• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radioamatörer i husbil

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

Här finns en sändaramatör i Hällefors.
Jag har inte varit särskilt aktiv under många år,
men tanken är att det ska bli bättre.
73 de SM4RKX Thomas

Roligt att du hör av dig o ännu roligare om vi hörs på radio. Tidigare års tvåmeterstrafik har förändrats. Det finns mängder med nya repeatrar men alltför lite trafik. Istället har "ringarna" ökat på 80 meter, där träffas varje landsända nästan dagligen. Digitala moder som Dstar, DMR, Fusion mm har också ökat stort. Men lyssna runt på 80 meter under förmiddagen så hittar du snart en ring i din närhet. Västkustbor finns på 3717 och 3723 antingen hemifrån eller från husbil. Flera husbilar kör med Remoterig oxå, verkar kul. Värm upp riggen så hörs vi, 73 de SM6FRI/Björn
 

Leif Michael

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Västerås
HBK-Nr
22857
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

Vad menas med 6/11? Antar att det är kanal 6, men CTCSS skiljer sig mellan olika modeller/fabrikat så ange tonfrekvens istället. /Micke
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

Vad menas med 6/11? Antar att det är kanal 6, men CTCSS skiljer sig mellan olika modeller/fabrikat så ange tonfrekvens istället. /Micke

Nej, PMR specifikationen är samma på alla PMR apparater, mycket enkelt.

Wikipedia skriver "De åtta PMR-kanalerna ligger mellan frekvenserna 446,00625 och 446,09375 MHz, och moderna apparater använder så kallade subtoner (CTCSS), 38 stycken standardtoner mellan 67 och 254 Hz, för att öka det skenbara antalet användbara kanaler"

Så om du har en PMR maskin med "subkanaler" så funkar alla tillsammans. Har du något annat som du vill programmera så väntar ett rejält jobb, tror Björn.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Radioamatörer i husbil

Björn, du har så rätt.
Jag köpte en Baofeng GT-3 från Kina som jag fick programmera via knappsatsen. Men anledningen att jag köpte den var att jag vill ha 2m/70cm amatörbanden också, förutom PMR. Tror det landade på ca 30 minnesplatser jag knappade in, puh!
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Radioamatörer i husbil

Jag har oxå köpt en Baofeng samt en annan antenn till den, fungerar kanon.
Gjort likadant som du gjort förutom att jag bara matat in alla PMR kanaler men endast en subton till varje kanal. Kanon att kunna ha PMR samt 2m/70cm på samma radio.
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Hej!

Kommer inte ihåg om jag presenterat mig i denna del av forumet men mitt call är i alla fall SM2GXN. Har under de år vi haft husbil planerat att fixa lite antenner till bilen men har dessvärre inte kommit mig för. Kör både kortvåg och vhf. Är aktiv på cw och phoni och tycker det skulle vara jättekul att köra lite radio då vi är ute i landet och har slagit läger.

73 de Björn/2GXN
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Japp…SM3ICP, Njurunda Västernorrland
Mycket låg radioaktivitet sedan starten 1975 men har ambitionen att komma igång igen och då på 2M. Skaffade 1:à husbilen i november 2020.

73 de SM3ICP
/Uffe
Uffe, då kanske vi hörs under kommande sommar då vi är ute med husbilen! :)

Gissar att du inte bor alltför långt från EVR Tord.

73 / SM2GXN
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Godmorgon!

Vi är nog rätt många husbilsåkare som ännu inte har komradio, men är lite nyfikna och fundera på hur och varför.

Planeras det någon informationsträff på årsmötet i Mariestad där vi nyfikna kan mer information om syftet, utrustningsval m.m.?


mvh
Peter
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Godmorgon!
Vi är nog rätt många husbilsåkare som ännu inte har komradio, men är lite nyfikna och fundera på hur och varför.
Planeras det någon informationsträff på årsmötet i Mariestad där vi nyfikna kan mer information om syftet, utrustningsval m.m.?
mvh Peter
Kommunikationsradio i husbil

Syfte (För de som önskar)

När vi kör tillsammans.
Är det inte dags för en paus, elvakaffe? Bada, handla, vila…

Hjälpa.
Finns det någon som ser om det finns ledig plats på ställplatsen?
Kan någon hjälpa mig med…?

Umgås.
Vi tänkte grilla eller besöka restaurang, någon som hänger på?
Någon som vill promenera efter lunch?

Utrustning, enl mitt förslag.
PMR radio. Nej inte som allmän rekommendation, för enkel.
27 MHz. Nej, för entusiaster.
2 meter/145 MHz. Nej, för entusiaster, kräver certifikat.

69MHz, Ja. Bra räckvidd o ljudkvalitet. Repeatrar finns, entusiaster ökar.
Billiga och stort utbud.
Välj exempelvis: Anytone AT-779 66-88Mhz

Men det behövs en grupp som styr upp det hela…
Hoppas vi hörs på något sätt.
Hälsar Björn
 
Toppen