• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotografera med mobilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fotografera med mobilen

Hela den här diskussionen är fullständigt meningslös. Knarrevik är helt övertygad att mobilen (iPone förmodar jag) slår allt annat. Det kan han väl få tycka. Tidigare har han dömt ut traditionella GPSer som helt underlägsna iPhone/iPad med en navigeringsapp. Det måste han väl också få tycka. Vägen till framgång går tydligen via Apple!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Japp, jag har medvetet bifogat alla EXIF-data för att det är ingen hemlighet och jämförelsen är relevant. bilderna är tagna i något dunkelt ljus, precis som miljoner andra mobilbilder, och då är systemkameran med större sensor överlägsen. Syftet var att illustrera förutsättningar som inte är vidvinkelbilder i bra ljus men ändå extremt vanliga. Informera gärna mig hur jag ska ställa in iPhonen för att få samma bildkvalité som med den gamla systemkameran så gör jag ett nytt test :msn_thumbup:

Ett sätt vore att fota i bättre ljus och med samma låga ISO-värde för att kunna jämföra bildkvaliten.
Att en liten sensor inte klarar höga ISO är ett känt faktum. Majoriteten av amatörbilderna tas med låga ISO-tal.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Hela den här diskussionen är fullständigt meningslös. Knarrevik är helt övertygad att mobilen (iPone förmodar jag) slår allt annat. Det kan han väl få tycka. Tidigare har han dömt ut traditionella GPSer som helt underlägsna iPhone/iPad med en navigeringsapp. Det måste han väl också få tycka. Vägen till framgång går tydligen via Apple!

Kommer inte ihåg diskussionen om GPS men ingen använder väl en gammal GPS idag?
Nu är det A-GPS, GPS, Galileo och GLONASS som gäller, allt för att få så exakta värden som militärer tillåter utan direkt kontakt med satelliterna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Vad är en bra bild..vad är budskapet..vad vill jag förmedla med denna bild.
Är det upp till betraktarens ögon ..att se innehållet..eller sitter man och fundera på den tekniska lösningen..och glömmer att se bilden.

Visst har du rätt men för att komma dithän behöver man ingen dyr fotoutrustning, för de flesta av oss räcker det med en modern mobilkamera.

För att jag trodde att dyr och tung fotoutrustning skulle göra mina bilder bättre för 30-40 år sedan behöver ingen göra om misstaget idag när det finns alternativ.

81173444-8535-45B4-BC42-6EA43E75C96D.jpeg
Hasselblad ELM för 35-40 år sedan
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Fotografera med mobilen

Ett sätt vore att fota i bättre ljus och med samma låga ISO-värde för att kunna jämföra bildkvaliten.
Att en liten sensor inte klarar höga ISO är ett känt faktum. Majoriteten av amatörbilderna tas med låga ISO-tal.

Så var det dags för en ny sanning med "majoriteten av amatörbilderna tas med låga ISO-tal". Kan vi få en källa på det? Och även om det vore sant så tas en icke försumbar mängd bilder i sämre ljus. Nyss hade ju storleken på sensorn ingen betydelse för bruset? Hur ska man t.ex göra när tomten kommer om ett par veckor? "Ursäkta men kan du komma tillbaka i april när ljuset är bättre..?" :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Så var det dags för en ny sanning med "majoriteten av amatörbilderna tas med låga ISO-tal". Kan vi få en källa på det? Och även om det vore sant så tas en icke försumbar mängd bilder i sämre ljus. Nyss hade ju storleken på sensorn ingen betydelse för bruset? Hur ska man t.ex göra när tomten kommer om ett par veckor? "Ursäkta men kan du komma tillbaka i april när ljuset är bättre..?" :)

Då träder blixt- och ledljuset in, automatiskt!
Det blixtrar överallt där ljuset är dåligt, till och med på läktare med 50 meter till motivet!
Dock inget för mig!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Vad menar du med gammal GPS? :wideeyed:

Innan den blev inbyggd i mobiler och vissa kameror. De flesta appar är idag beroende av inbyggd GPS för att funka till 100 procent.
Eller platstjänster som det kallas under inställningarna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fotografera med mobilen

Ingen mening att debattera med Knarrevik. varje gång han möter svårtbemötta argument byter han till ett annat nära liggande ämne och så kan dividerande fortsätta, eller till det generalla påståendet om utveckling och framtid.. Har diskuterat kameror med honom många gånger förr och det blir bara en fråga om att kasta fram nya argument och vinklingar i en ständig ström.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Jag försöker att svara ärligt på frågor som ställs utan att vinkla svaren.
Vinklingen är i vissa fall dåligt underbyggda frågor.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Fotografera med mobilen

Då träder blixt- och ledljuset in, automatiskt!
Det blixtrar överallt där ljuset är dåligt, till och med på läktare med 50 meter till motivet!
Dock inget för mig!

Lycka till med ledblixt 50 m från motivet :)

Ang. dyr och tung utrustning så håller inte riktigt det argumentet heller. Du får en lite smidig spegelfri kamera med fullformatsensor eller APS-C för samma pengar som en mobiltelefon men hejdlöst mycket bättre bilder under vissa förutsättningar.

Nedan är en bild i en ishall och bakom mig brukar det stå en rad med hockeyföräldrar och plåta med sina mobiler. Nu har jag tyvärr ingen kopia av någon av deras bilder men nästa gång jag plåtar hockey ska jag ta en likadan bild med mobilen. Jag kan t.o.m. ge mobilen lite handikapp och slå på blixten :D

20171205-200021_PH431_1043.jpg
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Fotografera med mobilen

Och en världsberömd svensk naturfotograf på de >>> Mats Andersson

OBS! Båda gör fantastiska bilder med sina kameror!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen