• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Återkallande av bl a Fiat husbilar 2016-2017

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Hej. Fick rött i Fiat appen och pratade med verkstaden då jag importerat från Italien. Allt fanns med i Fiats system. Två saker ska göras, omprogrammering av motorstyrdon samt inspektion/byte av rör till EGR se länk Arbetsordern upplagd så nu ska jag bara boka en dag i april nät jag tar ut bilen från vintervilan.
 
F

F.d. 55989

Guest
Frågan är om alla bilar berörs.
Kikar man på länken ovan står det ett Approval number:

Type / number of model: Type-approval number:
e3*2007/46*0044*22 Type: 250

Kikar jag på min bils uppgifter står det:
E1*2007/46*0766*15

Bara avvakta och se om det ändrar sig i fiatcamper eller att ett brev dyker upp
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
E nr är väl olika avgaskrav. E3 är väl strängare krav . Har ni samma motor? Låter ut som det är med ww. I med egr ventil o programvara. Risken är att bilen blir tröttare om det är som ww. Hört att kunder klaga på det efter deras omprogamering.
Mats
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min bil är tillverkad Mars-17, men har ett helt annat typgodkännande.
Svensksåld Euro6 177hk.
e1*2001/116*0423*16

Någon som vet skillnaden?
 

Rosie62

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
22430
Medlemskap
2024
E nr är väl olika avgaskrav. E3 är väl strängare krav . Har ni samma motor? Låter ut som det är med ww. I med egr ventil o programvara. Risken är att bilen blir tröttare om det är som ww. Hört att kunder klaga på det efter deras omprogamering.
Mats
Någon som upplevt att den blivit slöare efter uppdatering, jag avvaktar då med uppdatering
 

Lars Roland

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
6828
Medlemskap
2024
Fick vår husbil i mars 2017, och fick i november meddelande i Fiat appen att ta kontakt med verkstad. Något med EGR ventilen åtgärdades, samt en uppdatering av Dieselvärmaren, detta gick på garantin.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.219
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Fick upp min bil oxå Fiat ducato 2017/04 ringde Hedins bil. Jaha sa dom och hittade inte bilen i deras system, men återkommer sa dom. Så en få la se vad dom säger
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Jag har inte heller fått kallelse, men enligt chassiekontrollen så ska jag till verkstad.
Jag har 2,3 Liter 177 Hk. Nr. E1*2007/46*0768*07, så man får väl vänta och se.
 
F

F.d. 55989

Guest
Jag har inte heller fått kallelse, men enligt chassiekontrollen så ska jag till verkstad.
Jag har 2,3 Liter 177 Hk. Nr. E1*2007/46*0768*07, så man får väl vänta och se.
Ingenting på chassiekontrollen menar jag.
Kanske dyker upp vartefter.
 

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2024
I senaste numret av tyska husbilstidningen Reisemobil International, nr 1/2018, som kom ut i december i år, sid 81, finns en artikel där tidningen berättar att Fiat i Tyskland återkallar (rückrufaktion) 38 233 fordon av typ Dukato 2.3 Mjet E 6, tillverkade under tiden februari 2016 och juli 2017. Fordonen, inkl husbilar, har sålts i hela världen, varav 18 005 i Tyskland.

Man får intrycket av artikeln att tyska motsv till Transportstyrelsen eller Trafikverket har varit inblandat i beslutet att återkalla de aktuella fordonen.

Efter artikeln har jag kontaktat svenska Fiat som inte kände till problemet och f n inte kommer att vidtaga några åtgärder.
Vi får således avvakta och se om liknande problem uppstår eller upptäcks i Sverige. Bra om vi rapporterar om dessa i detta forum för uppföljning och ev åtgärder.
Kanske någon medlem i Motormännen har kontakt med organisationens jurister som är vana att hantera liknande problem.
Även ni medlemmar i HBK som köpt husbilar i Tyskland kan informera om återkallandet.

Artikeln fritt översatt med hjälp av Google:

Fiat: Rückrufaktion
"Dukato till verkstäder"
"Fiat har startat en återkallningskampanj tillsammans med tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen/Trafikverket. Det riktar sig till Dukato 2.3 Mjet E 6 från produktionsperioden febr 2016 till juli 2017.
Över hela världen finns 38 233 fordon, varav 18 005 i Tyskland. I dessa siffror inkluderas husbilar.
I modellen kan EGR-rören bryta eller gå sönder p g a bristande tillverkning. Den kan komma i kontakt med generatorn, vilket i värsta fall medför kortslutning eller t o m brand.
Ägarna till alla berörda fordonen har skriftligen anmodats att besöka en verkstad. Där kontrolleras EGR-rörets fastsättning och ersätts vid behov.
Kontrollen tar strax under 30 min, ev byte en knapp timme.
För kunden kostar åtgärderna ingenting".

Bengt
 

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2024
Jag har idag fått följande svar från Svenska Fiats produktchef:
"Återkallningskampanjen som gäller kontroll och ev byte av ett EGR-rör, gäller ett antal bilar tillverkade
mellan 2016-2017, dock inte alla bilar. Att inte alla bilar är berörda kan bero på olika faktorer, tex att de
producerats på två separata liner och felet gäller bara bilar producerade på den ena linan, alternativt så brukar
fabriken alltid använda sig av minst två stycken leverantörer av delar och kampanjen rör bara bilar som
blivit producerade med delar från en av dessa leverantörer.
Eftersom din bil inte finns med i vårt datasystem är den således inte omfattad av kampanjen. Skulle kundens
bil bli aktuell för någon återkallningskampanj kommer kunden att få hem ett brev med information om detta.
Bilen är följaktligen helt säker att köra"

Vänligen bekräfta att du fått ovanstående information genom att svara på detta mail eller ring
telefonnummer 020 - 98 07 94, mån - fre kl 08.30-16.30".

Kundtjänst Fiat Chrysler Automobiles
 
Toppen