• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny vs 10 år gammal husbil

F

F.d. 55939

Guest
Hejsan!

Är grön när det gäller husbilar och fabrikat av dessa.
Är uppvuxen i båt och kan det mesta om de olika fabrikaten till sjöss.
Vet t.ex. skillnaden från en Bayliner 2007 års modell till en Storebro från 1995. Samma pris men enorm skillnad i kvalitet och känsla. Men när det gäller husbilar så är det värre med kunskap.
En 10-12 år gammal bil som gått 8-10000 mil kostar i princip samma som andra fabrikat som är 1-2 år gamla och gått 2000 mil.

Idag rullar vi en liten fräsch äldre (2002) Hobby med alkov som vi trivs jättebra med men känner att det kanske snart är dags att byta upp sig.
Vi kikar på allt mellan 10 år gamla bilar till sprillans nya och märker att det är inte så stor skillnad att köpa en ny Rimor (eller liknande) till en 10 år gammal Rapido/Niesman Arto.
Är det lika stor skillnad på kvaliten och känslan i husbilar som i båtar?
Dela gärna med er av era kunskaper. Layouten vet vi hur den ska vara så jag är mest ute efter att få förkovra mig i kvaliten kring husbilar.

Väl mött
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mitt val syns tydligt (avataren), ungefär 1,5 mille för en 07 MAN Liner passar oss bättre än vilken ny husbil som helst för samma peng.
Del i detta är den helt extrema kvalitetsskillnaden, utrustningsnivån samt utrymmet.

Därmed inte sagt att detta skulle vara rätt val för någon annan.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Jämföra bayliner med storebro är respekt löst ,som att välja tält med en kabe husvangn från 2018,
10 år skilnader på val av husbil är stor skilnad, men du kan kolla lastvikten 3500,eller 5000kg vatten buren värme ute på vintern eller bara på somaren ,jag skulle nog satsa på kvalité före årsmodell, håkan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Något man måste fundera över är miljöklassning,en ny bil är i Euro6, det kommer att införas begränsningar på äldre bilar, men det beror ju också på vart ni skall åka undviker ni större städer funkar säker en gammal bil.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På en billig motorbåt jämfört med en dyr är skillnaderna mest kosmetika, och inredning. (samt status) :)
Motorer är av samma fabrikat, och skrovuppbyggnad är väldigt lika nuförtiden.
(visst det kan vara skillnad)


På husbilar har man en väldigt stor skillnad på allt!
Fiat VS MB, Iveco eller MAN.

Olika vikter på bilarna inom samma storleks klass, En 7 tons 8 metersbil är stabilare byggd än en 4 tons 8 metersbil. Tillverkaren kan ta till det som är bra utan att ta hänsyn till vad det väger.

Samma vad det gäller bodelskonstruktionen, en del tillverkare har fortfarande träreglar och ramlösa fönster!!

Det är ett blandat utbud minst sagt.
Ovanstående gäller i en skala från kass till super.
Det gäller att läsa på och bestämma sig för vad man prioriterar.

Dessa märken är bäst av de serieproducerade Europeiska märkena;
(bokstavsordning)
Concorde
Morelo
Niesmann & Bischoff
Phoenix
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Har själv gjort valet med en nio år gammal N+B Flair till priset av en ny instegsbil och ångrar det inte idag. Stor skillnad på uppbyggnad och utförande. Hade nog ändå tagit en funderare idag pga miljödebatten.
Tror att tyskarna och fransmännen kommer att kräva euro6 där man idag klarar sig med euro4 inom några högst tre fyra år
Då blir det bekymmer vid många städer och dessa zoner kan utökas. Jag har inga planer på att byta och är nöjd med min 9 år gamla men hade gärna haft en euro6 bil
 
F

F.d. 53814

Guest
Det är väl inte endast avgasstandarder som har ändrats på 10 år.
Även om det är rätt grovt tillyxade ursprungsbilar så sker ju en del utveckling, bättre bromsar, antisladd, antispinn, hill-hold, bättre airbagsystem osv.
Det är många parametrar att väga in i köpet. Jag skulle nog om jag stod i inköpstankar idag gå en medelväg och köpa något som är runt 3 år och välutrustat.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
På en billig motorbåt jämfört med en dyr är skillnaderna mest kosmetika, och inredning. (samt status) :)
Motorer är av samma fabrikat, och skrovuppbyggnad är väldigt lika nuförtiden.
(visst det kan vara skillnad)


På husbilar har man en väldigt stor skillnad på allt!
Fiat VS MB, Iveco eller MAN.

Olika vikter på bilarna inom samma storleks klass, En 7 tons 8 metersbil är stabilare byggd än en 4 tons 8 metersbil. Tillverkaren kan ta till det som är bra utan att ta hänsyn till vad det väger.

Samma vad det gäller bodelskonstruktionen, en del tillverkare har fortfarande träreglar och ramlösa fönster!!

Det är ett blandat utbud minst sagt.
Ovanstående gäller i en skala från kass till super.
Det gäller att läsa på och bestämma sig för vad man prioriterar.

Dessa märken är bäst av de serieproducerade Europeiska märkena;
(bokstavsordning)
Concorde
Morelo
Niesmann & Bischoff
Phoenix

Så vi som då t.ex kör Rapido har betydligt sämre bilar ?
 

Tarra12

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Luleå
HBK-Nr
12600
Medlemskap
2025
Bra fråga Johan :rolleyes:. Givetvis är det inte så. För det första har inte pris och "kvalitet" ett samband i samtliga fall, vad man nu menar med kvalitet. För det första måste man vara medveten om hur man kommer att använda husbilen och vad man har för behov. Om man använder den under semestern och nån enstaka helg så tror jag inte att den så kallade kvaliten skiljer så mycket efter x antal år. Däremot kan det skilja en aning på slitagedetaljer som tex möbeltyger, sängen, beslag om ni kommer att använda den frekvent, tex vintercamping. Viktigast är nog att ni trivs med hur den är planerad och att motor alternativet är rätt beroende på var ni ska köra med den. Dom flesta campingar läggs utanför miljösonerna i Storstäder och har bra buss/cykel anslutningar.
Lycka till !
 
F

F.d. 55939

Guest
Det jag kan se så skilljer det inte något när det gäller standardutrustning.
Samma kranar.
Samma spis, kyl, fönster mm.

Måste skillja mer i själva uppbyggnaden eller?
Bättre isolering?
Bättre elsystem?
Laddare mm mm.

Ni har redan nämn annat tyg o annan värmare ( vattenburen).
 
F

F.d. 55939

Guest
Vad jag kan se så skilljer det inte nämnvärt i utrustning.
Samma kranar, spis, kyl, toalett, fönster mm.

Skilljer det mycket i uppbyggnaden?
Bättre isolering?
Bättre elsystem? Laddare mm?

Ni har redan nämnt annat tyg o annan värme.

Tack för svaren jag fått hittills. Forumet är perfekt för att få hjälp.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dom ovan nämnda märken är säkert bra, men dom bygger stora bilar,för stora tycker jag ,men det beror på hur man tänker använda den, jag ser ofta stora Concorde som man försöker baxa in på för små platser ute i Europa, oftast står kvinnan utanför bilen viftar frenetiskt medan mannen kör fram ock tillbaka.
Samma sak på sjön ,försöker trycka in en 50fotare i en 3 meters lucka.
 
S

Sören-6830

Guest
På en billig motorbåt jämfört med en dyr är skillnaderna mest kosmetika, och inredning. (samt status) :)
Motorer är av samma fabrikat, och skrovuppbyggnad är väldigt lika nuförtiden.
(visst det kan vara skillnad)

Under de trettio år jag haft segel-och motorbåtar har jag provat på många olika fabrikat. Det är inte särskilt kunnigt att påstå att det bara är kosmetiska skillnader mellan olika tillverkare. Den senaste båten jag hade var en Storebro och den kan jag jämföra med ganska många andra fabrikat.
Det är en milsvid skillnad i byggkvalitet och installationsmaterial när man jämför den med vissa andra. Har även under några år kört båtar från England och Tyskland för en mäklares räkning så jag har sett en hel del.
Säkert minst lika stor kvalitetsskillnad som bland husbilsbilsfabrikat.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Så vi som då t.ex kör Rapido har betydligt sämre bilar ?

Är Skoda en sämre bil än en Mercedes? Givetvis inte! Det handlar om så många olika variabler, önskemål och vad det får kosta.

Vi köpte en ny McLouis (variant sommarbil) jättfin QB, ljus läderklädsel mm. Vi var helnöjda, men bilen och vi var totalt genomfrusna under vintern. Av en händelse blev det en Rapido 2008 med samma typ av inredning. Det var en fantastisk bil, vi älskade den.

Men åren går så vi hämtade ut en ny Rapido 8090 i januari 2017, med samma lösning på inredningen. Det blev med Heavychassi och lite andra, för oss nya, detaljer.

För oss är vinteregenskaperna viktigast. Vi åkte fem veckor i Norrbotten nu i Jan/Feb. Runt Jokkmokks marknad hade vi många dagar kallare än -30... i bastun hörde jag mycket om andra premiumbilars problem. I servicerummet var det det många som fyllde vattendunkar för att husbilens system var fruset... flera hade dubbla intag för 230 volt...

Nu står vi i Stöten. Bilen har den högsta komfort, kvalitet och säkerhet som vi kan tänka oss. Så var inte orolig för din Rapido, den tillhör dagens Premiumbilar.

Men för oss handlar det lika mycket om att ha förtroende för återförsäljaren. Det
är stora pengar och svåra beslut. PR husbilar följer oss /våra bilar med service, kunskap och trygghet. Så köp av någon välrenommerad firma så bör du vara trygg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tyske premium biler er i dag stort sett bygget på samme måte som N+B Flair fra 1994. Sandwich skrog med aluplate utvendig og invendig på XPS kjerne eller tilsvarende isolasjon. Franske premium har en utvendig GFK på en XPS eller EPS kjerne med GFK eller plyfa/fiber innvendig. Dette sparer vekt slik at Rapido klarer å bygge endel modeller under 3500 kg grensen, noe tyskerne sliter mer med å få til. Innredning bygges oftest av foliert lett plyfa.

En modelrekke som jeg savner i dagens marked er Clou - Super Premium fra N+B, men den ble drept av Hymer som eier N+B. De påbyggene holdt lengre enn flere av chassiene som de ble bygget på, og ble bygget på bestilling tilpasset kjøper. Maks 15 biler i året!
 

Zeylon

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Flen
HBK-Nr
23566
Medlemskap
2023
Sen är det ju så att alla biltillverkare modifierar och utvecklar konstant sina modeller och motorer, så på 10 år har det ju hänt en del. Men slutligen måste ni själva känna er bekväma med den bil ni fastnar för, oavsett ålder. Jag håller med Björn och Lenas inlägg. Det betyder också mycket om man får förtroende för ÅF då det är mycket pengar det handlar om. Vi började med att hyra en äldre -04 Hymer som var väldigt trevlig, sen hyrde vi en -16 Bürstner som också hade både för -och nackdelar. Det slutade med en ny -17 McLouis som passar oss som handsken.
Lycka till!
 
Toppen