• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Så starten på dette for over 10 år siden, vår første Spaniatur i 2005 var enkel og grei - godt om plass alle steder. De neste årene ble det fort tettere og vi valgte å ligge i ro i lengre tid på en camping - det ble for masete å finne plasser utenfor campingene. 2011 ble siste besøket for oss i Spania og Portugal - vi hadde forflyttet oss til Australia.

Her nede finnes det og diskusjoner rundt det mobile liv, men fortsatt er det enkelt så lenge en holder seg unna noen få uvennlige steder. Den største husbilsklubben her nede CMCA har premiering og reklamering for RV-Friendly Towns, disse får fine skilt som de kan sette opp ved innfarten. Som HBK deles det ut tømmeutstyr fra CMCA - litt annerledes enn våre vogner, men i varmt klima trenger en lokk på tømmestedet og alle husbiler har med slange til sine grå og svartvatn tanker. Tankene er utstyrt med hurtigkobling for slangene.

De fleste nasjonalparkene har plasser for overnatting, noen med klare regler om at en må bringe allt avfall ut av parken igjen - andre har tømme muligheter for noe. Rundt i hele landet finnes det Showgrounds - utstillingsplasser hvor det er mulig å stå en eller flere netter Noen sportsplasser har og sørget for å spe på inntekten med plasser for overnatting.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Så här i Melodifestivalstider travesterar jag deras mantra, Vi har ett resultat, men i det här fallet ett trist resultat.

Carola skickar mig ibland ut på enklare uppdrag, idag var just en sån dag. Uppdraget var att köpa svenskt godis som bara finns i Alfaz del Pi.

Vackert väder, över 20 grader och sol. På med hjälmen och gränsla vespan.......

När godiset var inköpt och säkert inlåst i boxen bak på vespan, så tog jag "the scenic route" tillbaka till Altea, dvs. vägen utefter stranden.

Vägen tog mig förbi Consums parkering, som idag fått ett helt nytt utseende.

thumbnail_IMG_20180313_142630_resized_20180313_044708377.jpg

Inte en enda husbil, däremot har platsen försetts med både mur och höjdhopparställning på 2.20 m. En husvagn hann nog inte ut.

Frågan som man då ställer sig, vart har alla husbilarna då tagit vägen?

Det enda alternativet som fanns kvar i Albir, skulle då vara parkeringen nere vid stranden som jag berättade om i inlägget nr 6 i den här tråden. Där husbilarna har för vana att skapa stora tomter, genom att ställa sig på 4 parkeringsrutor.

Smidigt med vespan, några minuter senare stod jag vid infarten och mötes av detta:

thumbnail_IMG_20180313_143020_resized_20180313_044707014.jpg

Samma färger, samma höjd, en likadan höjdhopparställning! Kommunen har alltså stängt även den parkeringen för oss.

Tyvärr blir resultatet fler och fler sådana här skyltar när vi kommer till populära städer och byar.

thumbnail_IMG_20180313_143522_resized_20180313_044706493.jpg

..... och när inte skyltar räcker till, så gör man så här

thumbnail_IMG_20180313_144655_resized_20180313_044705930.jpg

Man lägger helt enkelt ut stenbumlingar. Just det här exemplet är från Altea, där det för ett par vintrar sedan bildades en stor husbilskoloni nere vid stranden, som med jämna mellanrum kördes bort av polisen, men som dagen efter återuppstod igen. Till slut blev det stenbumlingar som permanent lösning.

Platsen var tidigare en populär plats för picnic bland lokalbefolkningen och jag tänka mig att stenbumlingarna knappast är en populär lösning bland dem.

Trist utveckling och jag kan förstå de som är verkliga veteraner i husbilssammanhang inte riktigt känner igen sig längre. Från att tidigare alltid känt sig välkomna, kunnat stanna, slå läger och spontant fricampa, möter idag på många populära platser, istället förbudsskyltar och svårigheter att fricampa.

Vi har helt enkelt blivit för många för den typen av mobilt turistande i de populäraste områdena och det har skapat problem som myndigheterna försöker att stävja och lägga tillrätta.

För visst är vi välkomna, de här populära orterna lever av sin turism och man försöker inkludera oss i sina stadsplaner, det blir fler och fler ställplatser och speciella husbilscampingar.

Det betyder att vi får tillgång till fler anpassade platser för våra behov, men samtidigt så blir det troligen lite dyrare i framtiden för en del att övervintra i Sydeuropa.

Men i norrland, där finns inte den här typen av problem, men tyvärr är vädret eländigt för husbilsåkande under vintern.

TommyD
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu har vi varit i dina trakter "Los Suecos" i 3 månader och sett massor med konstiga "fricampingar" lite här och där. OK, en natt skulle man kunna tänka sig att någon behöver för att ge sig iväg med solens uppgång, men ack nej, det ska helst dröja tills man blir bortkörd! Tråkigt och jobbigt för alla!

Jag tror ändå att allt löser sig framöver genom nya ställplatser vilka framtvingas mer och mer just pga fricamparnas hänsynslösa attityd. Kommunen måste lätta på byggloven för nya ställplatser och riskinvesterarna borde uppmärksamma behovet. Hade jag varit i 30-års ålder, då skulle jag satsat på en egen ställplats nära vattnet och restaurangerna, utan tvekan. Än finns det sådana platser kvar, bara att hoppa upp på vespan och åka runt lite...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Som man bäddar får man ligga heter det ju och att man skall kunna övervintra gratis är ju inget man kunde förvänta sig i längden.
Hemma vill man ju inte ha Irländare boende på parkeringar så varför skulle man tillåta det i spanien. Dax att stå på camping eller ställplats under ordnade former. Bara sunt
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är väl inte så konstigt att det blir på detta viset. Det har ju diskuterats en hel del här på forumet om vad som gäller på ställplatser, parkeringar etc de flesta är ense om vad som gäller & hur man bör uppföra sig men en del har varit av annan åsikt. Så är det bara, vi är ju trots allt bara människor med olika åsikter. Så är det ju uppenbarligen utanför rikets gränser också. Där liksom här hemma retar sig myndigheter & allmänhet på en del olater bland HB-folket. I ett av inläggen i denna tråd berättas det om odörer från brunnar, folk som brer ut sig med möbler, stannar på platsen flera veckor. Det är väl klart att det reageras mot detta. Jag har däremot svårt att tro att det är svenskar som sticker ut, det är vi alldeles för försiktiga för att göra. Folk söderifrån har en annan attityd, jag har själv sett hur en holländare körde in på den rastplatsen vi stod på, tog sin toatank, gick ut på gräsmattan intill ett buskage & helt sonika bara tömde den. Att folk satt i rastplatsmöblerna & åt sket han fullkomligt i.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Los suecos kan kanske redogöra för ungefär hur fördelningen mellan oss skötsamma svenskar och alla andra, själv tror jag inte vi är ett dugg bättre än andra när man läst om alla möjliga verktyg som bör medföras för att lyfta på brunnslock efter solens nedgång.
När vi köpte husbil för sju år sedan fanns tanken på att övervintra på den spanska kusten nu tar det tio år till innan vi har möjlihet och frågan är om vi över huvud taget är välkomna då.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Los suecos kan kanske redogöra för ungefär hur fördelningen mellan oss skötsamma svenskar och alla andra, själv tror jag inte vi är ett dugg bättre än andra när man läst om alla möjliga verktyg som bör medföras för att lyfta på brunnslock efter solens nedgång.
När vi köpte husbil för sju år sedan fanns tanken på att övervintra på den spanska kusten nu tar det tio år till innan vi har möjlihet och frågan är om vi över huvud taget är välkomna då.

Nej vi svenskar sticker inte ut, det är inte svenska bilar som utgör flertalet i de här exemplen, tvärtom.

Självklart är det flera bilar som har nationalbeteckningen NL, D, F, GB på regskyltarna än de som har S, N, FI, DK, I, PL eller B på regskylten.

Orsaken är troligen helt enkelt att det är flera husbilar på vägarna här, från de stora husbilsnationerna.

Tror inte att det är något speciellt nationellt särdrag, utan det är nog ungefär samma procentuella andel husbilsåkare som väljer den här semesterformen oavsett nationalitet,

TommyD
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Så är det TO+GU om man vill vara nära havet, restauranger och stadslivet. Bara mellan Benidorm och Calpe finns tusentals campingplatser och ställplatser som är fullproppade med långliggare. Sir Mclain har publicerat en länk som visar gratis ställplatser, men då är man mer i inlandet. Vi själva har sett många fricamping-ställen även intill strandkanter, dock en bit från staden. Här rör fricampare på sig oftare då det saknas dricksvatten i närheten. Hur och var dom tömmer sina kassetter är mig däremot en gåta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg forsøkte for mange år siden å få til en spesial plass for husbiler innen Cartagena kommun, men politikkerne var ikke klare for det. Hadde skaffet en stor eiendom på et bra sted noe fra kysten men nei det var bare å si fra seg den og finne noe annet. Planene var for en husbilscamping med god plass for 40 biler, og avstanden mellom bilene ville vært godt over 4 meter :D

Flyttet etter et par år fokus mye lengre sydover og bor nå på en liten farm 37 hectar med endel hester.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
På den norska gratistidningen ”SI Spania i dag”,ser första sidan ut så här idag:

F210A74C-F34F-4C7E-A009-C71D24300341.jpeg

Här kan du läsa texten inne i tidningen: Bobilkrigen raser både sør og nord på Costa Blanca

Det är en fortsättning på den trista utvecklingen som vi ser här utefter den spanska kusten.

Kommunen tvingades mura in parkeringsplatserna och sätta upp höjdhopparställningar, men inte ens det hjälper. Ett område bredvid en av de inmurade parkeringarna, där kunde man inte sätta upp höjdhopparställningar, eftersom det är platser för lastbilar som skall leverera till affärer och krogar i området. Det går inte längre, dit har husbilarna flyttat!

Samma problem i Torreviejaområdet läser jag i spanska tidningar och i den norska tidningen.

I eftermiddag hade vi ett ärende till Jysk i Calpe, herrejisses så mycket husbilar som det står utefter gatorna i Calpe just nu. Calpe är bra rustat vad beträffar ordnad infrastruktur för husbilar, med många ställplatser och de som vi passerade var långt ifrån fullbelagda.

Man behöver inte fundera länge för att förstå att de här volymerna av ”fricampare” skapar flera typer av problem, inte minst sanitära..... det blir helt enkelt en sanitär olägenhet med dessa ”byar” med fricampare, ett faktum som lokalbefolkningen diskuterar och oroas över.

Har själv hört lokalbefolkningen diskutera, en fråga som upprör och som man hör är, ”donde están tirando la mierda? Tror inte jag behöver översätta.

Själva är vi snabba på att förfasa oss över att 15 irländska asfaltläggare slår läger utanför staden. Men är det egentligen värre än vad den spanska lokalbefolkningen måste acceptera, när tusentals husbilar från norra Europa kommer och slår läger där det behagar? Struntar fullständigt i regler, skyltar och respekt för de lokalt boende!

Cientos de caravanas montan campamentos ilegales a lo largo de las playas de la Región

Är det egentligen konstigt att lokalbefolkningen på sina håll kallar oss som åker husbil för ”cucarachas”?

DSCN3054.JPG

Visst, jag har hört argumenten att det blir dyrt att använda avsedda platser för oss, det är friheten som är vitsen med husbilen, osv. Men personligen kan jag inte hålla med att dessa argument är viktigare, väger tyngre, än att visa respekt för landets innevånare, lokala lagar, bestämmelser och sedvänjor.

Det kanske inte är någon mänsklig rättighet att komma ner här och skapa egna regler för besöket.

Det kostar självklart att besöka Sydeuropa med våra husbilar. Om vi tycker att det blir för dyrt att följa de regler som finns och vara närande besökare, som i högsta grad är välkommen, istället för att ses som en tärande besökare, ja då får man självklart välja att göra något annat.

Så tycker vi....

TommyD
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Det är samma "al over" tyvärr Förbuden blir fler p.ga. fricamparnas egentagna rättigheter. O andra sidan blir det fler o fler stallplatser. Men då handlar det om en annan typ av camping. Det är bara att hoppas att det finns nya alternativ i samma takt som friplatserna stängs. För på vissa platser är det inte lätt o hitta en plats överhuvudtaget.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
DSCN3898.JPG

På gatan utanför ställplatsen Sol de Calpe Boreal så var det en del husbilar som hade parkerat. Några av dom har stått här i flera nätter/dagar. Här i närområdet finns det (vad jag vet) 4 ställplatser och 2 campingplatser. Ställplatserna har rätt gott om lediga platser så det är ju inte därför som man väljer att parkera vid en trottoarkant. Att stå en enstaka natt så här är väl ok men absolut inte flera nätter/dagar. Det är skillnad att parkera gratis på en plats som är skyltad med parkeringsplats för husbilar där det möjligen även finns tillgång till VA. Stora sopkärl finns det mängder av i Spanien/Portugal för här tar man med sig sina sopor hemifrån och slänger på avsedd plats. Men det ska ju bekostas av någon och det är ju lokalbefolkningen som genom sina skatter står för den notan. För att nämna tömning av grå/svartvatten i uppbrutna brunnar och att hämta vatten i dricksvattenkranar som är avsedda för att släcka törsten hos dom som är ute och går. Det ska också betalas.

För 5 – 6 år sedan var det enklare att fricampa när det inte var så många husbilar ute och körde. Att 10 – 20 husbilar fyller och tömmer är en viss skillnad mot när 100 – 200 på samma plats gör det. Vi har tidigare också fricampat en hel del men har dom sista åren insett att nu är det dags att betala för sig och det gör vi med glädje. Vi kan inte begära att lokalbefolkningen genom sina skatter, ska betala för oss.

Det byggs många ställplatser runt om i Spanien och Portugal och det är bra. Genom att utnyttja dessa så bidrar vi också till dom utgifter som vi orsakar kommunerna.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Förstår inte önskan att klumpa ihop sig. Gillar inte att stå med massor av bilar. Vare sig på Camping eller fricamping. Visst jag har stått både på Bahia Camping och på marknadsplatsen i "Funkan". Men då en kort tid lite då och då (utom när jag jobbade och behövde stå nära Alicante flygplats) för att hälsa på kompisar eller att utföra ärenden.

Sist när jag var i "Funkan" i februari. Ställde jag husbilen på marknadsplatsen bland 80 andra husbilar. Det tidigare området som var till för lite större fordon var knökfullt så husbilarna hade spridit ut sig över hela torget (inkl mig). Jag har ju ett ärende och skulle hälsa på Gun & Ronny. Morgonen efter åkte jag vidare och ställde mig på en GRATIS:D kommunal ställplats.
Area de Castellar

Att klumpa ihop sig så att det blir sanitära problem och problem med lokalbefolkningen liknar bara mångas åsikt om asfaltsarbetarna.

Ok! Jag gillar ju att stå GRATIS:D, men jag brukar inte stå längre (oftast), än att jag åker när toan börjar bli full. Och toan gillar jag att tömma på avsedd plats.

Skärmklipp 2018-04-08 13.31.01.png

Spanien har ju 656 oftast kommunala ställplatser där man får stå GRATIS:D i minst 72 timmar. Och i övriga Spanien gäller ju allmänna parkeringsregler. 24 timmar vardagar, eller över helgen. Är man 2-3 husbilar är det inte så många som höjer ögonbrynen, men när man blockerar torg, stränder och hamnar i mängder så att vanliga spanjorer inte vill vara där. Då är det fel.

Nu har jag ju dragit mig tillbaka på Gran Canaria och tutar runt med husbilen här på öarna. Finns många husbilar här också. Med det är mest Canarier själva. Vi "utlänningar" är max 1 på 100 husbilar. Priset på färjan håller de flesta husbilarna från fastlandet borta.

2018-03-10 13.23.23.jpg DSCN2693 (2).JPG

Här är inte problemen så stora. Nästan alla åker ju och jobbar på söndagen och dyker upp till helgen igen. Det är nog det som retar upp folk att man aldrig åker...

IMG_20180315_112442.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läser i den norska avisen SpaniaPosten att grannarna till Playazo i Nerja tröttnat på oss i husbilar.

Naboene lei campingbiler | SpaniaPosten

Vi har själva de senaste dagarna bilat ner från Altea och nu landat en bit syd om Tarifa och konstaterar att vi är många som väljer husbilen, väldigt många. De populäraste ställplatserna och campingarna som är populära bland husbilsfolket är fullbokade.

Vi har stått på 2 campingar på vägen hit och konstaterar att det numera är 90% husbilar på campingarna ”utefter vägen”, Husvagnarna är idag en klar minoritet, en förändring som gått snabbt och förklarar varför etableringen utav nya campingplatser numera är ställplatser med ”campingservice” ned en rimlig prissättning här i Spanien, tycker vi.

TommyD
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Läste i Algarve news att man är lite tagna på sängen av den explosionsartade ökningen av "autocampers" och att man uppskattar antalet till 180 000 tusen ekipage i regionen. Långt mer än vad det finns camping o ställplatser till. Man kan ju då undra hur många det blir om man räknar in de som också finns i Spanien.
Situationen är ju likadan där.
So called ‘wild camping’ long has been a problem in the Algarve, but one that has increased year on year so that now an estimated 180,000 motorcaravans are in the region, far more than local campsite provision could handle.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu har även den svenska tidningen Sydkusten.se, med bas i på Costa del Sol, uppmärksammat ”ställplatsen” Playazo i Nerja.
Husbilar väcker åter debatt - Sydkusten.es

Det är en kort sammanfattning från ett reportage i Malagatidningen Diario Sur.
Quejas vecinales por la presencia masiva de autocaravanas en Nerja

I den spanska tidningen återges de juridiska problemen för att förbjuda övernattning i husbilen på gator och parkeringar.

Vad jag förstår är en husbil under 3500 kg, enligt spansk lag, som vilken personbil som helst och kan därför inte diskrimineras vad gäller parkering. Därför säger man att inget får sticka ut från fordonet, t.ex. trappa, utfällbara sidofönster, markis, osv.

Man skall veta att det idag finns inte mindre än 8114 kommuner i Spanien och om det nu inte finns 8000 olika tolkningar av den lagen, så finns det i alla fall rätt många.

I Altea där vi själva bor är det helt förbjudet att övernatta i husbilen. Efterlevs det, nej. Följs det upp av lokala polisen, nej. Tror att det har mycket låg prioritet hos polisen, om det inte sker provocerande på t.ex. stranden. I grannkommunen Albir har man däremot genom murar och höjdhopparställningar i princip gjort det omöjligt att finna en plats för fricamping.

Förra söndag passerade vi själva Nerja och passade på att åka ner och kolla Hur det såg ut på stranden Playazo.

557F848A-EF0E-4B13-BB3B-4115CC3E39C7.jpeg

Väl skyltat vad som gäller var det i alla fall. Både vid infarten från vägen och från stranden.

3035CA49-17C4-4906-B84C-EF729ADE0C16.jpeg

E197FE8C-DA87-4E41-8D16-D705BC8BEFDC.jpeg

Uppskattar det runt 40 bilar när vi passerade. Bara 2 svenska bilar.

De flesta bilarna var under 3500 kg, inget stack ut och det står en P-skylt vid infarten. Därför tror jag att kommunen måste sätta tillbaka höjdhopparställningar på 2 m om man vill få bort husbilarna,

En glad tysk husbilsägare kom helt ogenerat ut med sin toatank från toaletten på stranden. Undrar om det var en TC eller WC?

TommyD
 
Toppen