• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigatorers outgrundliga vägval.

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är lite dåligt väder i dag så jag tänkte sätta några navigationsappar på prov för att hitta bästa väg mellan Santa Pola, Spanien och Nancy, Frankrike.

Jag testade Sygic, Here och Google Maps på tre enheter:
En mobiltelefon, Huawei P8 med Android 6.0
En surfplatta, Samsung Galaxy Tab A med Android 7.0
En surfplatta Samsung Galaxy Tab 2 med android 4.2.2
Alla hade samma programversion, samma kartor och var inställda på att undvika betalvägar.

Huawei och Sygic: avstånd 1886 km
Den väljer att köra Santa Pola - Valencia - Zaragoza - Pau - Agen - Bergerac - Limoges - Moulins - Nevers - Auxerre - Toul - Nancy. Alltså tunneln under Pyrenéerna.

Tab A och Sygic: avstånd 1886 km
Tab A valde samma väg som Huawei ovan.

Tab 2 och Sygic
Klarade inte att beräkna vägen. Sygic kräver mycket datakraft efter alla uppdateringar.

Huawei och Here: avstånd 1729 km
Santa Pola - Valencia - Tarragona - Vic - Figures - Beziers - Clermont - Ferrand - Vichy - Charlon sur Saone - Dole - Epinal - Nancy.

Tab A och Here: avstånd 1700 km

Santa Pola - Valencia - Tarragona - Vic - Figures - Beziers - Millau - St. Etienne - Lyon - Besancon - Nancy.
Här kom en varning att den ändrat vägval p g a vägtullen över Millaubron.

Tab 2 och Here: avstånd 1729 km
Vägvalet var samma som för Huawei och Here.

Google Maps gav tre olika vägval men föreslog inte det kortaste utan ett med avstånd 1746 km
Den väljer att köra Santa Pola - Valencia - Zaragoza - Pau - Bordeaux - Angloeme - Troyes - Auxerre - Nancy.

Den kortaste vägen enl Maps var 1707 km:
Santa Pola - Valencia - Tarragona - Vic - Figures - Beziers - Millau - Lyon - Besancon - Nancy.

Man kan bli konfunderad för mindre, Vilken väg man skall välja är ungefär som den berömda åsnan vid hötapparna.
 

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Hej hur är den nya igo är det värt att köpa den tycker du, kör med sygic nu
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
För jämförelsens skull, så här planerar CoPilot (inga betalvägar):

Screenshot_20180316-150439.png

Det är som du säger Anders, det finns många alternativa vägar på en sådan sträcka.
Intressant dock, CoPilot valde vägen över Zaragoza i alla de tre alternativen jag beordrade (standardalternativen, man kan styra det bättre om man orkar).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En sak är i alla fall säker.....tack vare gps får man se ställen man aldrig passerat annars...

Och hittar rätt utan att köra på fel vägar!
Enda tipset är att välja bort oasfalterade och kortaste vägarna samt att öva lite innan man ger sig iväg i okända trakter. Man glömmer lätt att det alltid är handhavandefel som gör att man får problem. Tänk på att navigeringsappen gör uppåt en miljon beräkningar på en lite längre sträcka.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Ja,så gott som hela vägen till franska gränsen. Sedan vanlig väg till Beziers där börjar A75 till Clermont Ferrand.
Sedan ny motorväg söder om Nancy.
 
Toppen