• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motortemperaturen för hög!

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Chassiefabrikat: Iveco
Chassiemodell: 35C17
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3.0
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Carthago
Husbilsmodell: Chic I51
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Kylsystem
Vid varmt väder över ca 25 grader ute, när AC är på så går motorns temp mätare upp i det röda fältet. Går sedan ner igen när AC:n slås av. Alltså om AC:n inte används, så är det helt normalt. Någon därute som tror sig veta vad man kan göra åt saken ?
Varma Hälsningar
Bernt
 
F

F.d. 29954

Guest
En felkodläsare bör man nog ha för att undersöka saken ordentligt.
Troligen ger AC funktionen mer jord till temperaturmätaren som därmer visar högre temperatur. Hur det går till är nästan omöjligt att säga ens med hjälp av elcheman då ert fordon har en Canbuss system där allting är integrerad med flera datorer. Men en felkodläsare kan man undersöka enstaka sensorer och se om felet ligger där. Man kan också ha motorn i gång med AC:n på och se vad som då visas för felmeddelanden. Annars, om det var min fordon, skulle jag försäkra mig om att temperaturen verkligen är normal, fast mycket talar om att det rör sig om en givarfel/jordning någonstans.
Jag ser att er bil är tioår gammal, och då börjar känsliga delar protestera. Det är ett gissel detta med datorer i bilen då dessa har små spänningar och strömstyrkor vilket kräver extremt god kontakt i anslutningarna. Förmodligen är er "lilla" bekymmer fullständigt harmlös och har inte i praktiken någon betydelse annat än det stör perfektionisten....
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
BigSpender skrev:
En felkodläsare bör man nog ha för att undersöka saken ordentligt.
Troligen ger AC funktionen mer jord till temperaturmätaren som därmer visar högre temperatur. Hur det går till är nästan omöjligt att säga ens med hjälp av elcheman då ert fordon har en Canbuss system där allting är integrerad med flera datorer. Men en felkodläsare kan man undersöka enstaka sensorer och se om felet ligger där. Man kan också ha motorn i gång med AC:n på och se vad som då visas för felmeddelanden. Annars, om det var min fordon, skulle jag försäkra mig om att temperaturen verkligen är normal, fast mycket talar om att det rör sig om en givarfel/jordning någonstans.
Jag ser att er bil är tioår gammal, och då börjar känsliga delar protestera. Det är ett gissel detta med datorer i bilen då dessa har små spänningar och strömstyrkor vilket kräver extremt god kontakt i anslutningarna. Förmodligen är er "lilla" bekymmer fullständigt harmlös och har inte i praktiken någon betydelse annat än det stör perfektionisten....

Ok, tack för svaret. Tänker nog mäta upp verkliga motortemperaturen till att börja med. Har en stek-termometer ( 120 grader ), frågan är vad jag bäst ska placera temp givaren?
 
F

F.d. 29954

Guest
Det beror på lite var du kommer åt. Kanske övre kylarslangen nära termostaten eller på kylarens övrekant. Fäst med tejp eller buntband..
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Om Ivecos 3.0 är lika som Fiats variant så har du termostat och utlopp till kylaren till vänster på blocket, där sitter även tempgivaren med signal och jordkabel.

Här finns lite smått å gott om Fiat 3.0 plus lite till på engelska.

http://library.docent.isvor.it/uplo...cia Didattica Fiat Ducato seconda fase_GB.pdf

När du står still med avslagen AC och sedan slår på AC:n, startar kylarfläkten ?
Kylarfläkten brukar starta för att hjälpa AC:n på de flesta fordon.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
pekke skrev:
Har fått tag på länk för Iveco 2.3 F1A och 3.0 F1C motorer 2006, obs tydligen för marin och industri vilket kan göra de skiljer sig något från fordon.

http://www.powertechengines.com/IvecoManuals/RepairManual-SOFIM-F1A-F1C-P1D32S001E-Feb06.pdf

Tackar för alla svar. Nu har jag tomgångskört den på ganska höga varv med AC:n påslagen. Kylarfläkten går på med högsta hastighet lite då och då. Temp. vid termostaten gick upp till ca 65 grader.Temp. mätaren i bilen stannade på mitten av skalan. Så nu var allt ok. Skillnaden är att nu är det 15 grader ute, mot ca 26 grader när den har gått in på röda fältet. Men å andra sidan står bilen stilla nu ! Hoppas på 25 grader nästa vecka, då kan jag mäta temperaturen runt termostaten ( med stektermometern )när jag kör.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Gunilla & Bernt skrev:
Tackar för alla svar. Nu har jag tomgångskört den på ganska höga varv med AC:n påslagen. Kylarfläkten går på med högsta hastighet lite då och då. Temp. vid termostaten gick upp till ca 65 grader.Temp. mätaren i bilen stannade på mitten av skalan. Så nu var allt ok. Skillnaden är att nu är det 15 grader ute, mot ca 26 grader när den har gått in på röda fältet. Men å andra sidan står bilen stilla nu ! Hoppas på 25 grader nästa vecka, då kan jag mäta temperaturen runt termostaten ( med stektermometern )när jag kör.


Har nu testat med "stektermometern" kopplad till termostaten. Det visar sig som Big Spender sa, att det var falskt alarm. Termometern visade ung. samma temperatur när temperaturmätaren i förarpanelen visade normalt, som när den gick in det röda fältet. Den har ju aldrig hellre "kokat".
 
F

F.d. 50172

Guest
Koppla in en ODB-II diagnostikplugg i bilen och monitorera tempen via telefonen och fastställa om det är givarefel eller instrumentfel, nästa stega är övervakning och loggning av bilen via webb, ex
http://www.telia.se/privat/bredband/tjanster/telia-sense

Finns även en produkt som övervakar motorn och skickar all motordata till webb databas, du kan sitta hemma och se motortempen när du lånat ut din husbil.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95182&sid=97f40859c5981b9e94e5b8838b675db0

http://www.exqbe.com/index.php?lang=sv
 
Toppen