• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering.

Det verkar ju stämma rätt väl med vad som är den allmänna uppfattningen bland husbilsägare (med normalt folkvett) om vad som är camping kontra nattparkering.
Svårare än så borde det inte behöva vara att parkera en husbil en natt bland "vanliga" bilar på en parkering.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering.

Hej Jojje!
Vid Antonies bar i Mojácar, på Spaniens sydostkust, blir du bortkörd av sheriffen om du till och med använder nivåklossar. Men kör du upp bilen på lämpliga stenar, så går det bra!!
Jack43
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering.

Spanien har även förbud mot camping på stränder och i naturreservat.
Att använda klossar anses som camping.

Men varför vill alla ner och stå kallt och blåsigt när man kan parkera 100 meter bort på fast asfalt och använda benen för en liten promenad.

Dokumentet slår ju fast att man kan övernatta på en markerad P plats.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering.

Det verkar ju stämma rätt väl med vad som är den allmänna uppfattningen bland husbilsägare (med normalt folkvett) om vad som är camping kontra nattparkering.
Svårare än så borde det inte behöva vara att parkera en husbil en natt bland "vanliga" bilar på en parkering.

M.v.h. JANKRO.

Som här,

IMG_20171115_190004.jpg

....när vi häromkvällen körde förbi parkeringen vid Albir Playa.

5 husbilar "parkerade" och alla fem upptog 4 P-platser var! Totalt 20 platser, varför??

TommyD
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering.

Ja, där saknas tyvärr "normalt folkvett" och är ju ett perfekt exempel på att sabotera för all framtid, men främjar säker myndigheters uppfinningsfantasi om nya förbudsskyltar.

M.v.h. JANKRO.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering.

ja tyvärr så är det så det ser ut ! och inte lär det bli bättre ?
 
F

F.d. 53141

Guest
Sv: I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering.

Hej Tommy.
Parkeringen vid Playan i Albir får du stå en natt även om du tar upp 4 platser. När vi körde ner i höstas kom vi en dag för tidigt till vår ställplats varpå vi ställde oss på denna parkering. Vid det tillfället stod det en polisbil på parkeringen varför jag gick fram och frågade om man kunde stå där över natten och fick svaret att det var ok om jag bara stod där en natt. Tyvärr står där bilar flera nätter i rad och det är lite att missbruka möjligheterna.
Hälsningar
Charlie B:)
 
F

F.d. 54009

Guest
Sv: I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering.

Inte svårt att förstå varför det skapas en massa regler för allt och allting.Det inte vanligt vett förstår ger det detta resultat.
Önskar alla Ett Gott Nytt ÅR

Signe 2016
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering.

Hej Tommy.
Parkeringen vid Playan i Albir får du stå en natt även om du tar upp 4 platser. När vi körde ner i höstas kom vi en dag för tidigt till vår ställplats varpå vi ställde oss på denna parkering. Vid det tillfället stod det en polisbil på parkeringen varför jag gick fram och frågade om man kunde stå där över natten och fick svaret att det var ok om jag bara stod där en natt. Tyvärr står där bilar flera nätter i rad och det är lite att missbruka möjligheterna.
Hälsningar
Charlie B:)

Bekräftade polisen alltså uttryckligen att det är o.k att ställa sig som på bilden, och därigenom ta upp fyra platser? :wideeyed:
 

Mats Svensson

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
Medlemskap
2024
Sv: I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering.

Äntligen, jag blir så glad när sunt förnuft råder. Detta är en skrift som borde ses som inträdes krav i husbilsklubben och ett måste för husbils åkare att känna till, borde kanske skickas med när övrig medlemsinformation och regler om husbilsklubben lämnas vid första inträdes registreringen.
stort tack för informationsbladet
vänligen
Mats och Camilla
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering.

Samtidigt haltar jämförelsen med lastbilar något. Även här har man tröttnat på det osanitära och nedskräpningen på rastplatser mest längs de stora vägarna. Fler o fler länder förbjuder veckovilan i lastbilarna så dessa måste ta vägen någon annanstans. Nu kanske detta inte spelar så stor roll men argumentet "får dom borde vi få" känns inte särskilt gångbart. Så kanske bättre att fokusera helt på husbilarsåkarnas syfte o ändamål.
För de här böterna är inte roliga Ban on sleeping in a truck cab - MW Spedition
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: I Spanien finns tydliga regler om fricamping och parkering.

Hej Tommy.
Parkeringen vid Playan i Albir får du stå en natt även om du tar upp 4 platser. När vi körde ner i höstas kom vi en dag för tidigt till vår ställplats varpå vi ställde oss på denna parkering. Vid det tillfället stod det en polisbil på parkeringen varför jag gick fram och frågade om man kunde stå där över natten och fick svaret att det var ok om jag bara stod där en natt. Tyvärr står där bilar flera nätter i rad och det är lite att missbruka möjligheterna.
Hälsningar
Charlie B:)

Visst, det är en vanlig parkering där alla typer av fordon som ryms i rutan är välkomna.

Nu ryms inte husbilarna i en ruta och man behöver lite mera plats, men varför ockupera fyra parkeringsrutor, det är verkligen campingbeteende och onödigt provokativt.

Lokalpoliaerna i kommuner där turismen är viktig inkomstkälla, som här i Alfaz del Pi och Altea, håller i regel en låg profil mot gästande turister och ser som oftast mellan fingrarna.

I förra veckan såg jag en holländsk husbil parkerad utefter strandpromenaden här i Altea, han behövde 5 rutor för att rymmas på tvärs. Stod där åtminstone i två dygn.

Lokalpoliserna måste ha passerat minst en gång i timmen, utan att störa holländarna, men lovar lokalbefolkningen knöt nävarna i fickan, eftersom det fattas parkeringsplatser i omr0det.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det heter, som man bäddar får man ligga.... undrar vad husbilsåkarna skall sova i framtiden?

I Spanien har man försökt definiera vad som är camping och vad som är parkering.

En parkerad husbil har inga dörrar eller fönster öppna, står inte på klossar och lite annat som är normalt när man inte befinner sig i sin husbil, utan den är låst, parkerad och inte bebodd.

En människa med normal läsförståelse förstår självklart andemeningen. Att myndigheterna har tänkt på att vi måste kunna parkera våra husbilar, eftersom nästan alla kustkommuner i Spanien har campingförbud utanför avsedda områden.

Det här tolkas nu av en stor grupp husbilsåkare att det är ok att campa om du har fönster, dörrar stängda och ger fanken att rulla ut markisen.

Man flyttar runt som en grupp mongoliska nomader och just i vårt närområde har men sedan en månad fyllt Consums kundparkering i Albir. Där står de nu över 30 bilar och det finns inte en chans för kunderna att parkera.

Det här har uppmärksammats i lokalpressen och sociala medier och nu har det även hamnat i norsk tidning med rubriken, ”Objudna husbilsgäster i Albir”.

DD2F67D5-BA6E-4198-B2D1-B285F555CF39.jpeg

Man har träffat en engelsman som ”parkerat” där som berättar, ”....i mina ögon är inte en campingbil samma sak som en husbil. Så länge man inte sätter ut bord och stolar utanför, men bara sover i bilen.....”. Jaha...

Jodå jag är väl medveten om att den tolkningen även torgförs här på forumet, men vad tror ni blir resultatet?

Att ingenting händer, det kan fortsätta så här? Tror ni verkligen att lokalbefolkningen även ser det så?

Visst är turismen viktig för Spanien och visst är spanjorerna kända för sin mañana mentalitet, men så här kan det inte fortsätta. Ser hela tiden hur stenbumlingar rullas fram, höjdhopparställningar monteras, osv. som försvårar vårt resande.

Risken är att medelhavsländerna inte kan vara lika välkomnande, lika generösa i framtiden och vi rår själva för det!

Visst tillför vi också pengar, som den intervjuade engelsmannen så riktigt påpekar. Men vi spenderar mindre än hälften av vad en turist som bor på hotell gör, det finns det ett antal undersökningar som visar och som aktuella myndigheter mycket väl känner till.

Nej, nej det är inte giriga campingägare som skriver på sociala medier och ifrågasätter värdet med den här typen av turism, eller som uppvaktar pressen och politikerna. Nej det är vanliga samhällsmedborgare och pressen själva som tolkar reglerna annorlunda, som ser förslumning, nedskräpningen och reagerar.

Trist utveckling, synd.

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest
Kan man bo billigare här i Fuengirola än 150€/månad på ElRengo, 5€/natt utan el, el 5€/natt.
Ännu billigare i FonteSanta Portugal 3€/natt utan el, med el 5€/natt vatten 2€/100 liter,
visserligen måste man flytta sig en gång i veckan för att det är marknad.
Nära till LIDL, restauranger och tvättinrättning.
Ofta kan man få billigare pris för lång vistelse på camping eller ställplats.
200€/månad inklusive el i fängelset Albufeira.
Vi har stått här i Funkan sedan i söndags, nu börjar det krypa i kroppen, trots att jag bott och trivs här.
Dags att röra på sig, söndag fm åker vi vidare, minst någon mil.:yes:

Jojje
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
En uppföljning på det jag tidigare skrev om kund-/centrumparkeringen bakom Consum i Albir.

Har kollat parkeringen ett antal gånger de senaste veckorna. Det har hela tiden stått över 30 bilar på parkeringen, rekordet var 39 en dag, då var det knökfullt. Säkert minst 10 av bilarna har stått på samma plats under de veckor som jag har kollat.

P2197220.JPG

På senare tid har man börjat att ta ut stolar, bord och solsängar, men inte rullat ut markiserna, vad jag sett. Däremot luktar det i området, det luktar inte gott och jag undrar vad som hälls i dagvattenbrunnen som finns strax nedanför parkeringen?

P2197222.JPG
Det är otroligt provocerande, när man kör upp till parkeringen så passerar man skylten till höger som knappast kan missförstås.

Väl upp på parkeringen är det som en enda stor europeisk förbrödring.
Registreringsskyltarna har alla den blå EU randen, sedan står det GB, D, NL, F, S, NO, DK, osv. men faktiskt inte en enda E på det här stället.

Resultatet.

IMG_4946_2.jpg

Ja, nu har man satt igång ett byggnadsprojekt i och kring parkeringen. Spännande vad månne det bliva?

I den norska gratistidningen "SI Spania i dag" SPANIA I DAG - Seneste papirutgave

här hittar jag förklaringen, med rubriken "Tar grep mot bobilinvasjon".

P3127240.JPG

Här kan jag nu läsa att kommunen murar in hela parkeringen och sätter upp "höjdhopparställning" vid den enda ut-/infarten. Det blir den andra parkeringen i Albir som nu utrustas med höjdhinder för oss med husbilar.

Tidningen möter en granne till parkeringen som säger att hon nu är lättad, "vissa helger har det bara varit plats för ett par personbilar här på parkeringen. Men det värsta har varit de hygieniska förhållandena och lukten som den har fört med sig", säger källan som vill vara anonym.

Häromdagen var vi förbi och hälsade på "Eva & Hasse 9" på en ny och trevlig ställplats i Calpe. Hasse nämnde då att att det inte längre stod några fricampare kvar i Calpe.

Det måste bero på att fricampingen i Calpe har flyttat på sig, eftersom när vi sedan åkte hem ifrån Calpe så såg vi gator helt fulla med just fricampare, man stod kofångare mot kofångare! Måste varit över 100 bilar.

Synd, snart finns det inte en enda plats i Albir för oss och hur länge dröjer det tills Calpe också visar en annan attityd mot oss? Altea, där vi bor, här rullades de stora stenbumlingarna ut och stängde vägen till stranden redan för ett par år sedan.

Synd, men vems fel......nej det är inte campingägarna!

Faktiskt så ser jag vissa likheter med dessa samlingar utav fricampare, som de så illa sedda irländska asfaltläggarnas tillfälliga läger som uppstår lite varstans i Sverige under sommaren.

Lokalbefolkningen som är granne med dessa läger med fricampare, de har i alla fall sin syn på saken helt klart.

För att 30 - 40 husbilar skall stå tillsammans över tid, på en begränsad yta så krävs vissa förberedelser. Sånt som regel är ordnat på platser som är speciellt avsedda för oss med husbil. Vi har tankar som inte bara skall fyllas, de skall tömmas också och ibland kan den där förhatliga elstolpen vara bra att ha vid dåligt väder.

Sverige tror jag är ett av de bästa länderna att fricampa i, framförallt området norr om Dalälven som vi kallar Norrland. Där är stort, vi klumpar inte ihop oss och husbilsresandet är verkligen mobilt, dvs. vi rör på oss, vi stannar kanske bara någon eller några nätter på en plats.

Även i Spanien fungerar det på vissa platser och ofta inte alls några problem när man är på väg ner eller upp och stannar till någon natt. Problemet uppstår nere vid kusterna när man står länge och det blir väldigt många på de populära platserna.

Har stor förståelse för övervintrare som är ute kanske 100 - 150 nätter, varken vill eller kan betala dyra campingplatser. Men i t.ex. Spanien finns det billiga alternativ och man bör nog räkna med att det kostar kanske minst 7 - 12 Euros per natt när vi gästar de här sydeuropeiska länderna.

Kom ihåg vi är gäster här nere.

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53267

Guest
På Marknadsplatsen i Fuengirola räknade jag en dag till 93 Husbilar.
En del sitter på solstolar utanför sina bilar.
En Svenskregistrerad Concord har stått där i flera månader utan att
någon bott i den, dom har nog lägenhet också.
Ibland är det nästan så det blir slagsmål om platserna.
Att säga att dom står tätt är en underdrift, men dom kanske trivs så.
Kanske inte konstigt att det är populärt eftersom det är gratis.
Men jag kan tala om att det inte är populärt hos en del boende
eftersom det knappt går att komma förbi området med till exempel
en rullstol eller Rullator men det bekymrar väl inte Husbilsägarna
för dom äger väl stället vad jag kan förstå.
Undrar hur länge detta kan fortgå.....................
 
Toppen