• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återkallande av bl a Fiat husbilar 2016-2017

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Igår när jag åter kollade på Fiat camper appen så var det rött , har dockinte hört något frånåterförsäljaren
(Rapido 665 - 2017)
 
F

F.d. 56443

Guest
Har fått ett likadant brev från FCA så det är väl bara att försöka boka en tid, är det någon som känner till vad
det är som som skall kontrolleras och ev åtgärdas.
 

StigenskogEkman

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
22843
Medlemskap
2022
Vi fick brev från FCA om återkallelse av ??? ???. Kod 6172. Påverkar motorstyrningssystemet.
Var förbi Hedins i Uppsala och undrade vad det var och fick svar direkt så vi kunde ha lite koll då vi var på resande fot. Fick tid veckan efter och dom åtgärdade en slangklammer till stora slangen på insuget, uppdaterade mjukvaran till värmaren och klamrade om något som låg mot ett rör. Snabbt och smidigt gick det och ett supertrevligt bemötande.
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Hej,
Jag har en 2017 177Hk 2,3l motor och också fått kallelse som jag ej gjort än.
En annan fråga i sammanhanget- hade tidigare en 177 HK 3,0 l motor som var betydligt bättre vrid i.
Nu får jag växla ner snabbare i motlutarna???
Har ni märkt någon skillnad i effekten efter servicen?
Hälsar Ola Einarsson
070 322 9573
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Omprogrameringen är för att inte motorlampan ska tändas när du värmt motorn med webasto värmaren eller aldepannan och motortempen inte överensstämmer med yttertempen.
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Hej,
har du märkt någon skillnad i effekten efter EGR kontrollen?
Min bil är inte lika stark/vridmoment som i den förra med 3,0 l motorn!
Har ej varit in och fixat detta än.
Kontakta mig gärna på 070 322 9573

Hälsar
Ola Einarsson
 

StigenskogEkman

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
22843
Medlemskap
2022
Ola, Vi har 2,3 150 men det blev ingen skillnad på vår kärra. Den ångar på som innan.
Du skriver att du måste växla ner tidigare nu, har du manuell?
 

StigenskogEkman

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
22843
Medlemskap
2022
Var på Fiat verkstad (västerås) igår för att höra vad som skall åtgärdas. har ej hört något från Fiat innan, utan "syns" i Fiat appen. Enligt Fiat, så är det en "klämma" på något rör! Dessutom "om" det är fel på tändningslåset, så skall även den bytas och till sist en "frivillig" uppdatering av mjukvara. Är det någon på forumet som gjort denna "frivilliga" uppdatering och vad gör den isf. Fick ej något svar på denna fråga på Fiat!
Man är lite skeptisk till vad denna uppdatering gör, blir bilen slöare mm.
Hej!
Är det någon som upplevt problemet med tändningslåset som nämns av Bürstner T610? Undra om det kan vara det vi upplever att 6 gånger av 10 så är det en "fördröjning" på en sekund innan startmotorn börjar dra, som om det inte var riktig kontakt....
Ha en härlig dag till i hettan vänner!!
 
R

RobbeS

Guest
Var in med min husbil, Fiat 150 hk, den 17 maj för återkallelse på tre punkter. Nu har det dykt upp en ny enligt appen, kod 3428. Vet någon vad den åtgärden består av?
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hej,

Är ny här på forumet och det var på den här tråden jag blev varse om även min bil har en återkallelse kampanj med koden 3428

Så jag ringde Dahlgrens Auto i Uppsala och fick snabbt en tid för åtgärd av det där klammer problemet till EGR röret, som tydligen koden gällde.
 
R

RobbeS

Guest
Var in med min husbil, Fiat 150 hk, den 17 maj för återkallelse på tre punkter. Nu har det dykt upp en ny enligt appen, kod 3428. Vet någon vad den åtgärden består av?

Ringde verkstan och dom sa att även detta åtgärdades då den var in men att dom inte fört över till Fiat att det är åtgärdat. Så det ska vara fixat.
 
Toppen