• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Oj, med nytt forum och allt så har jag missat att tråden var min.

Innan jag lägger upp en ny bild, så kommer först en textledtråd: Vem var det som enligt folksagan red på en ren? Svaret på det leder oss till trakterna där vindflöjeln finns.

//Jan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ibsen har skrevet skuespill om historien og Edvard Grieg skrev musikk til dette. Ibsen hadde selv funnet historien om reinsrittet I Asbjørnsens Norske folkesagor og Huldreeventyr fra 1840 tallet - skuespillet ble skrevet I 1866.

Som norsk og slekt fra området er jeg inhabil i denne gåten.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Med Knuts ledtrådar borde det inte vara så svårt att lista ut vem ryttaren är. Eftersom jag inte kan leta på ett enkelt sätt i mitt bildarkiv förrän imorgon kväll, så får ni hålla till godo med att vindflöjeln sitter över entrén till ett högfjällshotell. Men vilket?
I den klassiska tyska filmen "M" från 1931 är ledmotivet från Griegs verk, som bär ryttarens namn.

//Jan
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Nu är det så nära så att det bränns. Jag lägger upp en sista bild och efter nästa gissning kommer bilden, som avslöjar platsen.01-15.jpg
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Eller så har inte Jan kommit på hur man gör för att få mail-aviseringar när det kommit ett nytt inlägg. :) Det tog ett tag innan jag själv kom på hur man gjorde i det här nya forumet.
Är dock ganska säker på att ditt svar är rätt. Jag kollade på hotellets facebooksida och i en av deras profilbilder kan man se entrén och halva tornet. Kan dock inte se ryttaren, bara ana att det sitter nånting uppepå tornet.

//Peter
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Eller så har inte Jan kommit på hur man gör för att få mail-aviseringar när det kommit ett nytt inlägg. :) Det tog ett tag innan jag själv kom på hur man gjorde i det här nya forumet.
Är dock ganska säker på att ditt svar är rätt. Jag kollade på hotellets facebooksida och i en av deras profilbilder kan man se entrén och halva tornet. Kan dock inte se ryttaren, bara ana att det sitter nånting uppepå tornet.

//Peter

Jo då Peter och Kjell, jag får mejlaviseringar men till skillnad (?) från er så har jag mer att göra än att hänga på HBK:s forum ;).

Fefor Høifjellshotell är korrekt Kjell. Läs gärna den fascinerande historien om hotellet här. Tyvärr har man missat att berätta att min hustru var barnflicka hos den sista generationen Walter men man talar bl.a. om att Fridtjof Nansen och förloraren i racet till sydpolen, sir Robert Scott, har varit här samt norska och nederländska kungligheter.

Kjell, för oss vidare mot nya djärva mål i sann upptäckaranda!

//Jan
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Tack, Jan! Att tro vad andra gör är ≠ att veta. Då kommunikation varit ledstjärnan i hela mitt liv har jag även lärt mig nyttja tiden så att jag hinner med mer än ett sak under ett dygn. ;)

Nåväl, då reser vi vidare till en annan fjällort. Vilken?
//Kjell
IMG_1366.jpg
 
Toppen