• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

D + anslutning

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 157 hk
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Esperit
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Elsystem
Eftersom det verkar elenomöjligt att få fram ett kopplingsschema över själva bilen
Fiat ducato 2011 måste jag prova på detta forum igen. Har haft problem med att
D+ är aktivt hela tiden. AES på kylskåpet funkar då inte. Har nu bytt elblock samt varit hos elektrolux service
och kontrollerat kylskåpet. Enligt dom är det inget fel på kylskåpet. Felet måste vara i bildelen. Alltså mellan elblocket och bilens generator. Talat med Fiat verkstad som säger att dom inget gör på bodelning. Min fråga är finns det någon som vet hur de är kopplat. Går D+ från generator via något relä eller dator eller liknande. Man kan bli tokig då det inte går att få reda på hur det är gjort.
Leif Grundström Dethlevs
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
D+signalen kommer från generatorns spänningsregulator (integrerad i generatorn). Förutom till EBL, kyl mm så går signalen till laddningslampan i instrumentpanelen.
Om signalen är aktiv hela tiden så borde laddningslampan inte lysa när du slår på tändningen utan att starta motorn.
 
F

F.d. 50064

Guest
Kolla om du hittar anslutnings block 2 pin 3 på EBL:en
Där skall D+ vara ansluten,kylskåp och övervakning av t.e.x batterier? osäker
kan vara olika från EBL till EBL.
Du har en 40 A säkring vid start batteriet eller bakom B-pelaren
där kan även en säkring på 2 A finnas det är D+ ledningen.
Hoppas jag måste jag tillägga, det kan vara olika från bil till bil.
I bland kan inte ens tillverkarna svara på den frågan.
Behöver nog se innan man släpper TROR JAG.
El Schema här kan du speka runt lite....
https://www.google.se/search?biw=13...#imgdii=2a42Xcz8EmgwZM:&imgrc=c2KjamVsM8-HqM:

https://www.motor-talk.de/bilder/fiat-ducato-i-elektrikfragen-g37437358/schaltplan-i203839984.html

Höger klicka spara bild som, skriv ut och gå ut å kolla. LYCKA TILL
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Det verkar vara samma problem som jag har i min Adria 2012, där har adria valt att brygga D+ med LC + vilket innebär att kylskåpet tror att motorn är igång så när jag slår på kylskåpet på automatiken så går det direkt över på 12V.
Idag testade jag att ta bort D+ innan jag startade kylskåpet och då fungerar automatiken den väljer gasol eller 230V men det väljer inte 12V eftersom jag tagit bort D+.
Jag har bytt kort i mitt kylskåp för jag trodde att det var fel på det men det hjälpte inte.
Det lutar åt att jag måste vända mig till en återförsäljare som kollar husbilsdelen och EBL. Jag har försökt att kolla på elscheman till husbilen men det verkar som Adria inte kopplar som det står där.
Det här felet har nog varit sedan bilen var ny dom första ägarna ställde om manuellt,jag köpte den när den var 3år och då fanns det inga garantier kvar, den jag köpte av upplyste mig om problemet så jag viste om det.

Jag har en EBL Schaudt 226 C är det någon som vet var D+ utgången sitter?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
PÅ moderna fordon så simulerar man väl D+ eftersom bildatorn( ECU ) styr både generator och laddlampan.
Elblocket skall simulera D+ på kylen när generatorn laddar, så nånstans måste det finnas en signal som talar om för elblocket att generatorn laddar.

Tyvärr har jag själv ingen nyare modell så jag kan kolla.


http://caravaning.si/caravaning/file/EBL_226.pdf
Längst ner finns elschema över blocket.
 

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
elsebo46 skrev:
Det verkar vara samma problem som jag har i min Adria 2012, där har adria valt att brygga D+ med LC + vilket innebär att kylskåpet tror att motorn är igång så när jag slår på kylskåpet på automatiken så går det direkt över på 12V.
Idag testade jag att ta bort D+ innan jag startade kylskåpet och då fungerar automatiken den väljer gasol eller 230V men det väljer inte 12V eftersom jag tagit bort D+.
Jag har bytt kort i mitt kylskåp för jag trodde att det var fel på det men det hjälpte inte.
Det lutar åt att jag måste vända mig till en återförsäljare som kollar husbilsdelen och EBL. Jag har försökt att kolla på elscheman till husbilen men det verkar som Adria inte kopplar som det står där.
Det här felet har nog varit sedan bilen var ny dom första ägarna ställde om manuellt,jag köpte den när den var 3år och då fanns det inga garantier kvar, den jag köpte av upplyste mig om problemet så jag viste om det.

Jag har en EBL Schaudt 226 C är det någon som vet var D+ utgången sitter?
Skulle det vara möjligt att dra en ny ledning direkt från generator till enl. Har schema på elblocket så jag vet var ingången är
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag vill minnas att jag läst här på forumet att D+ är inkopplat via en hängsäkring som kan brinna av! Om det gäller din bil vet jag ej men om du kommer åt anslutningarna på din generator och följer den klena kabel som går från D+ borde du hitta säkringen.
//Göte J
 

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
Göte J skrev:
Jag vill minnas att jag läst här på forumet att D+ är inkopplat via en hängsäkring som kan brinna av! Om det gäller din bil vet jag ej men om du kommer åt anslutningarna på din generator och följer den klena kabel som går från D+ borde du hitta säkringen.
//Göte J
Som ofta försvinner kabeln in i någon kabel härva som är isolerad det
Blir svårt att följa utan att riva sönder härvan. Säkringen kan knappast vara trasig då kylskåpet hela tiden får signalen att bilen är igång.
 
Toppen