• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portugal - Spanien 2017 - 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55554

Guest
Hittade ett gammalt inlägg som jag lade in på en hemsida för MÅNGA år sedan när vi åkte med husvagn.
Vi har faktiskt gjort det och även stått på campingar, men bara i Sverige.
När det gäller camping är min uppfattning så här.

"Det är en/flera klubb/ar för inbördes beundran, det bjuds hit, det bjuds dit, hela tiden bättre än förra bjudningen.
Hela tiden sitter det någon/några som inte är med i något gäng och känner sig utanför.
Det snackas hit, det snackas dit, för det mesta bara skit, trots att ingen är bättre än någon annan.
Alla drabbas oavsett om det är meningen eller ej."

OBS!
Detta är min personliga uppfattning om camping! :yes:

Camping i dag är ett nödvändigt ont för tömmning/fyllning.
Får kanske tillägga att det gäller långtidscamping!
Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
OBS!
.........
Alla affärer är stängda, såg att det var Farsdag, eller är det någon annan helgdag här?

,.......

Jojje

Stämmer det är farsdag och dia de San José, Josef, Marias äkta mans dag idag.

En av de helgdagar där regionerna själva avgör om det skall vara röd dag eller inte. Den firas i år bara i regionerna Valencia och Murcia, i resten av Spanien ör det bara en vanlig måndag,

TommyD
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej på er ! vi var i calp vid två tillfällen fullt på två ställplatser förutom de som kostade 23 euro och det tyckte vi var too much ! på det ena utav de billigare så pratade vi med ägaren som sa ring mug i morg så fixar jag en plats ? tre dagar ringde vi sen gav vi upp ! roligt att höra ni är pigga o krya ! ni är snart ikapp oss som är i valencia ! ha det gött
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja Jojje du har säkert rätt du är inte rätt sort du kör runt och upplever de andra kunde lika gärna haft husvagn de åker ner och festar hela tiden och ligger på camping hela tiden.
 
F

F.d. 55554

Guest
180320
@Eva & Hasse 9
Tack för länken.

Vi brydde oss inte om att kolla med ställplatsen om det fanns ledig plats.
Kollade vad @surtecruisers skrev om att dom väntat 3 dagar och sen kört
Vi handlade p ALDI och Mercadona körde sen vidare, hamnade efter felkörning, beroende på Garmin,
Sygic ville som vanligt ta Ap7, när vi kom nästan ända fram ville Sygic åka rakt fram men Garmin en annan väg,
vi följde Garmin som vi gjort hela vägen vilket ledde oss in på smala krokiga vägar tills vi inte kom längre.
Då stod vi 200 meter från ställplatsen, gick inte att köra längre, kanske gå till ställplatsen.
Här är ställplatsen:
Playa de Tavernes de la Valldigna /Ställplats La Finca
GPS: N 39°04'52.348'' , W 000°12'49.248''

180320 La Finca.jpg

Tydligen fler än vi som kört fel.
Här vände vi:
GPS: N 39° 4' 42,471'', W 0° 12' 40,266'   ' , ± 0,9 m
Google Maps link:
Google Maps

photo_editor_1521559930691.jpg

Tog ett foto av vägen tagen med mobilen.
180320 smal väg.jpg

och en film på väg tillbaka, tyvärr kollade vi inte linsen innan vi filmade tagen mef samma mobil.


Man kan ändå se den smaka krokiga vägen.
Jag vände husbilen och åkte samma väg tillbaka, följde sedan Sygic till rätt ställe,
som inte Hbk har tätt koordinater till, samma med Campercontact.

Stannar här i natt, kanske 2 beroende på vädret, behöver ladda tandborstar och dator.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Har just justerat ställplatsens koordinater enligt ditt inskick Jojje. Dock, är de du angav verkligen rätt?
  1. De koordinater du angivit
  2. De koordinater man får fram via kartan o/e via "Google POI:n" för ställplatsen ifråga
Man hittar nog rätt ändå, men kanske en navigator kan välja olika vägar för de två varianterna? För det är väl inte den stora grusparkeringen som avses utan "campingen" (på spanska) som är målet?

01.png
 
F

F.d. 55554

Guest
Det stämmer, du har rätt!!!
Ha hittat flera där koordinaterna inte stämmer, kollade du denna innan du ändrade den?
Brukar lägga koordinaterna vid infarten annars kan det bli fel.
Lägger man det mitt i så kan man bli visad fel.


Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ja Jojje du har säkert rätt du är inte rätt sort du kör runt och upplever de andra kunde lika gärna haft husvagn de åker ner och festar hela tiden och ligger på camping hela tiden.
Det verkar vara den nya trenden när man passerat viss ålder! Antingen köper man lägenhet eller husvagn och har husbilen som transportmedel från A till B. Känner 4 st. som skaffat lgh i år och ytterligare 4 som satsat på XXL stationära husvagnar (köpta i Spanien). Det där med "festandet" stämmer inte riktigt på dessa 8 par...
 
F

F.d. 55554

Guest
Angående festandet det är det inget vi sysslar med, 1 öl om dagen, i bland 2,
ibland igen öl på flera dagar, beror oftast på att vl glömt köpa.
Vi hade en 3liter bagginbox med oss hemifrån, den tog slut i någonstans Frankrike/Spanien.
När vi fricampar är det bara 1 som tar en öl eller vinare Om polizia dyker upp.

180321
Gittan väckte mig strax efter kl 23, gasolen slut i Spanska gasolflaskan.
Bara att stiga upp, klä sig koppla om till den fasta faskan.
Natten har varit kylig, +5°, märks vi är längre upp i Spanien.
Google Maps uppdaterades i går till V 9.73.3.
Nya uppdateringar i dag av Sygic till V 17.3.21, Sygic map 9.0,1 Locus till V 23.30.2,
Hoppas det är vettiga uppdateringar.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Kan du kolla om Sygic har rättat till så man ser POI i den nya uppdateringen/kartorna? Jag har inte uppdaterat kartorna till regionsuppdelade p g a detta.
 
F

F.d. 55554

Guest
Jag kan se Hbk,s och Campercontacts ikoner på Spanien mappen.
Det sämsta är att Sygic slocknar när den byte distrikt kan bli problem om man är i närheten av en rondell eller annan trafiksituation eftersom du ser inget på plattan.
Bra att ha en karta att kolla med, vilket vi missade på vägen hit.


Nu har jag bytt gasolflaska, propano finns att köpa här på ställplatsen, kostar 14€ vilket är billigt.
Nu klarar vi oss ett tag till, jag kom ihåg att koppla om till propano..
:yes:
Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Wesslan

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
20301
Medlemskap
2024
Hej trevligt ställe där ni nu är Vi for därifrån igår då var vi 4 svenska bilar där men vi och en till åkte norrut Nu står vi i Benicarlo på en ställplats med 7st platser med vatten & tömning allt gratis max 48 tim På fredag flyttar vi till La Volta i Peniscola & hoppas på bättre väder utan blåst.
 
J

Jarn

Guest
Kan du kolla om Sygic har rättat till så man ser POI i den nya uppdateringen/kartorna? Jag har inte uppdaterat kartorna till regionsuppdelade p g a detta.
Svaret är nej. Jag har de senaste uppdateringarna och kartorna och tyvärr så syns inte egna POIs i de länder som är uppdelade i regioner.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har varit med om att Igo slocknade strax före trafikplats med mycket prat, tror det var minnesproblem, prova rensa lite, sen vill ju programmet helst ligga i plattan inte på något sd kort, hoppas det kan hjälpa, väldigt irriterande när det blir svart när man behöver info som mest. Har du en mobil med maps kan man ha den på innan man passerar typ Barcelona som extra hjälp.
 
F

F.d. 55554

Guest
Kan vi ta detta på Sygic sidan.
Tack

180322
Lämnade ställplatsen strax efter 10, efter tömt/fyllt det lilla som fanns,
körde till El Grao /Castelló de la Plana, var framme 11.30, nästan fullt.
Tur vi kom så tidigt, bara 2 Svenska husbilar.
180322 ElGrao.jpg

Koordinater hit:
GPS: N 39° 58' 48,384'', E 0° 1' 20,244'   ' , ± 0,3 m
Google Maps link:
Google Maps

Står här i natt, kanske även nästa max 48 timmar!

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
180323

Natten har inte varit så kylig som förra +10°.
Sitter och tittar på alla som skall tömma/fylla innan dom kör, den andra Svenska Hbk,are var borta strax efter 8.
Hoppas han kör ordentligt.
En sak som förundrar mig, (igentligen inte) är hur husbilsfolk uppför sig.
Här finns flera tömmningshål med metallock, bara att lyfta locket och tömma.
Vid sidan om finns en brunn med sil, nu är det någon som tömt toan i det hålet med följd att det blev stopp.

180323 toaslask.jpg

Det finns även en gratis toalett, har varit blockerad med blå tejp och en lapp att det är stopp,
någon har slitit av tejpen och använt toan ändå!

180323 toan el grau.jpg


Är det som tack för att vi får stå här gratis i 48 timmar.
Vad tänker folk på?

I eftermiddags vid 15-tiden kom en Hbkmedlem i en Chartago in på ställplatsen,
givetvis var jag framme och pratade med dem.
Personerna kom från Gotland, skulle bara tömma/fylla,
när dem höll på med det jobbet var det en husbil som åkte, det blev en plats till dem.
Visserligen bredvid tömplatsen, här har varit fullt sedan lunchtid

Vilken tur, dem borde köpa en lott.:yes:

Stannar en dag till innan vi drar vidare.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
@kjelln

Det kan du där hemma, vi har SOL just nu, +20 i skuggan +30 i husbilen med tvärdrag.
Bada, så varmt blir det inte, är ingen vinterbadare, minst +30 om jag skall bada.
Vi har det bra och njuter när vi hör om vädret hemma.
Tyvärr vimlar det av husbilar, inte konstigt att det blir bommar och stenar på platser vi kan stå på.
Vi hade tänkt köra i måndags, men fick en bra plats, nu kan vi göra dom ärenden som behövs.
Blir nog ett besök hos frisör, skall kolla om dom har tid i dag.
Jag skall till fotvård i morgon, den jag gick till innan har slutat/flyttat kostar 27€,
hoppas det är värt pengarna.
Tiden går och inga barn blir gjorda .

Ha det bra i snön, hälsa Karina.
Ps
Roligt att du kommrr i håg oss. :yes::twitcy:

Jojje
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen