• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorfel

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: Master 2.5
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: Master 2,5
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Adria vision
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Motor
Hej!
Vi har problem med vår husbil, någon som känner igen detta?
Vi får upp servicelampan, och glödlampan, det medför att bilenfår en reducerad motorkraft och går Inte att varva upp, tapppar all kraft.
På senare tid har även partikelfiltrelampan börjat lysa.
Vi har haft bilen på service på olika ställen, och har bytt glödstift, luftmassamätare, egrventil, men felet kvarstår fortfarande, lamporna släcks, men efter en stunds körning tänds dom igen...
Tacksam för svar om liknande... bråttom då vi strax skall åka på emester söderut. Anders
 

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
Wizard skrev:
De måste väl få upp någon felkod på verkstaden?
Har du verkligen partikelfilter på en -07 årsmodell.
Ja vi har partikelfilter, fel koder som kommit upp har medfört att vi bytt ut massamätare och Egr ventilen men felet återstår. Datorn har visat att motorn tror har fått för mycket eller för lite luft.. där emot går den bra på tomgång men svarar inte när jag ger gas.
// Anders
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
AndersoKarin skrev:
Ja vi har partikelfilter, fel koder som kommit upp har medfört att vi bytt ut massamätare och Egr ventilen men felet återstår. Datorn har visat att motorn tror har fått för mycket eller för lite luft.. där emot går den bra på tomgång men svarar inte när jag ger gas.
// Anders

Har du felkoden/erna till hands så skriv dom gärna här.
Dom är till stor hjälp för alla som kan tänkas hjälpa er.

Har ni bytt bränslefiltret nyligen?

//Tony
 

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
tony o nette skrev:
Hej Anders!
Kan vara vad som helst som är fel.
Har någon läst ut felkoder?
Kollat kablage i motorrummet?
Turboreglerventil kollad/bytt?

Hittade detta på google. Inget ovanligt att b-tryck givare fallerar.
http://www.renaultforums.co.uk/17-e...er-2-5dci-service-light-glow-plug-lights.html

//Tony
Hej Tony!
De har varit inne på jordningsfel men har inte kunnat hittat något, jag har varit på två olika ställen bl.a. Renault verkstad man famlar i ovisshet. Jag har inte själv varit med på verkstan för att seilken felkod som kommit upp. De är ju semester tider och verkstäderna har ju inte så mycket tid.
//Anders
 

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
tony o nette skrev:
Har du felkoden/erna till hands så skriv dom gärna här.
Dom är till stor hjälp för alla som kan tänkas hjälpa er.

Har ni bytt bränslefiltret nyligen?

//Tony
Hej igen!
På måndag em har jag fått tid så det kan svar på vilka fel koder som kommer upp. Nej jag har inte bytt bränslefilter nygligen. Jag låg och funderade i natt vad tror du om fel på givaren till partikelfilter?
//Anders
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
AndersoKarin skrev:
Hej Tony!
De har varit inne på jordningsfel men har inte kunnat hittat något, jag har varit på två olika ställen bl.a. Renault verkstad man famlar i ovisshet. Jag har inte själv varit med på verkstan för att seilken felkod som kommit upp. De är ju semester tider och verkstäderna har ju inte så mycket tid.
//Anders


Om EGR-ventilen är elektriskt trasigt så brukar man få en felkod.
Om den står mekaniskt öppen så kommer inte bilen att starta.
Om bilen hela tiden går bra att starta och går normalt på tomgång så kan man oftast utesluta både EGR-ventil och Luftmassemätare.
Felet låter som bränslerelaterat och/eller turbo relaterat.
Möjligen luftläckage relaterat.
//Tony
 

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
tony o nette skrev:
Om EGR-ventilen är elektriskt trasigt så brukar man få en felkod.
Om den står mekaniskt öppen så kommer inte bilen att starta.
Om bilen hela tiden går bra att starta och går normalt på tomgång så kan man oftast utesluta både EGR-ventil och Luftmassemätare.
Felet låter som bränslerelaterat och/eller turbo relaterat.
Möjligen luftläckage relaterat.
//Tony
Ok skall kolla upp det på måndag tack för tipsen!!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
AndersoKarin skrev:
Hej igen!
På måndag em har jag fått tid så det kan svar på vilka fel koder som kommer upp. Nej jag har inte bytt bränslefilter nygligen. Jag låg och funderade i natt vad tror du om fel på givaren till partikelfilter?
//Anders

Ingen idé att gissa på något.:)
Säkrast är ju att kolla vilka felkoder som systemet satt.
Sedan gäller det att en kunnig mek som vet vad koderna säger och vilken del som orsakar detta.
På visa bilar(andra märken) visar felkoden fel på luftmassemätaren medans felet ligger i EGR-ventilen. :)
Fundera inte på natten utan vänta till Måndag.:)

Det var så lite så. Hörs.
//Tony
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
" Datorn har visat att motorn tror har fått för mycket eller för lite luft "

Har de kontrollerat så att insug och avgassystemet är tätt ?
Kommer det in extra luft ( högt lambdavärde( syre ) ) mellan luftmassemätare och katalysator( lambdasensor ) så kommer motorn öka bränslemängden för att sänka lambdavärdet vilket kan påverka motorn negativt.

På tomgång är inte lambdan lika viktig, men i marschfart är lambdan viktig.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Reflekterar över att jag varit med om något liknande fenomen att bilen gick ned på "felsäkert läge" på en
dieselbil med Peugeot-motor (Renault är ju samma).

Då berodde det på dels glapp/otillräcklig kontakt för jordningskabeln mellan motor och chassi och
dels fukt och smuts i kontakten som ansluter partikelfiltrets tryckgivare/sensor under bilen.

Skadar ju inte att testa att koppla loss, borsta och blåsa rent och spraya på kontaktspray och återmontera igen.
 

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
Impala-Flamman skrev:
Reflekterar över att jag varit med om något liknande fenomen att bilen gick ned på "felsäkert läge" på en
dieselbil med Peugeot-motor (Renault är ju samma).

Då berodde det på dels glapp/otillräcklig kontakt för jordningskabeln mellan motor och chassi och
dels fukt och smuts i kontakten som ansluter partikelfiltrets tryckgivare/sensor under bilen.

Skadar ju inte att testa att koppla loss, borsta och blåsa rent och spraya på kontaktspray och återmontera igen.

Ok tack för tipsen skall prova efter jag fått de nya felkoden hoppas jag😏
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
AndersoKarin skrev:
Ok tack för tipsen skall prova efter jag fått de nya felkoden hoppas jag😏

Utmaningen för mig var att felkoden hela tiden pekade på att det var något i övervakningssystemet för turboaggregatet som felade. Det finns alltså begränsningar i dessa felkoder.
 

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
Hej!
Igår eftermiddag kom jag till på verkstan för att kunna läsa av felkoden DF308 och DF312 . Den gav indikeringet på partikel filtret tilltäppt. Skall senare idag försöka göra en regenering, hoppas att det kommer att lösa mitt problem med motorn..
//Anders
 

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
Hej igen!
Idag genomförde jag regenerering av partikelfiltret det verkar vara ok, och släckte fel lamporna. Har kört ca.4 mil motorväg för att testa om den höll, än så länge är samtliga fel lampor varit släckta men det är med en hel del olust känsla att de skall tända igen, det är bara 9 dagar kvar till färja överfarten skall köra lite helgen så det är bara att hålla tummarna.
Tack alla för visat intresse.
// Anders
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har du gjort den vid körning på vägen eller gjorde verkstan den?
Efter att ha läst lite bättre så ser jag att du gjort det själv. :)

När verkstan gör denna så bör man byta olja o filter efter detta.
Oljan kan bli mycket utspädd med diesel. Kolla oljenivån.
Om du gjort den medans du kör så är risken mindre att oljan blir lika mycket utspädd.

Vid korta körsträckor med många kall starter och stadskörning så sätter inte regenereringen igång.
Till slut så blir det fullt med sot i partikelfällan och då måste man i dom flesta fallen uppsöka verkstan så att dom får tvinga fram en regenerering.
//Tony
 
Toppen