• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk - jordspett?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej!
Ni som har mindre mobila elverk, typ 1000W portföljvarianten.
Använder ni jordspett?
Det verkar ju lite meckigt att behöva banka ner 1 meter i marken och inte minst få upp det efteråt....
Om ja på frågan; kan man använda en sån här? (Bilden).
Är ju enklare att få ner och upp.
Finns det någon el-kunnig?

Tack på förhand :)

//Ulf
 

Bilagor

  • FE48937A-AA48-48B2-9904-C9833260FAC0.png
    FE48937A-AA48-48B2-9904-C9833260FAC0.png
    104,7 KB · Visningar: 21

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Farabolarna du blandar ihop stora elanläggningar med trefas och en liten enfasgenerator på 1 kw och vill ha 5-ledarsystem på allt. Med ditt resonemang skulle vi inte få ansluta husbilen till uttaget på campingen utan en extra jordning! Dessutom står det i bruksen till din mätare att jordningen kan ordnas på flera olika sätt bl.a. med en nedgrävd ledare. Varför inte vid tillfällig användning av generatorn ta en 2,5 mm ledare ovan jord, mellan generator och husbil?
 

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
Farabolarna du blandar ihop stora elanläggningar med trefas och en liten enfasgenerator på 1 kw och vill ha 5-ledarsystem på allt. Med ditt resonemang skulle vi inte få ansluta husbilen till uttaget på campingen utan en extra jordning! Dessutom står det i bruksen till din mätare att jordningen kan ordnas på flera olika sätt bl.a. med en nedgrävd ledare. Varför inte vid tillfällig användning av generatorn ta en 2,5 mm ledare ovan jord, mellan generator och husbil?

Nä jag blandar inte ihop, jag har hela tiden sagt att man skall ha en jordning, bättre en dålig sådan än ingen alls. Man gör helt enkelt så gott man kan under de förutsättningar som finns, det jag retar mig på är alla besserwissers som hävdar att det inte är lönt eller behövs och sedan gör alla möjliga jämförelser. När jag sedan försöker svara på det så är det som i de flesta av detta forums trådar några andra tyckare som inte orkat läsa hela tråden och svarar och argumenterar på det sista inlägget som kanske var en komplettering eller förtydligande av ett tidigare inlägg eller svar. Hela tråden ballar ur till ett förskräckligt gaggande, men det är väl snittåldern på oss deltagarna som avspeglas.

Jag uppmanar alla, att läsa alla inlägg innan ni ger er in i debatten.
Håll er till fakta!

Så! nu är jag klar i denna tråden .
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är nog ännu farligare att starta motorn, lägga i en växel för att sedan försiktigt släppa upp kopplingen och ge sig ut i trafiken, än att ha hanterat ett jordspett felaktigt eller inte alls.

Hur många olyckor finns det belagda med 1-2 kw elverk i fritidsbruk?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Man kan ju faktiskt på ett enkelt sätt mäta själv! Du skaffar dig en "Measure Devise" "MD" som motsvar kroppens impedans, den du kopplar mellan elverkets jordskruv och det förkättrade jordspettet! Med en multimeter mäter du spänningen (ac) i millivolt över MD. 10 mV= 10 mA, vilket är maxvärdet flr att det ska vara ofarligt (för medicinteknisk utrustning).
MD ?? jo ett motstånd 1 Kohm parrallet med kondensator 0,5 uF (ska egentligen även ha en RC-länk parrallet, som dämpar ev. högfrekventa komponenter).
Man kan ju även utöka mätningen med MD ansluten till fasen på elverket och till jordspettet men då får elverkets jordskruv vara anslutet till jordspettet. Man har då simulerat att man kommit i kontakt fasen på elverket som är ojordat!
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Efter en del googlande har jag förstått att många små elverk ger spänningen 2x115 volt med mittpunkten kopplad till gods. Detta för att mininera risken för användaren.
Då får man 115 volt mellan de båda faserna och gods. Och om gods är jordat i mark blir spänningen mellan fas och mark 115 volt.

Och som jag förstår det så kommer den kapacitiva spänningen i elverkets gods att bli noll eftersom de båda "fasernas" spänningar tar ut varandra.

I USA har man 110 volt till konsument. I England har man 110 volt i byggkraft. Detta för att den låga spänningen är tämligen ofarlig för människor enligt erfarenhet.

Om man får kontakt mellan den ena polen på 115 volt, eller gods om den inte är jordad, och markens jord så känns det nog obehagligt. Men dock inte livsfarligt såvida man inte är speciellt känslig. Marken kommer här att fungera som ena sidan av en gigantisk kondensator och kan därmed resultera i strömmar. Hur stora har jag inte lyckats ta reda på.

Av detta verkar det ofarligt att inte jorda ett litet elverk, men det minskar risken för obehagliga stötar.
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Jag har ett litet elverk som har plasthölje och kände att jag måste testa hur mycket ström som går mellan en fas (med spänningen 115V) och till mark, i detta fall en aluminiumfolie. Resultatet blev 318μA det kan väl bli aningen högre om man står på stor gräsmatta.
Det vill säga 1/100 del av den ström som erfordras för att lösa ut en jordfelsbrytare.
En jordfelsbrytare direkt kopplat på elverket ökar säkerheten betydligt på anläggningen.
 

Bilagor

  • DSC_0838.JPG
    5,6 MB · Visningar: 14

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Fattar inte vad det är som är så besvärligt. Om man ansluter bilen till en stolpe så får man jordning den vägen. Ansluter man till ett elverk så är den kabeln förvisso jordad men den jordningen finns bara mellan bilen och elverket. Om något går galet någonstans så händer kanske inte så mycket men då ni går ur bilen med en fot i bilen och en på marken så kan det bli en jäkla överraskning. Då hjälper det inte med en extra kabel mellan elverket och bilen som någon föreslog.

Körde en gång en pc från ett vägguttag som inte var jordat, mot alla rekommendationer. Fick stötar ungefär som statisk elektricitet då jag rörde datorn. Mätte med en voltmeter och konstaterade att det var 70 volts skillnad mellan datorn och ett element. Visserligen inga ampere att nämna men i alla fall.

Så, om ni inte har jordning, så hoppa när ni tar er ur husbilen.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Att du fick en spänning mellan datorn och elementet beror på nätfiltret som sitter på spänningsingången på datorn. Helt ofarligt, men kan kännas obehagligt. Jag tycker mer det känns som "surr" är stötar....
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Det beror helt på underlaget för stödbenen. På torr asfalt eller torrt grus är nog kontaktresistansen så hög att jordningen är värdelös. Se Ann o Uffes mätning. På vått gräs blir det avsevärt bättre. Men här behövs det mer mätningar. Kanske något för Uffe?
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Min fråga till elsäkerhetsverket.
Måste jag ansluta mitt el-verk till jordspett när jag försörjer min husbil med el via el-verket 230v 1000w med fas ,nolla och skyddsjord.Husbilen har ingen förbindelse till jord.
Svar.
Man bör följa tillverkarens anvisningar för att man skall uppnå den säkerhet som tillverkaren garanterar.
Om du inte ansluter jordspettet så har du ingen jord som skyddar dig om det skulle bli fel på verktyget. Vilket kan medföra risk för elchock. Om du inte ansluter spettet har du ojordade uttag.

Detta är alltså svar frän elsäkerhetsverket och inte något jag hittat på själv till skillnad från flera andra inlägg.
BBa
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad gör en förbindelse med marken för nytta, när elverket och husbilen tillsammans har jordning med varandra genom strömkabeln. (den 2,5 kvadrats treledade mellan elverk och husbil)

Om det blir fel i en apparat kommer fas/nolla ändå att kunna ge kontakt med elverkets jord utan att gå omvägen genom (opålitlig) markförbindelse.

(Elverkets jordskruv och jorden i 230v uttaget är samma)
 
F

F.d. 54123

Guest
Detta är en typisk CE-fråga som tillverkaren av reservelverk måste deklarera. Det finns t.ex. många husbilar med stödben, som f.ö. alla husvagnar använder regelbundet. Detta innebär i praktiken att stödbenens jord och reservelverkets jord vid jordning får samma potential, motstånd mot jord, och ger därför ett skydd vid ev jordfel.

Vid bruk av trefas-elverk, som reservkraft, är det väldigt viktigt att jorda reserv elverket mot nätleverantörens jord samt mot ett jordspett som klarar nätleverantörens krav på max 20 ohm resistans. Om inte reservelverkets jord finns så är det hög risk för en flytande nollpotential i anläggningen om nätleverantörens nolla/jord försvinner. Något som är det värsta som kan hända...

Tillägg: Vid 1-fas reservelverk, som är ojordat, och en husbil utan jordfelsbrytare, finns faktiskt såna bilar än. Blir det då ett jordfel i husbilen så att chassit får en en flytande potential så kan man få en ordentlig smäll om man samtidigt barfota står på marken och håller i en ledande del på husbilen....
 
Senast redigerad av en moderator:

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Det blev en lång tråd....

Om det är min kabel som jag ansluter mellan det mobila elverket och husbilen, då är väl jag nätleverantör?

Förlåt...kunde inte låta bli ;-)

Skämt åsido, tack alla, jag tror jag har fått de svar jag behövde. Jordspett eller jorda i en stolpe är bättre än inget.

//Ulf
 
Senast ändrad:
Toppen