• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spolarmunstycken

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Är det någon som kan tipsa om var man får tag på spolarmunstycken som monteras på torkararmarna?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jovisst, så resonerade jag också. Men när jag läste lite noggrannare så hittade jag detta.

Approximate delivery time to different countries(just estimated, not guaranteed)
• 6-30 working days to Europe country
• 12-35 working days to other country

Har jag otur & PostNord har börjat momsjakten när grejerna kommer så blir 161:- i ett vips 326:- & då blir grejerna dyrare än jag hade tänkt mej. Får i så fall "bita i det sura äpplet", kan ju inte skylla på någon annan. Jag skulle läst lite noggrannare.
 
F

F.d. 22252

Guest
I själva verket så är det ofta så att grejorna levereras från kina fast de kanske är köpta på tradera sverige.
De går in överallt för att få en order så man måste noga kolla avsändningslandet, och sen kan man väl välja DHL istället elller något annat.
Jag undrar om postnord kan ta ut moms i klump momsvärdet finns ju specifierat i någon förordning, tror man inte på värdet kan man ju packa upp det och det vill man inte skapar ju merjobb.
Ser fram emot den dagen då postnord måste antingen krypa till korset elller så bara ha hand om inrikes post.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Bengtic, jag har mycket svårt att tro att staten släpper möjligheten att få in moms. Varför välja DHL eller annan speditör? Då om något åker man på momsen, man får tänka på att moms- & tulldeklarationen är ytterligare en inkomst för dom, dom gör det inte gratis. PostNord kommer aldrig att krypa till korset det ser staten till. Klarar inte PostNord upp detta för den avgiften dom planerar lägga på så kommer den bara att höjas.
 
F

F.d. 22252

Guest
Betalade 85kr för ett paket från tyskland kom framkört till dörren och överlämnat av chauffören, totalt blev mindre än halva priset jämfört med priset från en svensk leverantör.
UPS levererade och hade uppföljning hela tiden på nätet, eftersom det är EU så är ju momsen betald och det tar alltid mindre än en vecka. Köper inget som kommer direkt från china tar flera månader och mycket krångel om det blir fel. Mycket är säkert tillverkat där men jag antar att den tyska grossisten har lite koll på kvaliten och bra avtal.
Jag kunde ju köpt från en svensk nätbutik men då blir det betydligt dyrare mindre att välja på går heller inte fortare.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag pratade med PostNord för 5 minuter sedan om deras nya påslag & momsen. Att dom inte kunnat hantera momsen är som det sagts de stora volymerna & bristande resurer. Nu skall det i alla fall vara bestämt att Postnord's pålägg blir 75:- på försändelser med ett värde understigande 1500:-, allt utöver detta får pålägget 125:-. Detta skall tillämpas fr.o.m 2018-03-01. Det lutar alltså åt att jag får betala pålägg & moms.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har handlat en hel del smågrejer som har kommit hem under Februari, åtta st. tror jag.
Det intressanta är att redan nu så har det skapats andra vägar för småpaket till Sverige.
Tre av paketen har tydligen gått till Tyskland, och där har de fått en ny tysk adresslapp hem till mig.
Nästa intressanta grej i sammanhanget är att totala leveranstiden för småpaket den vägen är under tre veckor hittills. Vilket troligen tyder på att det är svenska posten som har tagit åtskilliga extraveckor på sig att få ut postpaketen som kommer hit direkt från Orienten.
En bekant fick ett paket som på samma sätt mellanlandat i Holland.
Vet inte om det är bra eller dåligt, och ännu verkar man inte kunna se vid beställning vilken väg paketet kommer att ta, möjligen är det paket som kostar några extrakronor i frakt redan från början, har tyvärr ingen koll på det än. Men man kan nog ändå fundera på om inte Sverige skulle ha satt otullad införsel av billiga småpaket upp till ett visst värde som i andra länder och som en enklare variant för alla inblandade. Inget fel alls att betala 3:- i moms för ett par lampor i ett paket som är värt 12:- men att betala posten 75:- för att få betala momsen går liksom inte ihop sig.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, det är nog som du säger, att man hittat vägar att komma förbi Postnords pålägg & momsen.Jag fick hem spolarmunstyckena igår. Dom låg i en påse med kinesisk text på etiketten men ytterpåsen hade en polsk fraktsedel.
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Lite kul att läsa hur en tråd helt ändrar inriktning från vad den handlade om från början!
Alltså anskaffande av spolarmunstycken, till att handla om postnords pakethantering med momspåslag mm.
Vad en tråd kan förändra sig efter några inlägg ändå! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen