• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontroll över den egne tråden !?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Med anledning av mitt tidigare inlägg om redigering i egna trådar, kom jag att tänka på en annan problematik: Medlemmar som medvetet eller omedveten förstör i andras trådar.

Överhuvudtaget borde varje trådstartare med automatik få en moderator-funktion och hålla tråden ren från inlägg som inte tillfogar tråden något positivt eller städar ur ordval som kan uppfattas kränkande. Idag har han endast möjligheten att stänga tråden.

Att hålla sin självstartade tråd "ren" från oönskade kommentarer ligger i trådskaparens egen intresse och borde t.o.m. vara hans ansvar.

Därför tycker jag att trådskaparen skall få ökat behörighet att moderera och i efterhand redigera den tråd han själv har skapat. Sjävklart skall föreningens moderatorer ha samma oinskränkta möjlighet som tidigare att moderera, ta bort inlägg, ta bort hela trådar eller stänga av medlem.


Kan nämnas inom parentes (att jag i utländska husbilsforum har full kontroll, i egna trådar över ord & bild, att redigera eller ta bort, långt bakåt i tiden. Skulle jag missbruka detta åker jag ut, utan att få komma tillbaka; avstängd för all framtid!)


Jag syftar endast till att ge trådstartaren ökade befogenheter och kontroll över sin egen tråd.

Fundera på det och diskutera gärna här!
VH Julian
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Personligen är jag inte någon flitig användare av andra Forum eller sociala medier, varför jag inte kan ha någon uppfattning om huruvida det fungerar bättre eller sämre om skaparen äger rätten att i varierande grad justera i inläggen.

För mig tror jag inte att den möjligheten skulle kännas något vidare. Det är väl en bättre väg att gå att alla vinnlägger sig om att uppträda hövligt samt med den mogenhet och stil som det kan krävas av en vuxen människa. De få gånger det sker övertramp "fixas" det ju till av Webbarna (är det så det heter?) och avsändaren gör väl i allmänhet ett praktfullt självmål? Jag försöker uttrycka mig på så sätt att jag kan stå för det i alla lägen och skulle inte uppskatta varjehanda justeringar i de få inlägg jag gör.

Möjligheterna att stänga ner, anmäla eller gå i svaromål tycker jag för min del är tillräckliga.

// J Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det ligger et stort redaksjonelt problem i all moderering. Når en fjerner ett innlegg som det er kommet motsvar på blir frågan hva gjør en med motsvar? Tråder som blir filtrert kan fort bli uten mening.

Vi har endel av de ønskede kontroller tilgjengelig i blogg modulen. Her kan en sette at alle kommentarer vil en kontrollere før de blir synelige for andre.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Vi har endel av de ønskede kontroller tilgjengelig i blogg modulen. Her kan en sette at alle kommentarer vil en kontrollere før de blir synelige for andre.

För undvikande av missförstånd: när det gäller bloggen tycker också jag att det är helt OK.

// J Peter
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag är övertygad om att det är en bättre idé att totalt ignorera eventuella "trådförstörare" än att börja radera inlägg. Det vill säga att fortsätta trådens diskussion som om det "förstörande" inlägget aldrig hade funnits.

Trådförstörarens mål är ju normalt att provocera. Om man inte blir provocerad så faller ju allt till marken och inget händer. Om man däremot går i svaromål på provokationen så har ju trådförstöraren nått sitt mål och tycker att "det blev ju lyckat!".

Hans
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Vem bedömer vad som ska bort.
Bedömer man efter forumregler eller efter eget tyckande.
Gör alla samma bedömningar.
Gör man samma bedömning även en fredag kl. 23.00

Nej, jag tror inte på detta. Alla klarar inte av att vara objektiva och moderera efter forumregler. Bättre med någon utsedd som modererar .
Tycker trådskaparen att något är fel så anmäler man det som idag.

Det är min åsikt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag skulle absolut inte vilja delta i en diskussion där trådstartaren själv tillåts att möblera runt i tråden bland andras åsikter, erfarenheter och fakta helt efter eget tycke och smak.

Plötsligt kan man ju själv framstå som en total idiot i tråden bara för att trådstartaren plockat bort en annan medlems inlägg eller ändrat i sina egna. :wideeyed:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen