• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hygien & hälsa

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Vist kan man sköta hygienen utan att duscha. MEN en dusch känns bäst.

Får säja som en man sa till mig/oss (2001) 89 år med en nyköpt Hymer ja går till grabbarnas dusch men Margit (frun) får ha duschen ifred i husbilen.
Så är det för oss också!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Nu räcker det inte med att löga sig julafton? Kul att du är tillbaka och tjabbar lite, Anette. Har saknat dej:). Antar att du haft ett antal projekt på gång (som vanligt)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Nu räcker det inte med att löga sig julafton? Kul att du är tillbaka och tjabbar lite, Anette. Har saknat dej:). Antar att du haft ett antal projekt på gång (som vanligt)

Klart man får tjöta lite ibland! Jojomen, mycket projekt på gång, både film och fotoprojekt på Island och hemmavid. Mest under ytan. Men även från luften. Drönaren har skonat mig från flygsjukan det senaste året. Sen är ju barnen mitt i "värsta" aktivitetsåldern nu, och det är orientering för hela slanten. Husbilen kommer väl till pass på alla tävlingar som vi åker på. Säsongen börjar i mars med Sverigepremiären nere i Åhus. Å då e de e skönt å duscha i husbilen istället för orienteringsduschen utomhus... :D:twitcy:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
En grej som borde gynna hälsan bland husbilsåkare är att röra på sig! ...och nu kommer frågan, hur många av oss gör det tillräckligt och hur ofta? Jag rör mig gärna t.o.fr. en trevlig krog på hyfsat avstånd med hyfsad kostsam förtäring, helst nära strandkanten (även om det inte är något tal om att göra ett dopp i vattnet). Hade det inte varit för min bättre halva så hade det fungerat alldeles utmärkt för mig, men ack nej!

Idag bokade hon in oss på ca en mils promenad t.o.r. till Benidorm med 22 andra personer! Ingen av dessa var Svensktalande heller, men trots viss ålder och vissa krämpor, alla har lyckats komma i mål. Det kanske är så att vissa har det i blodet sen barnsben, att helt enkelt "röra på sig", men då måste man tydligen vara född i Norge, eller?! Jag viste att vi skulle "dit", men levde i tron att vi skulle ta bussen tillbaka. Det blev ingen buss, bara ett berg som ska återerövras och så lite senare neråt igen...

Nu när jag tänker efter så var det här promenaden det bästa som hänt mig på länge. Vissa kan kalla det för grupptryck (vi var så många), men det fungerade verkligen bra för mig och jag "överlevde". Att "röra på sig" är näst viktigaste ingrediensen efter LCHF tänket som fortfarande ligger i bakhuvudet när det gäller att hålla sig ifrån diabetes-2 eller andra övervikts-konstigheter.

Hur mycket rör du dig dagligen?

Unknown.jpeg
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Skaffa hund och ge den den motion, som den kräver. Då får du själv motion. Flera timmar varje dag i allt slags väder. Alternativt skaffar du dig bra disciplin och går utan hund men de med den sortens disciplin är sällsynta.
Själv gick jag ned 3 kg, när jag blev "friherre" och började delta i hundturerna även om vardagarna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det fungerar inte med hund tyvärr då Marianne är allergisk och numera rädd för hundar efter ett tillbud. Men hon går gärna med mig vart som helst bara mina "promenad-spärrar" släpper så småningom. Jag tror att det löser sig efter den här övervintringen med så många promenadpigga & trevliga "gamlingar" runt omkring...
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Hej. Vår hälsa är ett angeläget ämne att ta del av, när det gäller motion så finns det många varianter att ägna sig åt, om självdisciplinen, viljan och förmågan finns, Vårat största vinterintresse är utförsåkning på skidor,är säsong 50 som pågår nu, vilken härlig känsla att i lugnt tempo svepa nerför en nypistad nerfart, och gärna 20 cm nysnö därpå, känna vinden smeka kinderna det är för oss livskvalitet, efter en dag i backarna är det extra härligt att laga en god middag och njuta ett gott glas med lämpligt innehåll.
Ps. har upptäckt tjusningen med långfärdsskridskor ungefär samma känsla.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vilka fantastiska förslag! En "tryckare" från sydligare breddgrader (tack Klasse) till utförsåkning i norr (tack Stenmark! Edit: Stengränd), så nu kan jag inte bärga mig längre, måste fatta mitt livs viktigaste beslut! Allt hade varit betydligt lättare om jag inte hade haft ett "träben". Vann inga danstävlingar som ung eftersom jag hade benet gipsat efter en slalomåkning som 15-åring. Bröt även armarna på rullskridskor, sedan på vanliga skridskor och senast på en skateboard när jag skulle lära ungarna åka skateboard... Nej, jag får nog hålla mig till långa promenader, helst i berg-terräng.

En morot med att gå över berget för att komma till Benidorm kan vara ett glas vino blanco på strandpromenaden. En morot är alltid bra, antingen man gillar att dansa med sin partner (socialt och producerande), eller att njuta av vindens smekningar. Jag kan inte påstå att jag njuter av att det svider i fotsulorna, men ett glas tempererat vino blanco med vacker havsutsikt, det känns ganska stimulerande.

images.jpeg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
En runda golf är inte heller fel........‍;)
Kanske något för Kaj & Gisela som brinner för att putta in en liten boll i ett litet hål då och då. Ingen av oss skulle klara av att träffa ett litet hål med konstiga järnrör man slår med under vår övervintringsperiod på Iberiska halvön. Jag tror ändå att bergspromenader (ej att förväxla med "bergsklättring"), är svaret till smalare midja och hälsosammare liv.

På väg till Benidorms restauranger(?):
rock-climbing.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det viktigaste är iallafall att man rör på sig på ett sätt som man trivs med...
Helt enig med dig Jan. Idag blev det 9 km lång promenad längs Benidorms strandkant bland tusentals Engelsmän (slalomgång) så att trampdynorna svider som bara den. Vi fick även en fantastisk fin dag på köpet med temperaturer kring 20°C och strålande sol, livskvalitet när den är som bäst! Hur skulle det annars vara (tänker på stackars Bengtic som avbröt sin resa halvvägs och fryser nu som bara den)?

Tittade lite på golfbilder med den "kuperade" terrängen som Sören föreslog, men ack nej, det var lite väl kuperat med alldeles för högt gräs överallt, ha, ha... (se nedan):
big-bertha-bunker-dunluce-58a9f9735f9b58a3c964b3d8.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
OK, att röra på sig fungerar numera utan problem tack vare en och annan "morot" som jag själv har valt. Återstår att se hur bra morgonens 2 km knaprig-surdegsbaguette-promenad fungerar, eller kvällens 6 km "uno vino blanco", som morot!

Men hur fungerar det med hälsosam mat egentligen? Enligt Vetenskapens värld ska man strunta i dyra & trendiga hälso-tillskottsprodukter då det finns lika mycket hälsa i helt vanliga grönsaker/frukt/nötter. LCHF är en bra viktminsknings grej, men hur bra är det i längden?

Formeln till längre och friskare liv (utan diabetes 2 och övervikt) lär vara enl. färskaste forskning:
- mindre stress (skaffa gärna en hund som älskar dig villkorslöst)
- lär dig dansa (aktiverar även hjärnan genom steg-koordination)
- satsa på vegetariskt (...glöm inte nötter)?

Känner mig ganska avstressad sen vi skaffade LiFePO4 batterier och kan njuta av husbilslivet utan att ständigt titta på "Volten & laddningen". Hund kan vi tyvärr inte skaffa även om vi ville det!
Dansa fungerar inte så bra för någon av oss, men omväxlande terräng-hiking på upp till en mil går hur bra som helst.
Den vegetariska Paellan är helt suverän, frågan är bara hur nyttigt "Bomba" riset är? ...och nötter då, finns att köpa precis överallt (dock inga gratis restaurang/bar-jordnötter, nej tack!)...
 

Hasse o Yvette

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Gävle
HBK-Nr
22903
Medlemskap
2026
Hej igen!

Hur går det med LCHF?
Vi, jag o Yvette, kör LCHF för fullt.
Hon har precis startat en blogg här, där det kommer recept, bilder, funderingar mm.
Du kan söka på Yvette på bloggen om du vill.

Ha det så gott där ni är!!!!

Mvh
Hasse
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jodå, LCHF finns i tankarna hela tiden, men vi är lite svaga för surdegs-baguetter just nu så jag ligger lite lågt med uppföljningen. Håller på att testa Garcinia Cambogia, kliniskt testat "mot" kolhydrater man stoppar i sig (som bröd t.ex.). Återkommer med rapport efter övervintringen. Garcinia i Spanien kostar bara hälften än vad den kostar hemma så det kan vara värt att testa! Tack för tips, ska kolla bloggen : )

garcinia cambogia.jpeg
 
Toppen