så fall lättare att redigera inlägget i efterhand och ändra ordningen men det skall väl ändå inte vara meningen.
Min fråga är fortfarande: Vad är det som bestämmer och ändrar bildernas inbördes ordning?
Om jag skickar upp 20 numrerade bilder, i ordningen ett till tjugo, ändrar programmet ordningen efter eget behag. Hur och varför?
Julian
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ser inget svar på den här frågan.

Upplever själv att första sidan är mycket seg och att klicka på en länk kräver 4-5 klick innan den svarar.

Upplever samma sak oavsett iPad, mobiler, IOS, Android, eller dator.

Känner till andra forum som använder samma plattform men där inte de här problemen finns.

Personligen tror jag att det här är ett av de viktigaste problemen som behöver åtgärdas.

I all välmening.

TommyD
Teknikerna jobbar med frågan, jag vidarebefordrar ditt inlägg som "bränsle i debatten" :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag väljer alltid miniatyrer, det är inte det som är problemet!
Problemet är att inbördes ordningen ändras och att det är svårt att ändra på det under arbetets gång.
Det är i så fall lättare att redigera inlägget i efterhand och ändra ordningen men det skall väl ändå inte vara meningen.
Min fråga är fortfarande: Vad är det som bestämmer och ändrar bildernas inbördes ordning?
Om jag skickar upp 20 numrerade bilder, i ordningen ett till tjugo, ändrar programmet ordningen efter eget behag. Hur och varför?
Julian
Jag vet faktiskt inte, har bara en misstanke: Beror på det operativsystem du kör. T ex, för Windows Utforskaren gissar jag att det hänger ihop med hur Utforskaren släpper sina bilder.
Men, är det så mycket merjobb att ta bilderna en och en, 10 bilder borde gå på cirkus 1 minut?

Om du har fått bilderna i oordning är det relativt enkelt att gå in i Ändra, välja Fler alternativ (så ser du bättre). Därinne är det bara att markera och dra bilderna i rätt ordning. Besväret är kanske att identifiera en viss bild, men det ser du i nederdelen (där bilderna ligger med en liten thumbmail och namn/id).
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Ser inget svar på den här frågan.
Upplever själv att första sidan är mycket seg och att klicka på en länk kräver 4-5 klick innan den svarar.
Upplever samma sak oavsett iPad, mobiler, IOS, Android, eller dator.
I all välmening.
TommyD

Upplever som att det är uppladdningen av TÖMNINGSPLATSERNA som själ tid.
Varför skall dom hela tiden laddas upp ? Räcker väl om det görs den gång jag
själv vill titta på dom!
// Janne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ser inget svar på den här frågan.

Upplever själv att första sidan är mycket seg och att klicka på en länk kräver 4-5 klick innan den svarar.

TommyD
Det är segheten i det nya forumet som gör att man sällan besöker det.
Från blixtsnabbt i gamla forumet till internets segaste.
Jag undrar hur nya medlemmar upplever det?
 
F

F.d. 53814

Guest
Är nog olika av någon anledning.
Forumet är inte segt alls för mig.
Men jag störs av pop-upen om att rösta trots att jag klickat att jag inte vill rösta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Anders hovedårsaken til treghet ligger i størrelsen på bilder etter at en gikk fra den gamle default med miniatyrer til at brukerene selv kan velge om bildene skal vises som miniatyr eller full størrelse. Her snakker vi om rundt 100kB miniatyr mot opp til 10 MB full størrelse som webleseren viser marginalt større enn miniatyren. Førstesiden hadde og et innlagt google kart med tømmeplasser, dette er nå endret noe slik at en ikke må vente på at google skal servere hele listen med plasser hver gang. Begge deler laget spesiellt store problemer for mobile brukere med forstoppelser på det delte nettet, merkelig nok ingen klager fra de som har fibernett.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Begge deler laget spesiellt store problemer for mobile brukere med forstoppelser på det delte nettet, merkelig nok ingen klager fra de som har fibernett.
Mitt mobila nät har hastighet på 70-80 Mbit/s vilket ger en blixtsnabb åtkomst till övriga internet och även SVT Play. Det är bara HBK’s forum som är segt som sirap när första sidan laddas ned.
Kanske någon inställning i forumet?
 
4

4 JO

Guest
Mitt mobila nät har hastighet på 70-80 Mbit/s vilket ger en blixtsnabb åtkomst till övriga internet och även SVT Play. Det är bara HBK’s forum som är segt som sirap när första sidan laddas ned.
Kanske någon inställning i forumet?
När man gör hastighetstester mot startsidan på husbilsklubben.se så tar det 11,5 sekunder att ladda sidan när man ansluter med en normal mobil uppkoppling.
För själva forumsidan går det sekunden snabbare.

När vi sedan kommer till trådar med många bilder så är det helt och hållet beroende på hur bilder är inlagda på sidan, precis som Knut är inne på.
Nu kommer jag inte på någon sådan sida på rak arm och kan inte göra en hastighetstest på den som jämförelse.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen