• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattenpump i Kabe 810i stannat!

sunnanö

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
16324
Medlemskap
2024
Hej!
Gråvattenpumpen stannade vid sista tömningen och när ja g slår på strömbrytaren nu så dunkar det till i den men inget mer. Låter som något har satt sig ivägen.
Den sitter inte så lätt till att meka med. Någon som känner igen problemet och vet hur man kommer åt den.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattenpump i Kabe 810i stannat!

Har haft en 780, på den satt den under sängen bak,det blir nog att montera isär pumpen, nödtömmning av tanken är ju möjlig genom att öppna locket på tanken och lossa bottenpluggen.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Gråvattenpump i Kabe 810i stannat!

Hej!
Gråvattenpumpen stannade vid sista tömningen och när ja g slår på strömbrytaren nu så dunkar det till i den men inget mer. Låter som något har satt sig ivägen.
Den sitter inte så lätt till att meka med. Någon som känner igen problemet och vet hur man kommer åt den.

Har förmodligen fastnat något i backventilen.
Bara som sagts tidigare att plocka isär pumpen. Ett jäkla jobb.:twitcy:
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Gråvattenpump i Kabe 810i stannat!

Tjena,
Inte en aning hur just denna funkar men går det inte att prova att spola baklänges med ex slang för att se om det fastnat något som blockerar?

Ha det // Per
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattenpump i Kabe 810i stannat!

Backventilen består av en gummiflärp som kan hänga sig när något sitter i mellan kan gå att hålla handen för utloppet så den inte kan suga luft baklänges när pumpen körs
Annars finns det renoveringssatser till pumpen ganska enkelt att byta dessa delar när man väl fått pumpen demonterad ;)
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Gråvattenpump i Kabe 810i stannat!

Hej

Fick du löst problemet? Vi har haft en i810 med långbäddar. Då satt pumpen på högersidan i mellangolvet under batteriet. Ganska lätt åtkommlig.
Troligen har något fastnat i pumpen, man behöver nog montera loss den och göra rent den skulle jag tro.

//Mattias
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Gråvattenpump i Kabe 810i stannat!

när jag råkade ut för detta var jag på resa så jag tog duchpumpen och bytte plats på pumparna.Helt plötsligt fungerade båda
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Läste denna tråd, då även jag fick problem med min pump.
Pumpen lät som den pumpade. Men det kom inget vatten. Räckte dock med att jag knackade på pumpen lite grann - så kom det igång igen. Kanske satt något i kläm i backventilen...?
Glad att jag slapp ta isär den.
 
Toppen