• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk - jordspett?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej!
Ni som har mindre mobila elverk, typ 1000W portföljvarianten.
Använder ni jordspett?
Det verkar ju lite meckigt att behöva banka ner 1 meter i marken och inte minst få upp det efteråt....
Om ja på frågan; kan man använda en sån här? (Bilden).
Är ju enklare att få ner och upp.
Finns det någon el-kunnig?

Tack på förhand :)

//Ulf
 

Bilagor

  • FE48937A-AA48-48B2-9904-C9833260FAC0.png
    FE48937A-AA48-48B2-9904-C9833260FAC0.png
    104,7 KB · Visningar: 21

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
Hej, jag har en diesel generator som ger över 100 kVA. När denna installerades krävde försäkringsbolaget att vi skulle skydds jorda denna i marken. Vi betalade över 6000 kr för koppar spett och kopparkabel med nergrävning. När sedan certifikatet skulle skrivas så skrattade el killen åt detta skämtet. Efter mätningar och övrig kontroll kan man konstatera att denna inte hjälper ett skit. Markförhållanden måste vara helt perfekta för att hålla fuktighet m.m. Det finns ingen som använder stora el generators som spettar på förekommen anledning. Certifikatet inskickat och godkänt men inte fått någon förklaring från försäkringsbolaget vad detta egentligen säger.

Ditt nätbolag (t.ex. EON)kräver jord och jordtagsmätning för att du skall få använda reservkraft, du har kanske den till en anläggning utan tillgång till nät? 100 kVA har ju respekt med sig... ca 80 000 watt !
De kräver även en omkopplare som skyddar nätet från spänning bakåt, så linjearbetare inte blir skadade.
Okunniga kanske skrattar...

Auktoriserad elinstallatör.
 
Senast ändrad:

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Ja vi är helt strömlösa utan denna generator, men fortfarande är de ju så att marken (markbeskaffenheten) inte har "rätt" egenskaper som det är i mitt fall och på många grustag exempelvis och då gör ju spettet absolut ingen nytta. Det var detta elektrikern skrattade åt. Och ja, jordkabel ska ut men funktionen?

Ström användare men ingen elektriker ;) .
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Ditt nätbolag (t.ex. EON)kräver jord och jordtagsmätning för att du skall få använda reservkraft, du har kanske den till en anläggning utan tillgång till nät? 100 kVA har ju respekt med sig... ca 80 000 watt !
De kräver även en omkopplare som skyddar nätet från spänning bakåt, så linjearbetare inte blir skadade.
Okunniga kanske skrattar...

Behörig elinstallatör.

Fast jag uppfattade att frågan gällde en tillfälligt inkoppling av reservelverk till husbilen. Då har inte EON eller någon annan nätägare med saken att göra eftersom det inte är anslutet till deras elnät. Detta förstår väl en elinstallatör.
 

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
Synd att du inte påpekade att den jag svarade började hamna utanför ämnet...
Jag reagerade mot alla felaktigheterna i inlägget. Har inte elektrikern mätt upp och fått ett godkänt jordtag i ohm räknat, så får man inte tillstånd av nätägaren. Har man en generator på 80 000 w så skrattar nog få normalfuntade elektriker om jord saknas...
Själv får jag rysningar.

Men som flera andra skriver, det är något helt annat med 2000w enfas till en husbil.
Tycker bara att många människors respekt för el är minst sagt obefintlig.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Synd att du inte påpekade att den jag svarade började hamna utanför ämnet...
Jag reagerade mot alla felaktigheterna i inlägget. Har inte elektrikern mätt upp och fått ett godkänt jordtag i ohm räknat, så får man inte tillstånd av nätägaren. Har man en generator på 80 000 w så skrattar nog få normalfuntade elektriker om jord saknas...
Själv får jag rysningar.

Men som flera andra skriver, det är något helt annat med 2000w enfas till en husbil.
Tycker bara att många människors respekt för el är minst sagt obefintlig.

Förstår inte vad som är felaktighet !!!???
Det finns INGEN nätägare !
Det finns inbyggd jord i aggregatet och detta finns i alla aggregat !
Det hjälper inte med spett eller kabel i till exempel en grusplan vare sej du har stort eller litet aggregat !
Och ! Jag är normalfuntad o_O även att jag inte är elektriker samt har respekt för el men verkliga förhållanden kan man inte ändra på .:(:)
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Farabolarna!
Jag håller helt med dig om det du skriver när man är inkopplad på ett elnät. Jag har själv jobbat på ett elverk, därifrån har jag fått många kunskaper och erfarenheter, ibland med rysningar.

Men det är väl så att ett portabelt reservelverk har nollan och skyddsjord hopkopplade? Då löser ju elverkets säkring om skyddsjordade metallhöljen på elapparater i husbilen, husbilens gods eller reservelverkets gods skulle bli strömförande. Den enda orsaken då till att ha jordspett är att eventuell statisk uppladdning av systemet blir neutraliserat i förhållande till jord. Och det är ju inte fel, då slipper man eventuella obehagliga småstötar av det.
 

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
"Fortfarande utanför trådens ämne", men mot felaktigheter i inlägg ger jag mig inte. Det jag reagerade på var att någon skrattat åt att jorden var dålig på en 100 kVA anläggning ( knappast enfas eller? Skulle du vilja vara i en elanläggning med den kraften och ingen tillförlitlig jord? Jag hade aldrig satt min fot där eller lämnat över det till kunden.)
 

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
Förstår inte vad som är felaktighet !!!???
Det finns INGEN nätägare !
Det finns inbyggd jord i aggregatet och detta finns i alla aggregat !
Det hjälper inte med spett eller kabel i till exempel en grusplan vare sej du har stort eller litet aggregat !
Och ! Jag är normalfuntad o_O även att jag inte är elektriker samt har respekt för el men verkliga förhållanden kan man inte ändra på .:(:)

Du förstår uppenbarligen inte att den av generatorn genererade jorden , behöver utjämnas med markjorden för att inte potentialskillnad skall uppstå. Oavsett taskiga markförhållanden. Kraven finns där oavsett, skall lösas oavsett, annars är risken att någon annan kontakt med jord (vattenledning, stängsel, mark. metallbyggnad,mm.) har en annan jord än din generator. Fråga grustagsägarna som drar igång sina krossverk om de skulle ta i järnkonstruktionerna om de visste att generatorns jord inte är samma som i vattenpölen de står i (som kan uppstå någon gång om året i Sverige...) Diskutera gärna men försök vara saklig, det hjälper med jord, sen hur den konstrueras är en annan sak. Försök glömma nätägare, detta är fysik, ellära. Lär av de som har kunskaperna istället för att försvara okunskapen.

Nu orkar jag inte gagga mer, använd jordspett, så lever ni tryggare och längre!
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Den anslutna apparaten är i detta fall en husbil som ju i de allra flesta fall inte har någon kontakt med jord. Den är isolerad från jord med gummidäcken. Förväxla inte detta med att det finns jordade apparater inne i husbilen.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har stödben. Om kretsen inte är jordad via el-verket kommer den som rör vid fordonet att bilda jordförbindelse om vederbörande står på marken bredvid. Det finns en anledning till att det heter skyddsjord.
BBa
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Jag måste fråga, vad är det som är så svårt med att jorda elverket. Det är en sladdstump och en jordspik sedan är det klart.
Då är man på säkra sidan.
Jag har med framgång jordat med jordsladden skruvad i en kopparplatta och lagt under ett hjul.
I o f s har vi oftast stora elverk men även lilla hondaverket jordas.
Är det torrt i marken slår man en skvätt vätska på jordspik.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Hej!
Jag har stödben. Om kretsen inte är jordad via el-verket kommer den som rör vid fordonet att bilda jordförbindelse om vederbörande står på marken bredvid. Det finns en anledning till att det heter skyddsjord.
BBa

Om husbilen har jordkontakt via stödbenen så finns det ju ingen potentialskillnad mellan den och jord. Då kommer ju inte den som står utanför och tar i husbilen att känna av någon spänning. Att det heter skyddsjord beror på att säkringen ska lösa ut om en elapparats metallhölje som är kopplat till skyddsjord blir strömförande. Blanda inte ihop orden med den elektriska verkligheten.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Att jag nämnde stödben var för att bemöta påståendet att bilen är isolerad från marken via däcken jag menar att så inte alltid är fallet.
Den elektriska verkligheten är att syftet med skyddsjorden är att göra elanvändningen säkrare. Därför uppmanar tillverkare användare av elverk att ansluta skyddsjordsledare.
Ett ojordat elverk kopplat till en husbil KAN innebära livsfara för omgivningen tillexempel barfota barn.
Jag förstår uppriktigt sagt inte varför självklarheter skall ifrågasättas.
BBa
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Hej!
Nu blir jag fundersam på hur husbilens eller elverkets gods kan få en livsfarligt hög spänning mot markens jord. Kan nån förklara i detalj eftersom det kanske är av allmänt intresse i hbk. Jag förutsätter att de elektriska anslutningarna mellan husbilen och elverket är korrekta, dvs elverkets fas, nolla och skyddsjord.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Det svåra (nästan omöjligt) är att få en BRA jordning. En jordspik eller kopparplatta på marken är i princip helt värdelös.
Marken bör vara fuktig, och man bör ha flera långa jordspett eller nedgrävda plattor (minst 8 st). Tidigare använde man kol och salt för att behålla fukten och få en bättre överledning, men med dagens miljötänk är det kört. Man bör även omge den nedgrävda delen med speciell lera (Bentonit) som behåller fukten länge.
Inget man gör för en övernattning eller två. Men ska man ha bra jordning, så.....
Jag skulle säga att en jordspik/skruv eller kopparplatta är helt värdelös. Men den gör ju ingen skada heller (inte heller någon nytta om man inte lägger den i en tjärn/mosse eller liknande).
 
Toppen