• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Få igång Oyster

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har tagit en titt på satellit-tv systemet i husbilen :msn_wall: det sitter en Oyster HD från 2013 i den.

Jag undrar vad den bästa/billigaste lösningen är för att kunna avkoda TV sändningar.
Jag har läst om dispositionskort från Canal Digital så det blir möjligt att se de fria Svenska kanalerna.

Finns det alternativ till CD?
Fins det billiga abonnemang där man utöver det fria kanalerna även får några betalkanaler?

(jag vet att streaming är det moderna, detta handlar om att skaka liv i befintlig fungerande utrustning)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Vi kör med Viasat fritidshusabbonemang. Tror det kostar 29kr/v som vi använder det. Aktiverar när vi åker ut.
Har en Viasat CA-modul i tv:n
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, du måste ha en Viasat CA/CI-modul, eller en Viasatbox (helst på 12 volts matning förstås eftersom vi pratar husbil, t ex en Pace).
För att sedan se kanaler på Viasat måste du även ha ett kort, som ovan ett Fritidshusabonnemang, men då måste du ha ett riktigt abonnemang på hemmaplan!
Men, du kan kräva av Viasat att få ett "fria-kanaler kort", det är de skyldiga att tillhandahålla. Ring och kräv, så kommer det på posten.
Fungerar perfekt, bara du har utrustningen enligt ovan.

Men OBS: Är du ute i Europa fungerar Viasat (Astra 4) bara ner tom mellersta Tyskland.
Oyster 85 cm klarar nog en bit till, kanske ner till norra Frankrike. Sedan är det tyvärr "dött".

Jag har ingen egen erfarenhet om följande, men enligt vad jag hört fungerar Canal Digital en bit till. Och allt gäller nog enligt vad som skrivits ovan: Men då gäller Canal Digitals kort och CI-modul.
Jag har för mej också att Canal Digital tar ca 700 kr i depositionsavgift för kortet. Dock, inte säker, jag kör bara Viasat.

Edit: Förstås, när jag i efterhand läser vad jag skrivit: Förutsättningen är att vi pratar satellitantenn! Allmänt sett finns det förstås andra alternativ, streaming eller markbundna kanaler t ex. Även specialsiter och dito lösningar såsom Slingbox eller Iptvking mm.
Min fråga i sammanhanget är dock: Vad 17 hakar ska man egentligen satsa på?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv hadde jeg CD sitt billigste abo (norsk) I min Oyster HD. Denne boksen er ikke like enkel å benytte sammen med annen tuner sammenlignet med eldre Oyster bokser så se på mulighetene for å utnytte den ene CI plassen til en CA Modul. Pris og kanalutvalg bør være avgjørende - dekningsgrensene I Europa for Viasat og CD er ikke mye forskjellige - noen få mil og forskjellig på forskjellige deler av grensen.
 

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Du kan inte köra med Viasat ca modul i Oyster HD, för den här ej CI+.
Behöver du hjälp, så kontakta mig, hjälper dig gärna.
Mvh
Michael Rudolfsson
 
S

Sören-6830

Guest
Vi använder CD och Oyster 85 cm. Kan se fria kanalerna ca ner till Alperna, ibland lite längre. Räckte t o m till strax norr om Rom vid ett tillfälle en kväll, följande dagar var det bara svart.
 
Toppen