• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk - jordspett?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej!
Ni som har mindre mobila elverk, typ 1000W portföljvarianten.
Använder ni jordspett?
Det verkar ju lite meckigt att behöva banka ner 1 meter i marken och inte minst få upp det efteråt....
Om ja på frågan; kan man använda en sån här? (Bilden).
Är ju enklare att få ner och upp.
Finns det någon el-kunnig?

Tack på förhand :)

//Ulf
 

Bilagor

  • FE48937A-AA48-48B2-9904-C9833260FAC0.png
    FE48937A-AA48-48B2-9904-C9833260FAC0.png
    104,7 KB · Visningar: 21

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
Äntligen någon som begriper och är saklig i detta ämne / Tackar
Saklig...?Idiotiskt att sprida okunniga och farliga tyckanden!
Ni vet helt enkelt inte vad ni pratar om... Troligen äger ni inte ens kunskap om en jordtagsmätning eller är innehavare av ett sådant instrument. Hur kan ni då ens ge er in i debatten? Tyckare!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Norge har tradisjonelt ikke benyttet aktiv jording av elnettet, dette mye av tildels manglende lede evne i bakken. Har selv vært med på en forskjell i jordpotensiale på over 1kV på noen hundre meter avstand og påstått god jording i begge endepunkt. Kult å installere signalkabel og få den utladningen, ikke fornuftig. Har i noen tilfeller måtte bruke galvanisk skille på signalkabel for å kunne overføre data. Dette var før fiberkabel ble tilgjengelig til normalt bruk.
 

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
Norge har tradisjonelt ikke benyttet aktiv jording av elnettet, dette mye av tildels manglende lede evne i bakken. Har selv vært med på en forskjell i jordpotensiale på over 1kV på noen hundre meter avstand og påstått god jording i begge endepunkt. Kult å installere signalkabel og få den utladningen, ikke fornuftig. Har i noen tilfeller måtte bruke galvanisk skille på signalkabel for å kunne overføre data. Dette var før fiberkabel ble tilgjengelig til normalt bruk.
De länder som använder ett system som Norge är lätt räknade...Hoppas vi slipper en diskussion om varför, men det finns ju de som hävdar att om ett system inte är fulländat så skiter man i att göra så gott man kan. Misstolka mig inte nu, detta gäller inte Knuts inlägg utan delar av inläggen i tråden.
Varför ha bromsar på bilen? Man kan ju ändå inte alltid få stopp på den så fort som man kanske skulle behöva.
Var snälla och bevisa varför man inte skall ha jordspett. Kontakta sen elsäkerhetsverket och be dem korrigera sina rekommendationer, bestämmelser och regler.
Ni tyckare verkar ju tro att ni har bättre kompetens att råda folk som frågar.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Saklig...?Idiotiskt att sprida okunniga och farliga tyckanden!
Ni vet helt enkelt inte vad ni pratar om... Troligen äger ni inte ens kunskap om en jordtagsmätning eller är innehavare av ett sådant instrument. Hur kan ni då ens ge er in i debatten? Tyckare!
Du är ju helt varm ! Lägg ner din dåliga stil. Hugg ved så kommer aggressionerna ut där istället.
En massa antaganden som är helt ogrundade hjälper ingen.
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
Saklig...?Idiotiskt att sprida okunniga och farliga tyckanden!
Ni vet helt enkelt inte vad ni pratar om... Troligen äger ni inte ens kunskap om en jordtagsmätning eller är innehavare av ett sådant instrument. Hur kan ni då ens ge er in i debatten? Tyckare!

Jag är en av dom som inte vet vad jag pratar om och heller inte har en aning om jordtagsmätning och har inte ens en Jordresistansmätare.

Hittade lite info om hur vi skall fixa detta med jordning men orkade inte läsa hela.


Jordtagsmätningsguide
 

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
Kan ge ett bra svar på min fråga i inlägg 43?
Jag är en av dom som inte vet vad jag pratar om och heller inte har en aning om jordtagsmätning och har inte ens en Jordresistansmätare.

Hittade lite info om hur vi skall fixa detta med jordning men orkade inte läsa hela.

http://maetforum.e-line.nu/images/user/SE_jordtagsmätningsguide.pdf
Jordtagsmätningsguide

Underbart! Äntligen, folk som söker fakta, det gillar jag.
Tänk hur världen kunde se ut om man tog reda på fakta och inte lyssnade på tyckande och troende ( i detta fallet inte religiöst).
 

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
Hur farligt blir det om en ansluten förbrukare blir strömförande?

Svar : livsfarligt!
Hur Ann & Uffe kan svara något annat är obegripligt, om den blivit strömförande, är den naturligtvis livsfarlig...

Det är upprörande hur många som nonchalerar riskerna med felaktiga elinstallationer.
 
Toppen