• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkt kylskåp

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Vi är nu i Kroatien och har ca 27 grader och kylen håller ca 6 gr med fläkt och 230 volt
Är det ok med 6 grader i kylen
Med gasol går det ner några grader

Det är nog ok! Livsmedelsverket rekommenderar 5 gr men max 8 gr. Har monterat fläktar i min, ska bli kul att testa i varmt klimat, det verkar ju fungera bra!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fläkt kylskåp

Det är nog ok! Livsmedelsverket rekommenderar 5 gr men max 8 gr. Har monterat fläktar i min, ska bli kul att testa i varmt klimat, det verkar ju fungera bra!

Som jag skrivit tidigare har jag haft väldiga problem med kylskåpet. Den tidigare fläkten monterad nere enligt Dometic funkade inte. Nu har jag monterat två stycken uppe och det verkar vara ett riktigt bra luftombyte.
Har införskaffat trådlösa sensorer som jag har i kylen och frysen, kan därför se temperaturen hela tiden. På resan till och från Elmia upptäckte vi att när vi kör klarar inte 12volten att hålla kylan i varken frysen eller kylen, temperaturen stiger 2-3 grader i kylen och 4-5 grader i frysen. Kyl/frysen är MYCKET känslig för hur mycket man fyller på när man handlat etc.
Kan man på något sätt "boosta" effekten på skåpet när man kör på 12volt??
Det får ju förödande konsekvenser vid körning i de varmare länderna vid medelhavet, inte konstigt att vi hade varmt i vårt skåp i somras.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Kolla vilken spänning du har fram till kylskåpet med motorn igång. Jag bytte matarkablarna till 16mm2 och fick upp spänningen till 13,6-13,7V. Trots det är jag inte nöjd med kylan under färd utan har övergått till att köra på gas även under körning.

Hälsar Kjell
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fläkt kylskåp

Kolla vilken spänning du har fram till kylskåpet med motorn igång. Jag bytte matarkablarna till 16mm2 och fick upp spänningen till 13,6-13,7V. Trots det är jag inte nöjd med kylan under färd utan har övergått till att köra på gas även under körning.

Hälsar Kjell

Vi har en Kabe 750T 2012 och i den sitter det ett Dometic AES skåp. Får skåpet inte att gå på gas när jag kör, den kopplar över till 12 volt.
Men att mäta och eventuellt byta kabeln till 12 volten ska jag göra.
Tack Kjell!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Har också ett AES-skåp. Om jag väljer att inte köra på "A" utan på "lågan" så kan jag köra på gas när jag vill, både när bilen är stillastående och när jag kör. Man brukar få trycka två gånger på "knappen" för att valt alternativ skall fungera. Men du kanske inte har dessa valmöjligheter.

Hälsar Kjell
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fläkt kylskåp

Jo jag har dessa möjligheter. Men har inte tänkt så lång att det skulle gå att ha det så då jag vill att det ska stängas automatiskt vid stopp för tankning.
Men jag ska prova.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Har fått svar från Thetford :


Men fläkten skall inte monteras i varken det övre eller det nedre gallret oavsett kylskåpsmodell.

Överventilering leder till att kylskåpet inte heller fungerar, på grund av för hög avkylning, så därför måste man se varje kylskåp som ett specifikt fall och utifrån detta välja lösning. Om man väljer fläkt som lösning måste den vara termostatstyrd och placerad på rätt ställe för att optimera funktionen.

Jojje
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fläkt kylskåp

Har fått svar från Thetford :


Men fläkten skall inte monteras i varken det övre eller det nedre gallret oavsett kylskåpsmodell.

Överventilering leder till att kylskåpet inte heller fungerar, på grund av för hög avkylning, så därför måste man se varje kylskåp som ett specifikt fall och utifrån detta välja lösning. Om man väljer fläkt som lösning måste den vara termostatstyrd och placerad på rätt ställe för att optimera funktionen.

Jojje

Hur gärna du än vill tro på svaret från Thetford, så kommer du aldrig att överventilera bakom kylskåpet på sommaren. Det är ju då vi har problem och inte när det är kallt på vintern. I somras på semestern i Italien hade vi mellan 30 och 35 grader varje dag. Här går inte att överventilera.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Jag har orginal termostat (sitter fast i kylröret strax efter högsta punkten) som är till kylskåps fläkt och den slår på fläkten +55 att +30—35 grader är inte för varmt.
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fläkt kylskåp

Jag har orginal termostat (sitter fast i kylröret strax efter högsta punkten) som är till kylskåps fläkt och den slår på fläkten +55 att +30—35 grader är inte för varmt.

Naturligtvis var det utetemperaturen som var mellan 30 o 35 grader. Bakom kylskåpet var det väl betydligt varmare.
Jag har också Dometics original grejor.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Naturligtvis var det utetemperaturen som var mellan 30 o 35 grader. Bakom kylskåpet var det väl betydligt varmare.
Jag har också Dometics original grejor.

Jag menar att kyl man ner kylvästkan för tidigt så kondenseras den för tidigt och rinner tillbaka och hindrar vätskans cirkulation ...vilket är möjligt med för mycket fläktar och felplaserat termostat med 30—35 gradig luft.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Har fått svar från Thetford :
Men fläkten skall inte monteras i varken det övre eller det nedre gallret oavsett kylskåpsmodell.
Överventilering leder till att kylskåpet inte heller fungerar, på grund av för hög avkylning, så därför måste man se varje kylskåp som ett specifikt fall och utifrån detta välja lösning. Om man väljer fläkt som lösning måste den vara termostatstyrd och placerad på rätt ställe för att optimera funktionen. Jojje

Sånt trams! Enbart skrivet av en leverantör som vill friskriva sig från ev framtida krav. När det går mot 30 och varmare så ser man ofta att bägge gallren avlägsnas och olika fläktlösningar kommer fram. Hälsar Björn o Lena, fortfarande på Lefkas.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Jag misstänker att det blåser ganska friskt bakom skåpet när man kör. Och även när man står i blåsigt väder. Det påverkar inte kylan i vårat skåp i allafal
 

FredrikAndersson

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27604
Medlemskap
2022
Fyller på en gammal tråd med min fläktlösning. Två fläktar från Kjell & Co (61504). På min Dethleffs A5887 fanns det en uppmärkt sockerbit med 12 V bakom övre gallret så väldigt enkelt att ansluta. Har bara hunnit testa men verkar göra sitt jobb.

aadd5f3b-4798-4837-a7d4-a77b6a87414d-jpeg.174261
 

Bilagor

  • AADD5F3B-4798-4837-A7D4-A77B6A87414D.jpeg
    AADD5F3B-4798-4837-A7D4-A77B6A87414D.jpeg
    5,1 MB · Visningar: 515

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp



Som jag skrivit tidigare har jag haft väldiga problem med kylskåpet. Den tidigare fläkten monterad nere enligt Dometic funkade inte. Nu har jag monterat två stycken uppe och det verkar vara ett riktigt bra luftombyte.
Har införskaffat trådlösa sensorer som jag har i kylen och frysen, kan därför se temperaturen hela tiden. På resan till och från Elmia upptäckte vi att när vi kör klarar inte 12volten att hålla kylan i varken frysen eller kylen, temperaturen stiger 2-3 grader i kylen och 4-5 grader i frysen. Kyl/frysen är MYCKET känslig för hur mycket man fyller på när man handlat etc.
Kan man på något sätt "boosta" effekten på skåpet när man kör på 12volt??
Det får ju förödande konsekvenser vid körning i de varmare länderna vid medelhavet, inte konstigt att vi hade varmt i vårt skåp i somras.

Jag hade problem, så jag mätte upp min spänning när motorn var igång

Mätt från bodels batteriet när motorn är igång
13,48
EBL, kablarna till kylskåpet från EBL
12,60
Kontakten vid kylskåpet
12,11
Innan kylskåps elektroniken
11,83-11,90
Efter kylskåps elektroniken
11,77-11,80

Bytte kablarna till 10m2 lågförlust kablar. Satte även dit ett relä vid EBL, för att komma förbi EBL förlusten. Vid kylskåpet så kopplade jag kablarna direkt på kylskåps elektroniken. Allt för att minska förlusterna. Från att vara pisskyla till att bli jätte bra.

Har även en cirkulationsfläkt i kylen
 
Toppen