• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska jag tänka på som ny ägare av en husbil?

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
När vi köpte vår första husbil för några år sedan lovar jag att allt inte fastnade vid leveransgenomgången. Frågorna kom allteftersom och i takt med användning. När vi i våras bytte husbil så gjorde vi så, att vi efter någon månads användning tog ytterligare en genomgång hos leverantör. Då var vi vanare med bilen och ett antal praktiska och precisa frågor hade uppstått trots att vi idogt läste bruksanvisningar.

Mitt råd - i tillägg till allt klokt som sagts i tidigare inlägg - blir därför: förhandla till er ytterligare en timmes genomgång för frågor efter en tids användning; den går ju alltid att boka av om den inte behövs. För oss var det supernyttigt.

Önskar er allt gott med husbilen och en trevlig premiärtur

// J Peter
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sök här på forumet, de flesta frågorna är nog redan ställda. ByggMax har hyfsat pris på gasol.
Gör en utskriven lista att boka av innan avfärd. Finns ex här på forumet.
Glidskydds matta mellan tallrikar och sånt som Skrammelskydd.
Olika vattenanslutningar med olika gängor på.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Misstag som kostar lite gasol eller någon timmes sanering är ju bagatellartad så jag skulle vilja trycka på följande, varav flera har nämnts tidigare i tråden (dock inte alla).

Innan du rullar iväg
1.) Är elkabeln frånkopplad?
2.) Är stödbenen uppfällda?
3.) Är tv-antennen nedfälld.
4.) Är alla takluckor stängda? Risk för skador om bron är lägre än vad som behövs samt risk för att det regnar in.

När du kör
1.) Har du koll på att du har fritt uppåt? Påkörningsskador på bodelen = kostsamt och lång reparationstid
2.) Har du rätt ringtryck (aldrig för lågt, bättre då med lite för högt) så undviker du däck explosion = farligt & dyrt.

Innan du ställer undan bilen för en/flera dygn utan uppvärmning
1.) Är vattnet i pannan tömt (fryser pannan sönder = verkligen dyrt)
2.) Är vattnet i alla kranar tömda och lämnade i öppet läge mitt emellan varmt/kallt?
3.) Är värmen avstängd. Lockar annars möss under kalla årstiden.
4.) All mat, som kan locka möss, urplockad vid längre förvaring.
5.) Takluckorna stängda?

När ni använder bilen
1.) Håll lite koll på batterispänningen (bodelsbatterierna). Låt dem aldrig understiga 11,8V. Risk för att batterierna tar skada = dyrt. Ladda innan.
2.) Installera brand- & gasvarnare. Billig livförsäkring.
3.) Parkera med vettig lucka till övriga (rekommenderat avstånd = 4m med tanke på brandsäkerheten).

Bra att ha
1.) Skaffa redan från början 3x2,5mm2 kabel för 230V. 25m längd räcker.
2.) Vattenslang med alla varianter av kopplingar.
3.) Vattenkanna vid de tillfällen vattenslang ej går att koppla på.
4.) Extra toakassett. Guld värt när det trycker på och tömningsmöjligheterna är som bortblåsta.
5.) Extra bodelsbatteri ger en frihet guld värd.
6.) Kombineras #5 med solceller värda namnet står man hela sommaren, stor del av vår och höst utan behov av 230V fast installation. = Frihet!

Just my 5 cent´s
// Niklas
 
F

Fd.47585

Guest
Glöm inte att många husbilar har långt överhäng bakom bakhjulen, så när man svänger i korsningar så svänger överhänget ut åt andra hållet än man svänger åt, är det då andra bilar där (eller annat) när du svänger ut överhänget så blir det dyrt. Är ju inte så på personbilar så lätt att inte tänka på i början, med tiden lär man sig. Själv har jag flera gånger stått i en fil och det kommer en personbil och ställer sig bredvid trots att det bara är en fil om man då svänger tar det i.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
All gasol innehållet spår av olja, vanligare om du tankar fast tank, filter skyddar regulatorn som du annars kan bli tvingad att byta ,min verkstad bytte ett 20 tal förra året ,även dom som bytt flaska på macken.
 
F

F.d. 55939

Guest
Förstår jag rätt att ni inte haft husbil innan?
Om så är fallet så är mitt tips att, åk till ett enkelt ställe de första gångerna där ni vet att det finns plats att stå.
2015 när vi åkte första gången så letade vi alltid efter den ultimata platsen att stå. Kände oss lite bortkomna på ställplatser och frågade ej heller om hjälp.
Detta resulterade att vi bara körde omkring och var nära att ge upp.

Efter ett tag så började vi finna våra guldklimpar :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Som andra skrivit tidigare,fyller ni vatten i bilen så här års glöm inte att tömma vattensystemet helt innan ni slår av värmen, det är normalt flera ställen som skall dräneras.
 

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Satsa absolut på fast gasoltank, med yttre påfyllning. Då fixar Du gasolen i hela Europa.
Åsså vikten, vikten, vikten!
Kolla vad den verkligen väger!
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Packa inga tunga saker i överskåpen, tex en glasflaska med rapsolja. Om den faller ned när man kommit fram och öppnar skåpet så förstör man glas- eller bänksskivan under....
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
När ni tömmer vattnet vid frosttider, töm även filtret. Det berättade inte försäljaren vid genomgången för oss. Tog en stund innan vi hittade felet att luften inte gick ur ledningarna. Filterhuset var sprucket.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Mycket bra tips av duktigt folk.
Jag bara påpekar att mängder av husbilar som man ser på kontinenten har backskador så var försiktig bakåt och mot trädgrenar uppåt och i sidan.
Husbilar har pga vikt , många klena detaljer , var beredd att med skruvmejsel i handen behöva justera efter hand.

Lycka till.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Nu har ni fått många bra tips av erfarna klubbkamrater. Försök gärna också hitta en "husbilsfadder" i er närhet. Både för ytterligare tips och för alla "dumma" frågor - som ju givetvis inte är dumma för er. Hade som "fadder" besök för några veckor sedan av vänner som "blev med husbil" i fjol och ville testa den i vintermiljö. De hade både frågor och oro. Och du JohanÖ bor ju bara några mil från mig så hör gärna av dig om du vill få lite "fadder-tips". Är ingen expert men delar gärna av mig snart 13 år med husbil. Lycka till alla nya husbilister - många härliga upplevelser väntar!
 
Toppen