• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertvätt i Mölndal/Göteborg?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!
Någon som har tips på var det går att tvätta av husbilen i Mölndal/Göteborg nu vintertid dvs antingen inomhus (lastbilstvätt) eller utomhus under tak?

Vi använder bilen även vintertid (detta är första året) och skulle vilja spola av/tvätta rent den mellan gångerna.

Är det plusgrader kan vi naturligtvis tvätta på uppfarten hemma men är det i närheten av 0 eller därunder är det ingen bra idé.

Bilen är 7,8m lång och kräver fri höjd 3,25m (bilen är 3,18m hög).

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vintertvätt i Mölndal/Göteborg?

Vi har tvättat här Biltvätt & rekond i Göteborg | TideCar Bilvård. Både själv och fått den tvättad. Liknande mått som er.
Sen har Reningsborg tvätt i Åkeredsrondellen men den har vi inte provat ännu.

God morgon!
Och tack för tipset. Kommer rulla dit (TideCar) och se hur det ser ut o prata med dem. Har försökt läsa på deras hemsida men inte hittat något om priser när man tvättar själv. Och uppfattar deras info. om tvättprogram som att de har någon sorts automattvätt!? Vi önskar tvätta vår bil själva.

Med vänlig hälsning!
// Niklas
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Vintertvätt i Mölndal/Göteborg?

Min lika hög o gick bra. Ang längd så är åt minstone en plats - rakt fram stor men om du är osäker så ring och fråga på tappen
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vintertvätt i Mölndal/Göteborg?

Min lika hög o gick bra. Ang längd så är åt minstone en plats - rakt fram stor men om du är osäker så ring och fråga på tappen

Ringde dem och fick till svar att porten in/ut var Inga problem med höjden men killen jag pratade med var ytterst tveksam till höjden upp till svängarmarna som håller högtrycksslangen.

Jag tog därför vägen förbid, på väg hem från jobbet igår, och mätte själv. Och kunde, precis som du skriver, konstatera att höjden är inga problem. Nu blev det ingen exakt mätning men jag mätte till en fri höjd på ca. 3,5m (+/- 5cm).

Stort tack för tipset, det blir där vi tvättar nästa gang vi vinterkört.

Något för andra läsare att känna till är dock att hallen är inte speciellt stor så killen jag ringde och pratade med sa att det går bra att tvätta husbilar där så länge det inte är allt för manga andra I tävtthallen (en husbil kräver ju lite mer svängrum). Men macken har öppet 24/7 så det finns ju got om timmar varje dygn när alla andra gör något annat (sover typ). ;-)

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Re: Vintertvätt i Mölndal/Göteborg?

Vi brukar tvätta på Reningsborg i Åkered. Det är inte lönt att söla själv, dom tar ca 400:- för min bil, 599cm och då tar dom taket också.
Hälsningar, Thomas

Vintertvätt mellan körningarna vintertid handlar, för oss, om att få bort det värsta och att spola rent undersidan/hjulhus från salt.

Jag har dessutom ogärna andra springandes på taket där man minst sagt får ha tungan i rätt mun. För även om bilen är 7,8m lång finns inte speciellt mycket plats att sätta fötterna.

Taket är fyllt av:
- 7st. takluckor varav en är riktigt stor
- 2st stora solceller
- 1st Parabol
- 1st. Ventilationshuv för SOG
- 1st "skorsten"/utsläpp från ALDE pannan

Plus en massa kablage.

Lätt att sätta foten fel.

Men tack för tipset det är ju bara att meddela att man vill att de tvättar allt UTOM taket så var ju det "problemet" löst.

Mvh!
// Niklas
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Sv: Vintertvätt i Mölndal/Göteborg?

Jag tvättar min hos Forsbergs i Hyssna. 990 kr/tim tror jag det va och då gör dom allt . det brukar ta en timma.
värt varenda krona tycker jag. slippa stå och söla ute på vintern .
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Jag tror faktiskt inte att dom går på taket, utan använder långborstar, från bägge sidor. Har faktiskt inte sett hur dom gör, för då brukar jag ta en kopp medans dom fixar bilen, men dom är lyhörda för önskemål.
Ha det bra och njut av din nya bil, din gamla står hos grannen.....
Hälsningar, Thomas
 
F

F.d. 53255

Guest
Hej! Min husbil står just nu inne i en stor tvätthall på TideCars vid Stigs Center. 850kr tar de för tvätt inkl tak på min husbil .Man kan välja att tvätta själv också. Återkommer om betyg på detta ställe när de är klara med min bil. Fick ett positivt intryck av personalen där. Såg att ngn här undrade ifall de går på taket. Jo de gör de ifall vi tillåter det, annars inte. De har ramp på båda sidor .
 

ThomasMod

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35587
Medlemskap
2024
Hej! Min husbil står just nu inne i en stor tvätthall på TideCars vid Stigs Center. 850kr tar de för tvätt inkl tak på min husbil .Man kan välja att tvätta själv också. Återkommer om betyg på detta ställe när de är klara med min bil. Fick ett positivt intryck av personalen där. Såg att ngn här undrade ifall de går på taket. Jo de gör de ifall vi tillåter det, annars inte. De har ramp på båda sidor .
Hej. Hur gick det?
 
Toppen