• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ford 2008 rycker och puffar

F

F.d. 53394

Guest
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Ford transit 96Kw
Chassietyp: Standard
Motortyp: 96KW
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Nexxo family A630
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Hej Vänner
Min Ford Transit från 2008 med 96Kw motorn (vet inte vad den kan heta?) har gått snart 6000 mil. Den har börjar smårycka speciellt vid belastning (gaspådrag). Samtidigt som den rycker till så kan man ibland se svarta små avgaspuffar. Detta kan även hända när man ligger på hög växel men känns då knappt. Oftast känner man och ser avgaspuffarna vid gas iväg från tex ett rödljus. Jag gissar att jag har dessa ryckningar hela tiden men att det blir mer markant vi gaspådrag och på låg växel. Efter talat med bilia så har jag nu vid några tillfällen gasat ur bilen rejält för att rensa avgasdelen. Jag har också kört en tank med ett smörjmedel i bränslet som heter RedLine TL2 eller liknande. Så länge jag körde med detta medel i bränslet så var ryckningarna färre. Men när jag sedan tanka i ny ren Diesel så var de tillbaka igen. Liggande på motorvägen i lagom 90 och utan kännbara ryckningar tändes min motorlampa igår för första gången någonsin. Jag kopplade in en OBD2 mätare och kunde då läsa ut felkoden P2563 (Powertrain- Turbo charger boost control position sensor circuit range/Performance). Jag tror inte att denna felkod hjälper så mycket utan kan säkert ha uppkommit pga av de ryckningarna jag har. Tog bort felkoden och motorlampan slocknade. Har nu kört hem från höga kusten ca 60 mil utan att motorlampan tändes igen. Men mina ryckningar finns kvar och de små avgaspuffarna. Hittar ingen verkstad i södra stockholm som kan hjälpa mig att titta på felet och jag har min semester nu och hoppas kunna åka till öland med bilen om några dagar. Bilen har gått ca 700 mil sedan senaste service på Bilia och då byttes bränslefiltret. Jag kan haft dessa ryckningar en längre tid utan att tänkt så mycket på dem. Det är ganska sällan det hackar till rejält. Någon som känner igen felet och kan ge mig tips?

Tack för era tips. Företaget El&Diesel i högdalen gjorde en snabb test och hitta några turbo felkoder som de släkte. Inga visuella fel. Men de hade ingen tid att testa mer än så. Får väl köra lite till ch se om jag kan få felet att bli mer permanent.

MVH
Dunet
 
F

F.d. 53394

Guest
Nu har jag haft bilen inne på två gånger. Båda har visuellt gått igenom motorn och kan inte hitta några synliga fel. Båda har hävdat att jag nog kört för lugnt så den är igensotad. Båda hällde i medel i tanken och varvade som galningar för att blåsa rent. Mina pengar försvinner men felet kvarstår :mad:

Jag har tipsat om turboslangar och spridare. Men verkstaden kan inte se några fel. Felkoderna visar på turbo sensor fel. Men det kan väl var annat som orsakar dessa koder. Motorlampan tänd ibland. Jag brukar släcka den och åka vidare.

Någon som vet en bra verkstad i Stockholm för Ford Transit? Nu ger jag upp på El och Diesel i Högdalen.
MVH
Dunet
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Jag antar att du har elektrisk EGR?

Kopplar ur kabeln och kör ett tag och se hur den beter sig. Motorlampan kommer att tändas pga det men det spelar ju ingen roll vid testen.

Röken och ryckningar är ett vanligt fel på "vanliga" ford. Då är det oftast EGR-ventilen som spökar. Många sätter en sk."blanking-plåt" och kopplar ur den (ska vara den modellen med hål i för den elektriska ventilen).
 
F

F.d. 26110

Guest
Har haft samma problem.
Det var en slang från turbon som inte satt som den skulle.
Den går från intercoolern till turbon på höger sida(om du står framför motorn).
 
F

F.d. 53394

Guest
Felet blir värre och värre. Efter 4 besök på verkstad vill de byta motorkablaget för ca 12-14000 och om inte det hjälper så är det byte av turbo för 27000. Rökpuffar och ryckningar har nu gott över till felkoder och att turbon lägger av. Tar man bort felkoderna så fungerar det ett par mil igen. Har nu tagit bort Vastegate elektroniken som sitter monterad på turbon och skickat till en firma som ska undersöka den. Hoppas de hittar någon kalllödning och att det är detta som är felet till mina turborelaterade felkoder och ryckningar.
Och snart börjar semestern :mad:

Felkoden jag får är P2563 och har med laddtrycksreglering att göra
 
Toppen