• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dagbok för husbil, gärna app

F

F.d. 53897

Guest
Jag söker en dagbok anpassad för husbil, vill lägga in positioner där vi är, mätarställning, kostnader, foto mm.
Vill gärna att vissa delar av dagboken ska kunna visas som resedagbok.
Helst söker vi en app-funktion som är enkel att uppdatera från flera olika platser eller typ FB
 
4

4 JO

Guest
Jag söker en dagbok anpassad för husbil, vill lägga in positioner där vi är, mätarställning, kostnader, foto mm.
Vill gärna att vissa delar av dagboken ska kunna visas som resedagbok.
Helst söker vi en app-funktion som är enkel att uppdatera från flera olika platser eller typ FB
Nu ska jag sticka ut hakan och ta fram piskan till mig själv.
Jag har under 1,5-2 års tid utvecklat en egen mobilanpassad webb som innehåller precis de sakerna du är ute efter och lite till.
Samtliga kostnader relaterade till husbilen kan läggas in och ger mig statistik på hur mycket service kostat under året, hur mycket gasol jag förbrukat, vad har bilen dragit etc plus en enkel dagboksfunktion med bilder och karta på platser man besökt.
Tanken har från början varit att låta andra använda detta men utvecklingen står just nu stilla och sker bara när "tid finnes" vilket är inte allt för ofta.
Som den är nu funkar den bra för mitt eget behov, kanske skulle man ta sig i kragen och fixa till detta ändå till slut.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Hej Klas, låter som det du har gjort/gör, är alldeles tillräckligt för att kunna använda. Väntar med spänning när / om du delar med dig.
Med vänlig hälsning UR13/Ulla
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag var också inne på en "dagbok", helst app-baserad för att lätt komma åt informationen för att enkelt kunna skapa viss statistik ser sökningsvägar m.m.. Sen kom jag på att jag har slutat arbeta och ska inte behöva redovisa några PP för någon, inte för mig själv heller, so what? Ger man sig ut på sin "sista" äventyr, då spelar det för "17" ingen roll vad bilen förbrukar eller hur många mil vi gjorde mellan A och B.

Vi valde modellen där Marianne gör skriftliga notiser om intressanta platser/koordinater/sevärdheter (behöver varken ström eller App för att hanteras bakåt i tiden), eller bl.a. när vi har tankat AdBlue för att förvänta oss en ny påfyllning, eller vad dom "gröna", salta oliver heter på Spanska...

Svar på din fråga: A4 rutigt-anteckningsblock och en bra penna
 

Lena & Arvid

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Köping
HBK-Nr
16621
Medlemskap
2024
Tack för bra inspel! Det behövs ju ingen internetuppkoppling (som ju falerar ibland)
räcker med att försöka komma ihåg och skriva ner det direkt som det poppar upp i huvudet!
 

MatsR

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2024
Jag använder OneNote. Det är en gratisapp från Microsoft som är en väldigt flexibel anteckningsbok. Finns för Windows, webb och även IOS. Hur det är med Android vet jag inte. I OneNote noterar jag vart vi åkt, lägger in bilder och lite vad man känner för. Jag har även data om bilen, utförd service mm. Det är även lätt att kopiera in sidor från webben eller länka till olika sidor vilket gör det lätt att samla tips om resmål.
Om man vill kan man spara informationen på OneDrive vilket gör att det är lätt att synka den på flera enheter. Det är dock inget krav att man har internetkontakt utan det går att köra off-line.
Som sagt, detta är ingen dagboksapp utan bara en utmärkt anteckningsbok. Den kanske inte passar alla men jag är helnöjd.
 
4

4 JO

Guest
Piskan har nu äntligen varit framme och för den som har ett intresse av en sån här funktion så kommer här en liten sneak peek på vad som komma skall.
Har ingen uppfattning om när i tiden detta kan sker, men lagom till midsommar 2025 ska det nog vara klart ;)
På bilderna ser man en del av de funktioner som finns med.

Version för dator och platta
korjournal-desktop.jpg

Mobilanpassad version
korjournal-mobil.jpg
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Piskan har nu äntligen varit framme och för den som har ett intresse av en sån här funktion så kommer här en liten sneak peek på vad som komma skall.
Har ingen uppfattning om när i tiden detta kan sker, men lagom till midsommar 2025 ska det nog vara klart ;)

Hör av dig när du vill ha en pilot :msn_plane:

/Tommy
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Personligen använder jag den loggbok som man kunde köpa genom HBK och är nöjd med den. Men jag måste säga att 4JO:s grej ser spännande ut. Risken med en sådan logg, för min del, är väl att jag skulle bli förskräckt av att se de verkliga kostnaderna. Känns lättare att inte räkna ihop allt så brutalt, trots att jag sparar kvitton och dyl. för varje resa. Det är mest som komplement till fotona.
Loggboken börja f.ö. närma sig slutet, blir nog att bestämma mig för hur jag loggar i fortsättningen.
 

gunmats

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Degerfors
HBK-Nr
2189
Medlemskap
2022
Jag kan rekommendera enerfy obd2 läsare från greater than svenska AB. finns bla hos jula ca 1000.-kr Den sparar sträcka motorvarv tider och finns även en felkodläsare i den. Allt sparas i en app i telefonen
 
Toppen