• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ACS fjäderben

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,3 180hk
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: 780 LGB utan kloss fram
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Vilka fördelar har jag med ACS fjäderben till en KABE 780 LGB 2017 utan kloss fram (Säng)
 
F

F.d. 50069

Guest
Jag skulle tro att du får en höjning av bilen med ca 4-5cm plus att du får en kombination fjäder/stötdämpare som är anpassade för varandra och därmed bör det ge en bättre fjädringskomfort!

Vi bytte till viktanpassade fjädrar på våran Carthago i51, och visst blev bilen helt plan samt att man slapp dessa genomslag i fjädringen, men det känns att orginalstötdämparen och den nya fjädrarna inte till 100% matchar varandra, men jag är kanske överpetig😉
Detta med att fjädrar, stötdämpare,hjulinställning är en kombination som skall passa ihop med den inviduella bilen verkar inte husbilspåbyggarna fatta😡
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Tackar, men en annan fråga!
Träffade en som hade en HYMER (Bakhjulsdriven bil)som sa att han hade klossar med för ibland behövde han sätta under dem på framhjulen???
 
F

F.d. 50069

Guest
Olaadria skrev:
Tackar, men en annan fråga!
Träffade en som hade en HYMER (Bakhjulsdriven bil)som sa att han hade klossar med för ibland behövde han sätta under dem på framhjulen???


😉
Absolut så beror det på att bilen lutar framåt ...även vid vanlig körning!
Titta på husbilar, kanske speciellt på helintegrerade så ser du att orginalfjädrarna är för dåliga så bilen säckar ihop fram.

I värsta fall som inte är ovanligt så finns det ingen fjädringsväg kvar, så bilen går på fjädringsstoppet eller bumbstoppet som det även kallas😡
Detta även på sprillans nya bilar, vilket i mina ögon är en scandal för det är tom trafikfarligt vid en undanmanöver!
 
Toppen