• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bruten dörrlås hävarm

F

F.d. 55579

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Maxi 40
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0 170 hk
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B 674 Sl
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej,
Vi har en Hymer B674 SL 2010.
Dörrhandtag till bodelen fungerar inte mera. När jag tog isär det fann jag att en hävarm var bruten. Se foto. Enligt Hymer i Sverige sälj inte hävarmen separat utan man måste köpa en ny låsanordning som kostar 2665 kr. Hävarmen är gjord av pressgjutet material.
Vet någon av er var man kan få tag i en hävarm eller vem som kan tillverka en sådan till rimlig kostnad.
Hälsningar Bo Altheden
 
F

F.d. 29925

Guest
Ser ut som om det inte är allt för svårt att tillverka prylen i stål. Har man inte tillgång till svarv, fräs och ev. svets är det nog bara att bita i det sura äpplet och köpa nytt.:mad:
 
F

F.d. 55579

Guest
decker skrev:
Ser ut som om det inte är allt för svårt att tillverka prylen i stål. Har man inte tillgång till svarv, fräs och ev. svets är det nog bara att bita i det sura äpplet och köpa nytt.:mad:

HejHej,
Ja man skulle behöva svarv och svets eller en verkstad som kan tillverka en hävarm till rimligt pris. Vet du eller någon annan en verkstad som kan göra det?
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Faktum är möjligen att 2.665:- inte är så mycket i sammanhanget. Verkar inte vara en komponent som man
skall förvänta sig går sönder med frekvens. Säkert ren och skär olycka att det skett. Inte billigt att starta upp en
hantverkare med tanke på att det kommer ta några timmar att skapa något.
 
F

F.d. 54125

Guest
Är helt ny på detta men själv spanat lite efter begagnade delar. Kom på detta, av en händelse:
Västra Götalands Husvagnsskrot Sjövik
Vi är en husvagnsskrot som endast skrotar fritidsfordon och finns på Hampes Väg 31 443 74 SJÖVIK


Vet inte hur dom är, men ser bra ut på hemsidan :)
 
F

F.d. 55579

Guest
Hej,
Tack för alla tips jag fått.
Nu har jag fått gjort en ny hävarm. En kompis bekant gjorde en i rostfritt stål för halva priset av en ny låsanordning.
Hälsningar Bo
 
F

F.d. 53012

Guest
Tigsvets av en kunnig svetsare, hade en MC som föll och krossade frikopplings-
handtaget blev jättefint trodde inte mina ögon men som sagt svetsare på SAAB Aero.
 
Toppen