• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 5

Har provat att startat motorn med ett tudor startbatteri till båt inköpt från skeppa marin som brukar ha bra saker, laddade när jag köpte det förra hösten. Monterade det och det fungerade perfekt.
Skulle starta men de var inte tillräckligt kvar i batteriet, normalt så har det fungerat i 2 vintrar tidigare, en undersökning visade att att automatkopplingen för laddning inte kopplat om som den ska även fast jag kopplat in 220volt.
en extralladdare löste problemet på en timme och den startade men kopplingen var låst som vanligt efter en längre tid 2mån utan att köras.
Fick loss den med våld på 1växel men det känns inte bra.
Väntade två dagar samma bekymmer med kopplingen fuktigt och vått överallt här.
Har nu satt en bräda mellan kopplingen och sätet så den är nedtryckt hela tiden. Jo det skulle vara bra att lämna in den och bara byta men den lösningen köper jag inte just nu.
Kan jag skapa nya problem nu kommer provstarta hela tiden?
Tror det rostar på beläggen.
Ja du gillar att skapa nya problem:Dtror inte att kopplingen blir bättre av att alltid vara nedtryckt.

Som tidigare sagt byt kopplingen innan du får ett följdfel som slutar med att du inte har husbilen fungerade den dagen du vill åka en tur.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja det var väl du som rekomenderade tudorbatterier, på skroten säjer dom att de får in massor av trasiga tudor startbatterier men knappt några biltema.
Jo har man en varm verkstad kan man ju byta inte många som har portar upp till 2,70m,
Har du någon aning om vad en sån operation skulle gå på, blev ju tvungen att köpa ny tv a 10000kr. Som pensionär får man vända på slantarna, ska jag skruva ska det vara något smått man klarar ute.
Misstänker att kopplingen kan fastna i nedtryckt läge om det råkar vara rost på splinesen, själv tror jag att det är rost på lammellerna.
Tänk om man hade de pengarna som folk eldar upp på fyverkerier nu och så hoppas man ju slippa få en sån där stor pjäs på solpanelen.
bilen står ju ständigt på laddning nu har ingen lust att se vilken kabel som hoppat loss, laddning med laddare fungerade ju bra i somras eftersom reläet skiftade och laddade startbatteriet även vid sol.
så nu går bobatteriet enbart på den inbyggda laddaren och startbatteriet ständigt på en elektronisk 4 A laddare.
Att det var trögt kan bero på oljan tysk olja halvsyntetisk från lidl lite högt sae värde så den passar nog inte så bra på vintern, Byter nog till lite riktig olja till hösten, just nu har både bilen och jag gått i ide och det är väl samma hos de flesta. Får ta och slå på lite elvärme 10 grader så fukten försvinner, lånade ju ut avfuktaren till min kusin för där behövdes den verkligen hade regnat in igenom takrutan så fukt fanns det gott om.
Kanske kan få kopplingen bytt söderöver om jag skaffar upp allt som behövs innan timtiden på verkstaden är säkert hälften mot här.
Den fastnade ju redan ett tag efter jag köpt bilen så felet fanns ju från början men då släppte det med en smäll nu släpper det mera långsamt som om kopplingen vore halvtryckt , men i vart fall fungerar den perfekt när den väl lossnat. Tänk om det bara vore kärvande vajer.....
Tänk om kontruktionen var som en wv K70 egentligen NSU. Där bytte man kopplingen från motorummet på parkeringen det tog mej som helt ovan 1,5tim men en mekaniker hade nog gjort det på 25min saknande seegersäringstång så det blev alternativa metoder. Så ska en bil vara konstruerad!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha

Ja det var väl du som rekomenderade tudorbatterier, på skroten säjer dom att de får in massor av trasiga tudor startbatterier men knappt några biltema.
Jo har man en varm verkstad kan man ju byta inte många som har portar upp till 2,70m,
Har du någon aning om vad en sån operation skulle gå på, blev ju tvungen att köpa ny tv a 10000kr. Som pensionär får man vända på slantarna, ska jag skruva ska det vara något smått man klarar ute.
Misstänker att kopplingen kan fastna i nedtryckt läge om det råkar vara rost på splinesen, själv tror jag att det är rost på lammellerna.
Tänk om man hade de pengarna som folk eldar upp på fyverkerier nu och så hoppas man ju slippa få en sån där stor pjäs på solpanelen.
bilen står ju ständigt på laddning nu har ingen lust att se vilken kabel som hoppat loss, laddning med laddare fungerade ju bra i somras eftersom reläet skiftade och laddade startbatteriet även vid sol.
så nu går bobatteriet enbart på den inbyggda laddaren och startbatteriet ständigt på en elektronisk 4 A laddare.
Att det var trögt kan bero på oljan tysk olja halvsyntetisk från lidl lite högt sae värde så den passar nog inte så bra på vintern, Byter nog till lite riktig olja till hösten, just nu har både bilen och jag gått i ide och det är väl samma hos de flesta. Får ta och slå på lite elvärme 10 grader så fukten försvinner, lånade ju ut avfuktaren till min kusin för där behövdes den verkligen hade regnat in igenom takrutan så fukt fanns det gott om.
Kanske kan få kopplingen bytt söderöver om jag skaffar upp allt som behövs innan timtiden på verkstaden är säkert hälften mot här.
Den fastnade ju redan ett tag efter jag köpt bilen så felet fanns ju från början men då släppte det med en smäll nu släpper det mera långsamt som om kopplingen vore halvtryckt , men i vart fall fungerar den perfekt när den väl lossnat. Tänk om det bara vore kärvande vajer.....
Tänk om kontruktionen var som en wv K70 egentligen NSU. Där bytte man kopplingen från motorummet på parkeringen det tog mej som helt ovan 1,5tim men en mekaniker hade nog gjort det på 25min saknande seegersäringstång så det blev alternativa metoder. Så ska en bil vara konstruerad!

Hej, gott nytt år!

Men du prioriterar konstigt. TV för 10000, Hallå det ör 2017 ingen tv kostar 10000 kronor! Vända på slantarna om man köper en tv för 10000 kr, du skojar hoppas jag :)

Jag tror på rostiga splines med det spelar ingen roll byt kopplingen eller FP nya problem som kostar ännu mer.

Vad det till mig du svarade om tudorbatterier, om vad handlade det om?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Jo rostiga splines kan nog vara svaret på problemen!
Just nu tillbringar jag mer tid framför tv än i husbilen så jag tar problemen med husbilen när det blir vår.
Testade med en bräda på kopplingen som håller den nere, startade nu efter ett tag och det gick bra att växla men när jag släppt upp kopplingen i neutralläge så var det kört igen verkar som om den fastnat på något sätt alternativt manövereringen av den vajer eller länkarmar tror det är vajer som ev. kan kärva. Är det splinsen så blir det mera jobbigt kunde man få in rostolja så skulle problemet vara löst.
Jag har köpt en drönare Dji Spark Combo, liten och lätt men enligt you tube och en massa testare en av de bättre som finns speciellt för resor och fotografering i miljöer där en större drar till sej uppmärksamhet, den här ser ut som en leksak och jo den kostade 6500kr kanske hade räckt till att fixa kopplingen.
Har inte flugit den än har inte bråttom i det här vädret.
Håller på och fixar med en patchad mjukvara som ska göra att jag får lite mer uteffekt för att undvika bortflygning.
Har slagit på värmen i bilen och nu immar alla rutor fram igen så det finns fukt i bilen, har ju lånat ut min avfuktare till min kusin som har en husbil som läcker en del verkar det som de får tömma 1 liter vatten per dag!
Snål som man är så vill man ju inte slösa på strömmen, men min bil är ju bra isolerad klarade mej väldigt bra i minusgrader med bara 1kw och då slog ju termostaten av ibland.
Jag vet inte hur det är med andra bilar men flera har skrivit att de har 10grader på termostaten och jag tror att en plåtis behöver rätt mycket värme så många kilowatt timmar blir det, så det är ju också en kostnad.
Undrar hur andra gör med dynor och madrasser, ända tills helt nyligen hade jag kläder och en massa underkläder kvar i bilen, den var bäddad och klar att köra med.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jo rostiga splines kan nog vara svaret på problemen!

Snål som man är så vill man ju inte slösa på strömmen, men min bil är ju bra isolerad klarade mej väldigt bra i minusgrader med bara 1kw och då slog ju termostaten av ibland.
Jag vet inte hur det är med andra bilar men flera har skrivit att de har 10grader på termostaten och jag tror att en plåtis behöver rätt mycket värme så många kilowatt timmar blir det, så det är ju också en kostnad.
Undrar hur andra gör med dynor och madrasser, ända tills helt nyligen hade jag kläder och en massa underkläder kvar i bilen, den var bäddad och klar att köra med.
Man skall aldrig vara snål, man ska vara sparsam!! Du vet snålheten bedrar visheten.
Vi har allt kvar i husbilen, värmemässigt har jag Truman på 500 W (dvs runda slängar 250 kr/månad i elkostnad) utan fläkt vintertid, dels kan man kika in där och det är behagligt dels så håller saker sig fräshare.

Båten däremot tömmer jag på det mesta.
 
F

F.d. 22252

Guest
Efter en tid med värmen på så har imman på rutorna försvunnit och det finns ingen dålig lukt.
Använder husbilen som skarvsladd tar ström från eluttaget och kopplat in min Clio på laddning den startade inte igår men idag startade den -dåligt batteri?
Har en motorvärmare som jag testat och den fungerar bra så i morgon kopplar jag in den och startar, felsökning handlar om bättre väder eller garage eller byta batteri? Sen kortkörningar med fläkt och allt möjligt igång har väl sugit ut batteriet.
Kunde ha varit i spanien just nu men när man inte mår toppen vågar man inte riskera något.
Blir det problem så är det bara att ställa på husbilen den verkar klara vintern bra om jag tänker på förra året.
Ska jag kosta på något blir det ju den, nästa år blir den skattefri nästa år då sparar jag över 5200 kr per år och då kan jag ha den påställd hela tiden och krånglar min ordinarie bil så kör jag med husbilen.
Trivs bättre med husbilen och kör jag den regelbundet tror jag inte det blir några problem, de flesta bilar som det blir problem med verkar vara efter avställning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja nu har ett par veckor gått och jag har varit ute och startat husbilen, den står fortfarande på elvärme 5 grader och laddare för bägge batterierna har fungerat bra.
Den startade som på sommaren och växlar och allting verkar fungera perfekt, får lust att ställa på den och köra med den istället för lilla clion som har problem...
Men det är ju en massa salt på vägarna och det är det som avhåller mej från att köra nu inte väglag eller värme, om 11månader blir den skattefri och kommer bli billigare att köra med som vardagsbil, och jo det kan fungera utmärkt eftersom den är ganska smidig i trafiken 5,5m längd och en vändradie som en småbil gör att det mest är höjden som begränsar.
Med 40GB i telefonen kan jag nog riva antennen och plugga hålet sen blir den något lägre.
Efter besiktning i höst så dröjer det till hösten 2020 innan jag behöver besikta, kan vara värt att lägga några kronor på service och reparationer då, att sen kunna lägga sej och vila en stund eller fixa något att äta är ju guld värt även i vardagslivet.
Clion däremot har problem har vägrat starta några ggr har laddat och haft värmare på och då gick det med bara laddare idag fulladdat så körde jag nästan ner batteriet provade med startspray men icke.
Lossade kontakten till tändspolen som jag bytte för något år sedan och satte tillbaka och då startade den direkt glapp?
Har lagt en del slantar så vill inte ut i vintern och köpa något nytt, och bilen går jättefint nu med nya däck och bara 12000mil och ingen synlig rost någonstans konstigt nog.
Var inne och tittade om det fanns fukt eller andra problem i husbilen men allt ser ut som vanligt och ingen lukt finns som det brukar kunna finnas i äldre fordon och sommarstugor. Låter alla luckor och dörrar stå öppna allt verkar torrrt och fint, inget som hindrar en långtur.SAM_0578.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Beslöt mej för att lägga lite slantar på personbilen och spara husbilen till våren, köpte ett nytt startbatteri från Biltema, då har jag lite mer tid för startproblem nu har jag 30sek på mej annars är det kört och urladdat.
Så det är helt klart ett batteriproblem också och även om jag nu hittat felet i form av glapp i kontakten till tändspolen så lär jag inte kunna starta i ett antal minusgrader som SMHI hotar med - men det har de gjort mest hela vintern.
Som säkerhet har jag inte parkerat bakom husbilen startar den inte så går jag in till datorn och ställer på husbilen startar och åker och handlar.
Inte roligaste vädret att byta batteri just nu står det och laddar fullt med automatladdare blir vädret bra är det bara att bita ihop och få det gjort, inte roligt att ständigt vara orolig för om bilen ska starta när man stannat. 649kr för 45 Ah är inte så farligt kalcium silver batteri.
Det knepiga är att man deklarerar max10A laddningsström så blir det mycket kortkörningar så hinner det inte komma i så mycket.
Nyfiken som jag är laddade jag ner lite fler av biltemas dokument och mitt lilla batteri var bättre än många andra och större, återladdningströmmen var oroväckande låg och skulle kräva långa körningar oavsett hur kraftig generatorn är, de kan helt enkelt inte ta emot tillräckligt mycket ström.
Kanske det är det som ligger bakom Biltemas ibland dåliga rykte att de har svårt att ta emot laddning, det brukar annars vara tecken på ett batteri som är ganska slut, mitt batteri har förmodligen inte kvar mer 10Ah av sina 45.
Lithium batterier kan ju ta emot nästan allt man skickar på och likadant så ger även ett litet batteri massor med ström, har ett 5 ah batteri men då är ju bekymret att anpassa laddning så inget exploderar, men strömmen räcker säkert att snurra igång bilen.
På den tiden jag undervisade i Ellära fanns det mätövningar och beräkningar som man gjorde på blybatterier inre motstånd cellspänning vid olika belastningar osv. Nya material har ändrat specifikationer och inte alltid till det bättre, det brukar ofta finnas någon räknenisse som saboterar allt.
Jag undrar om det inte är så att etiketterna på batterierna sätts på en massa fabrikat fast det är samma fabrik som gör dem.
För många år sedan köpte jag och en kompis en massa NiHy- penceller till våra modellflygplan och radiostyrningar av märke Graupner men tillverkat av Varta, vi hade mycket erfarenhet och ville ha nytt och bra eftersom det var många tusen som planen kostade.
Kompisens plan bar sej konstigt åt och efter urkoppling på 150m försvann kontakten det gick över i ryggläge och kom tillbaka i 45graders vinkel ner säker minst 150km/t han lyckades få upp nosen när det flög förbi på kort avstånd och det landade i ryggläge med mindre skador.
Det var en ny cell som bara gett upp vid belastning, efter detta hade vi båda problem med nästan alla celler som vi köpt, antar att det är likadant med bilbatterier, svårt att kontrollera och mäta utan kunskap och instrument inget som man se var felet är.
 
F

F.d. 22252

Guest
Efter felsökning på min renault clio har jag genom uteslutningsmetoden kommit fram till att startproblemen beror på två saker dels det gamla batteriet som hade max 30s startid och den gröna indikatorn växlat färg trots många timmars uppladdning, det nya biltema batteriet fungerar jättebra. Den andra saken är att kamaxelgivaren är glapp på något sätt, den är inte original, jag har nu köpt en ny som ska monteras om vädret och kroppen tillåter eller så lämnar jag bort det bara två skruvar och en kontakt men det sitter lite trångt.
Just nu är jag lite justerad genade från en parkeringsplats och upptäckte att mina skor som varit utmärkta i snö inte klarade isgata, så ett knä som fått stryk tidigare har gjort ont och platt fall på ryggen i full fart var inte bra varken för ryggen eller nacken jag har ju lite fallhöjdSAM_0590.JPG SAM_0593.JPG . Det bästa var att en ung jättesnygg tjej kom till min hjälp och fick upp mej på benen.
Var ute och provstartade husbilen och den gick igång direkt, har ju haft en bräda för att hålla ned kopplingen så växlingen fungerade bra också, men jag misstänker att det vid fuktigt väder kommer in vatten på kopplingen så den helt enkelt rostar fast.
Solen sken idag men bara en halv plusgrad som varmast och snön på verandataket glider långsamt nedåt, man ska inte gå i trappen när den ger sig iväg. Och ja tulpanerna blommar -inomhus med fönster i söderläge.
Snart kommer våren med varma dagar
 
F

F.d. 22252

Guest
De är inte så dåliga som man kan tro det är en annorlunda sort, nej det blir bättre varefter dagarna går, jag har alltid läkt otroligt bra har det efter mina föräldrar och min far blev ju 97 förra året och har aldrig brutit något ben. Tack för omtanken!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Efter felsökning på min renault clio har jag genom uteslutningsmetoden kommit fram till att startproblemen beror på två saker dels det gamla batteriet som hade max 30s startid och den gröna indikatorn växlat färg trots många timmars uppladdning, det nya biltema batteriet fungerar jättebra. Den andra saken är att kamaxelgivaren är glapp på något sätt, den är inte original, jag har nu köpt en ny som ska monteras om vädret och kroppen tillåter eller så lämnar jag bort det bara två skruvar och en kontakt men det sitter lite trångt.
Just nu är jag lite justerad genade från en parkeringsplats och upptäckte att mina skor som varit utmärkta i snö inte klarade isgata, så ett knä som fått stryk tidigare har gjort ont och platt fall på ryggen i full fart var inte bra varken för ryggen eller nacken jag har ju lite fallhöjdVisa bilaga 145796 Visa bilaga 145798 . Det bästa var att en ung jättesnygg tjej kom till min hjälp och fick upp mej på benen.
Var ute och provstartade husbilen och den gick igång direkt, har ju haft en bräda för att hålla ned kopplingen så växlingen fungerade bra också, men jag misstänker att det vid fuktigt väder kommer in vatten på kopplingen så den helt enkelt rostar fast.
Solen sken idag men bara en halv plusgrad som varmast och snön på verandataket glider långsamt nedåt, man ska inte gå i trappen när den ger sig iväg. Och ja tulpanerna blommar -inomhus med fönster i söderläge.
Snart kommer våren med varma dagar
Passa dig för att gå i snön idag. Den är hal som attan. Hoppas det går bra för dig
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Beträffande Clions vevaxelgivare-kontakt, så är den äldre varianten ökänd (Svart). Renault har bytt ut den mot en blå som är ok. En del byter kontakten, andra skarvar utan kontakt med bara krympslang.
Det finns en firma i Helsingborg som säljer original Renaultdelar till "nästan Biltemapris". KONTAKT
Ring Benny! Mail fungerar inte.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sitter en blå på min med en skarv, beställde en sån men fick hem en svart men det borde vara samma kontaktstycke eller?
Kan mycket väl vara rengöring eller fixa skarven bättre den är lindad med eltejp och det fungerar inte i en bil, den går ju när jag rycker i kablarna, vickar på kontakten så det kan ju vara glapp där men kallt ute nu. Problemen kom ju under regnperioden och jag kör ju inte varje dag så fukten kryper ju lätt in.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag skrev nog lite otydligt! Det är alltså kontaktstycket som sitter i bilen som ska vara blått om det är av nya typen! Eller som sagt skarva utan kontaktdon och helst krympslang med smältande insida som fuktspärr.
 
F

F.d. 22252

Guest
Dröjde lite med svaret, det är ju så att jag har en hemgjord skarv en bit från kontakt alltså på själva kabeln ganska konstigt. Den mistänker jag men hitills har bilen startat men det var väldigt segt och även när jag hade en halvvarm motor häromdagen så man är orolig varje gång man ska starta, vädret har ju varit ganska dåligt och om en stund ska mer snö eller regn komma och det verkar som fukten ställer till det.
Passade på att starta husbilen vilket jag brukar göra i två veckors intervaller, är ju enkelt när den står på tomten med kabel dragen bara att sätta i stickontakten och ladda om det blir problem.
Den hoppade igång som vanligt testade att växla allt fungerar ok, testade på ettan och den spann loss så inga problem där, den rör på sej så bromsarna ligger inte an heller.
Problemet är ju att clion står precis bakom så startar inte den kommer jag ingenstans med husbilen heller, ska nog vänta in i april innan jag ställer på husbilen och då hoppas jag värmen har kommit.
I tyskland var det på många orter kallare än här för ett tag sen men nu har de 10-15plus så jag hoppas det kommer upp hit om inte SMHI skrämmer bort plusgraderna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det börjar närma sig 14dagars start och kontroll däremot vill jag inte ut på vägen än beroende på att jag inte vill ha salt på underredet. Måste ta tag i monteringen av en skräphink som jag köpte på BENGTS i höstas.
Det inkluderar sticksåg och skruv, sedan har jag märkt att det drar ganska kallt vid kylskåpet så lite tätning där får jag försöka få dit, har ju flera ggr försökt få ut kylskåpet men inte lyckats så det får stå kvar med tätning.
Blir väl mest varmväderkörning det närmaste halvåret. Har gjort all service i somras så nu blir det bara att krypa under och komplettera rostskyddet och fixa gamla skador som inte blev av förra året. Skulle vilja byta hela mattan fram till en ny och mer ljudisolerande.
Siktar lite på kroatien inte så långt att köra väldigt fint och vackert och bra prisnivå.
Skulle nog egentligen lägga lite pengar på en mppptladdare tillsammans med en solpanel i samma storlek som jag redan har. Får se om jag hittar något bra pris, ganska enkelt att montera på mitt tak slät glasfiber.
Har följt ett antal som rest spanien portugal i vinter verkar ha varit väldigt jobbigt emellanåt och de s.k. ställplatserna verkar ofta vara kala grusplaner, inga palmer eller pooler eller restauranger. Ska man ha det på vintern verkar det vara som om kanarieöarna är ett bra val. Som vanligt handlar det om pengar, sen vad jag förstår blir vi ju äldre så bekvämlighet är väldigt viktigt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag funderade allvarligt på att ställa på bilen, var ute och startade och som vanligt startade den direkt men jag hade glömt brädan sedan förra gången och sen började cirkusen.
Försökte starta med växeln i tidigare har ju startmotorn slitit loss kopplingen men inte nu, försökte med backväxeln och motor och startmotorn drog den baklänges även fast en väl fungerande handbroms var i.
Backväxeln fastnade i sitt läge oavsett milt våld.
Nu hör det till saken att min personbil stod precis bakom och det var bara ett par centimeter från bakänden efter mina försök.
Flyttade personbilen och testade igen backade ut på gatan utan koppling fick bromsa motorn till stopp, lyckades få i ettan och startade men kopplingen fungerade inte lyckades komma runt på vändplatsen och köra in på min tomt/parkeringsplats utan koppling.
Försökte igen med startmotorn och bilen startade och jag trodde att kopplingen släppt men det var höger framhjul som spann loss och det blev ett rökmoln som från en dragster.
Ställde motorn på tomgång i friläge med brädan för kopplingen på plats.
Väntade 20min sen gjorde jag nytt försök och fick loss kopplingen och alla växlar fungerade med motorn igång.
Nu står den med kopplingen nere och brädan på plats, kommer ställa på den och börja köra med den snart.
Egentligen skulle jag lämna in den för kopplingsbyte men antar det skulle kosta massor.
Tror fortfarande att det kommer in vatten någonstans i kopplingshuset kommer ju alltid efter fuktigt väder/regn.
 
Toppen