• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Löst Start problem J5 bensin 1990

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, är på resa i norrland.
Min start motor går inte runt, det klickar i reläer men startmotorn
går inte. Någon som har ide om vad jag kan göra?
Provade byta batteri, ingen bättring. Det är en 2.0 bensin j5
Årsmodell 1990.
Tror inte att dessa modeller har startspärr, lite för gammal kanske. Någon som vet?
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Kommer du åt startmotorn så knacka lite på den med en hammare, skiftnyckel eller kvastskaft eller dylikt. Startmotorn är säkert sliten och då kan den stanna så inte kolen får kontakt , brukar räcka med att man knackar till på den. Det kan också vara så att du har dålig jord till start motorn ,kolla med att lossa och dra åt kabelskorna på startmotorn och chassit. Kan du rucka på bilen lite med en växel i så kan även det hjälpa , bara att startmotorns ankare kommer i ett annat läge då brukar den hoppa igång. Lycka till
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Är ni två så kan en vrida på start o en knacka på startmotorn då är det kolen i startmotorn. Annars prova koppla ström till magneter på startmotorn. Jag brukar ta en skruvmejsel , men då måste man veta vad man gör.
Mats
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej tack för alla tips, fick igång bilen efter ett tag. Gjorde inget provade igen efter en timme, då stsrtade den. Så nu är jag på plats i Skellefteå, vågade inte stanna utan sträckkörde resten av vägen. Provade starta om den när jag kom fram, först ingenting sedan väldigt seg start motor.
Så det är nog som era tips säger,
Kablage eller kol. Men det får bli morgondagens problem.
Alldeles för kallt och mörkt för att hålla på nu.
Tack igen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Fortsatt jordproblem? Blir ditt batteri laddat normalt?
Om det är jordproblem: Följ kabeln från batteriet, ned till chassit. Det kan se ut som att den isolerade kabeln sitter fastsatt i chassit med en klämma. Hittar du denna klämman, kolla kabel/klämma och att den jordar ordentligt. Kabeln är avskalad under klämman för att jorda! Ryck o slit i kabeln - hjälpte det?
Kanske lite olika jordkabel i olika bilar.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej på er tack för alla bra tips.
Ska påbörja letande idag, det är ljust ute och bara 5 grader kallt.
Jag hoppas på dålig jord eller lösa kablar, hitta nya kol är kanske inte så lätt. Vi får se hur det går,
Står hemma hos min bror, så ingen panik längre. Blev lite så med när man fastnade på halva vägen. Men är framme i Skellefteå, och kan fixa i lugn och ro. Tur i oturen är att jag planerade att åka ner till Portugal. Men av lite oförutsedda anledningar inte kunnat ge mig iväg så långt.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, gjort rent jordanslutning lite rost var det, ska åka iväg och handla nya batteriklämmor. Anslutning till startmotorn rengjord, lossat och rengjort.
Batteriet verkar vara fullt, när man kollar med multimeter.
Funderar på att ta bort startmotorn och blåsa rent, kolla på kolen.
Tur att man får ideer och hjälp från er, tack så mycket.
 
F

F.d. 22252

Guest
Råkade ut för samma i spanien men tog mej hem genom några goda råd, bl.a. var det kontakten på startmotorn, det var bara en vanlig flatstiftkontakt som drog solenoiden. jag sprajade wd40 och ruckade på den så gick det bra sen bytte jag startmotor.
Ganska lätt jobb om man dränkt alla skruvar med wd40 i god tid, ny startmotor kostade 1600kr med frakt från munchen den av fabriksrenoverad och var som ny. Viktigt att få rätt start finns ju många sorter både till bensin och diesel, så det gäller att hitta rätt nummer.
Startmotorn sitter med långa M7 skruvar klena och lätta att dra av och nästan omöjliga att hitta så det gäller att vara försiktig, spraya flera ggr i god tid innan.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Klicka startmotorn så kan det vara kolen, eller så kan det vara kontakt i magnet tillslaget som är bränt eller slitet. Ska du lossa skruvar så kan du slå försiktigt på skallen så lossa rosten , menar nu fästskruvarna till startmotorn. Kolen är kanske inte slut men dem fastna , hänger sig .kolen går kanske att byta ut , om du får tag på nya.
Mats
 
Toppen