• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för brand (elcykelbatterier)

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Vänta bara tills någon hackare slår ut hela elnätet, då har vi ingen el till elbilar eller elcyklar
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
När jag höll på med elhelis och flyg för några år sedan så var rekommendationerna vid långförvaring av batterierna ( litium-polymer ) att ladda dem till c:a 80 % och förvara dem svalt men frostfritt i brandsäkra påsar eller behållare.
Varför 80 % skulle vara bättre än 100 % fanns ingen riktig förklaring på, en tanke är att det finns utjämningsmarginal mellan cellerna.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Tur man inte bor i australien. Där har man byggt ett batteri på 100 MW vilket är lika med ca en halv miljon elcykelbatterier. Djävlar vilken brasa det skulle bli om det slår eld.
Det finns redan video på en brinnande tessla på nätet och den gick knappt att släcka alls.
Den skall tydligen besprutas med mycket stora vattenmängder under lång tid för att inte flamma upp igen.
Vi verkar ha fått en ny stor miljöfara med alla moderna och fina elfordon. Kanske dax att förbjuda;):D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, lite vis av alla udda händelser under mer än tio år med olika sorters lithiumbatterier just i samband med modellflyg m.m. och att jag flera gånger sett när innehållet och amperen vill ut ur ett då ofta skadat och kortslutet batteri.
Det har gjort att man ofta tänker sig noga för hur man förvarar batterierna och ännu mer var de ligger under laddning (helst på ett betonggolv) eller i alla fall på en plåtbricka eller kanske en kraftig bakplåt med höga kanter.
Förvaring under transport sker helst instängda i en plåtlåda eller liknande. En del som ligger hemma ligger i ett stort höganäskrus.
Tyvärr så är det också mycket troligt att laddning av batterier fick ett hus att brinna ner, som jag inte vill gå in närmare på.

Jag vill absolut inte öka på någon rädsla att ha och att ladda lithiumbatterier, och vill också påpeka att i modellflygsammanhang så handlar det oftast om den "mjuka varianten" av batterier, och som dessutom kanske har fått lite stryk vid någon markkänning.
Men just när det uppstår någon form av kortis i ett lithiumbatteri och man har sett hur mycket kraft som skall ut ur det på kort stund så behandlar man dem med en viss respekt, särskilt vid laddning och i viss mån vid förvaring.
Samtidigt skall man väl tänka på att det laddas mer än massor med batteriet hela tiden även om vi bara tänker på i Sverige. Kanske inte alla problem kommer till allmän kännedom, men om risken skulle vara jättestor så skulle säker sveriges och nyheternas beskyddarinstinkt av befolkningen dra igång till överdrift. Men såklart så är det inte roligt för dem som drabbas även om det är väldigt få procentuellt sett.

M.v.h. JANKRO.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Är det inte så att olika Litium-teknologier i batterier är olika eldfängda. Litium-jon, som används i telefoner och datorer är, vad jag har förstått, betydligt "farligare" än t.ex. LiFePO4.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja Lithium dopet med cadmium, cobolt eller mangan (de mest vanlige LiIon variantene) har både brennbart emne og oksygen, slik at de kan brenne under vann. LiFePO4 (LFP) er en mer stabil løsning uten fritt oksygen - oksygen binder lettere til fosfor enn til Lithium, ved kraftig overladning har en klart å smelte ned LFP batteri celler. MEN det ble ingen brann. Tilsvarende overladning av bly-syre gir lett knallgass eksplosjon.

Problemet med både LFP og Natrium batterier er at de har en noe lavere energitetthet enn LiIon batterier. Natrium batterier har et par egenskaper som gjør at de vil vinne som storlagring av kraft, en kan tappe helt ned til null uten skade og omtrent samme lagringstetthet som LFP med mye billigere råstoff.

Foreløpig er det kun Iveco Daily Electric som bruker natrium batteri i elbil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har søkt internasjonalt på ebay, og det er ingen tilbud av store brannsikre poser. egentlig ingen overraskelse da energien i et slik batteri er langt over hva en tynn pose kan sperre. Men størrelsen og energien så vil jeg tro en må opp i en liten safe eller brennskap hvor en stenger batteriene inne og håper de er utbrente innen den tiden skapet tåler. Posene hemmer flammer og isolerer litt men forutsetter at du har kontroll under ladning og transport kun en liten reduksjon av risikoen.
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Nu har jag fått hem dom nya batterierna till våra el-cyklar och det var med en utförlig handhavandeinstruktion till batterierna. Synd att den inte var med från cykelbutiken där vi köpte våra cyklar. Men samtidigt så kan jag utläsa att batterierna är skötta efter konstens alla regler enligt instruktionen, det jag har missat är väl endast underhållsladdningen som bör ske efter tre månader, i mitt fall blev det nog fyra månader. Batterierna ska vara laddade till minst 50% enligt instruktionen. När det gäller laddnings- och förvaringspåsar har jag inte hittat något så det får nog bli en egentillverkad plåtlåda med brand- och skakisolering i under transport i husbilen.Instruktion Li-Ion-batteri.jpg
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hittar inte artikeln just nu. Men minns jag rätt var den skriven i Dagens Nyheter (DN) för ett fåtal år sedan. I artikeln intervjuar man en forskare som, för att komma till pudelns kärna, rekommenderade att man med dagens moderna batterier bör hantera dem enl. följande när de inte skall användas under en längre tid:

- Koppla ur batteriet från förbrukaren.
- Förvara det torrt och i rumstemperatur.
- Ladda upp batteriet till ca. 60%
- Kontrollera laddstatus med jämna mellanrum (ex. 1 gång/mån)
- Underhållsladda batteriet först när det nått 20% laddnivå. Ladda då upp det åter igen till 60%

Under använding laddas batterierna gärna ofta och lite hellre än sällan och mycket. Dvs. i artikeln rekommenderas vi att ladda så snart vi kan i stället för att köra tomt på batteriet och ladda upp det fårn 0% till 100%. Bättre då att ladda det från 90% till 100% 10 gånger (hoppas ni förstår hur jag/de menar?).

Med ovanstående "arbetssätt" hade forskaren hållit ett gamalt batteri till sin Ericsson mobiltelefon väl fungerande i 10 års tid. Så jag och min hustru följer detta sätt för våra dyra el-cykelbatterier (kostnad 5-6000kr/st) och har gjort så nu i ett par år.

// Niklas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Elcykel batterier har nesten uten unntak en meget enke BMS som balanserer de 10 cellene hele tiden, dette tømmer et batteri helt i løpet av et halvår og dermed er batteriet ødelagt. Så ladning minst hver 3 måned er nødvendig for botteripakken. En 36V pakke inneholder 10 Li-polymer celler og denne BMS. Mistet selv mine ved flyttingen til Australia, de var pakket i flytte kontaineren lengre enn et halvt år før jeg fant de og forsøkte oppliving - ingen mulighet. Har dissekert likene og det er helt klart hva som skjer. BMS belaster de(n) cellen(e) somhar høyest spenning - hele tiden. En smartere BMS som balanserer kun under ladning og foretar en full nedstenging ved 10% rest ville gitt masse mer levetid, en slik løsning hadde ikke kostet mye ekstra og gitt levetid på mange år spesiellt om den og kuttet ladningen ved 95% i stedet for å la laderen kutte ved 100+% ladning.
 
Toppen