• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering?

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Läste just ett mycket bra inlägg om vad som är camping och vad som är parkering och övernattning i husbil m.m.m
MEN VAD GÄLLER FÖR PARKERING?????
Och vad gäller om det är p avgift betalar man för bilen eller för p-rutan ?????
De flesta av oss har ju större bilar än vad som går plats på en vanlig P- ruta mellan 1-4 platser går ju åt. Och även om bilen ryms på 1 eller möjligen 2 efter varandra så kan ju inte någon utnyttja p platsen bredvid för då kommer man varken ut eller in.
Det är ju så att det är inte enbart husbilar som parkerar så här även bil med på kopplad husvagn och lastbilar gör det ju också.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Parkering?

Många kommuner tillämpar regeln att alla hjulen skall rymmas inom markeringen. Det finns även personbil I som inte ryms inom det snålt tilltagna utrymmet.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Parkering?

Om inte jag fattat fel, så gäller de lokala regler som komunerna ställer upp. En husbil får inte uppta två platser även om man betalar för dessa. Däremot får en bil med husvagn göra detta. Normalt ska alla hjulen få plats i rutan, men överhänget får inte inkräkta på en annan ruta. Överhänget får hänga ut i den körbana som finns (eller grönyta), om detta inte hindrar trafiken. Tolkningsfråga.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parkering?

Transport styrelse säger så här:

  • Du får inte parkera så att ditt fordon står utanför en parkeringsruta med något hjul.

  • Du får inte parkera så att du hindrar någon annan från att komma in i sitt fordon.

  • Du får inte parkera så att du hindrar andra fordon från att komma iväg.
  • Du får inte öppna dörrarna på ett sådant sätt att det uppstår fara för andra.

I trafikförordningen finns generella bestämmelser om hur man får stanna & parkera. Förbud mot att stanna & parkera enl. dessa reglerregler anges inte genom vägmärken utan man måste kunna dem ändå.

Det kan även genom lokala trafikföreskrifter meddelas bestämmelser om stannande och parkering. Dessa bestämmelser är anpassade till lokala förhållanden och utmärks normalt med vägmärken.

Parkeringsreglerna bygger på två enkla huvudprinciper.
Du får inte stanna eller parkera så att
• fara uppstår
• du hindrar eller stör andra.

För att följa detta "rättesnöre" så får väl sunda förnuftet råda.

Bennie
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Parkering?

[FONT=&quot]Hej Frank,[/FONT]
[FONT=&quot]Jag kan förstå att det är förvillande när kommunerna har så olika tillämpning vid sin parkeringsövervakning. Det är dock något som vi har svårt att göra något åt. Vi kan bara hänvisa till vilka bestämmelser som finns i olika författningar. De generella bestämmelser som jag kan erinra mig ha betydelse för dina frågeställningar är följande:[/FONT]
· [FONT=&quot]Ett fordon får inte parkeras så att det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen[/FONT][FONT=&quot] (trafikförordningen 3 kap. 49 § p.1)[/FONT]
· [FONT=&quot]Ett fordon får inte parkeras så att fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske[/FONT][FONT=&quot] (trafikförordningen 3 kap. 49 § p.2).[/FONT]
· [FONT=&quot]För markering av uppställningsplats används vägmarkering M24, Uppställningsplats. Av de närmare bestämmelserna till markeringen framgår att Markeringen anger gränsen för uppställningsplats för fordon.[/FONT]

[FONT=&quot]När det sedan gäller var fordon får parkeras och eventuella villkor när det gäller tidsbegränsning, avgiftsplikt eller andra villkor för parkeringen så är det den enskilda kommunen som beslutar genom lokala trafikföreskrifter (trafikförordningen 10 kap. 1 § p.16, 17). Sådana föreskrifter ska sedan märkas ut enligt bestämmelserna i vägmärkesförordningen (2007:90). Det innebär ju också att kommunen på allmän plats kan välja att tillhandahålla parkeringsplatser för olika [/FONT][FONT=&quot]fordonsslag.[/FONT]

[FONT=&quot]När det gäller dina konkreta frågeställningar gör jag följande konstateranden:[/FONT]
[FONT=&quot]1. [/FONT][FONT=&quot]Har ett fordon samtliga hjul inom uppställningsplatsen så står det inte parkerad i strid mot TrF 3 kap. 49 § p.2. Däremot kan den samtidigt vara parkerad så att uppställningen strider mot TrF 3 kap. 49 § p.1. Det är upp till den som parkerar fordonet att bedöma om fordonet hindrar andra fordon. [/FONT]
[FONT=&quot]2. [/FONT][FONT=&quot]Lagstiftningen är inte så exakt att det går att utläsa hur man praktiskt ska avgöra om ett hjulpar står utanför en uppställningsplats. Jag känner heller inte till att detta har prövats i domstol.[/FONT]
[FONT=&quot]3. [/FONT][FONT=&quot]Camping är inget begrepp som används i trafiklagstiftningen förutom i samband med vägvisning till campingplats. Därmed finns det inga bestämmelser i trafiklagstiftningen som är knutna till begreppet. Däremot finns det med stöd av annan lagstiftning möjlighet för en kommun att förbjuda camping.[/FONT]

[FONT=&quot]Detta var ett försök att svara på dina frågor med utgångspunkt från Transportstyrelsens ansvarområde. Jag misstänker att du har ett antal frågeställningar som du anser att du inte har fått ett tillräckligt tydligt svar på. Jag kan då bara konstatera att ett stort ansvar ligger på kommunerna att planera och utforma gator och andra allmänna platser så att de så långt som möjligt tillgodoser alla trafikanters behov och önskemål. Vad som sedan gäller i olika kommuner när det gäller tillämpning av lagstiftningen eller tillhandahållandet av uppställningsplatser för alla [/FONT][FONT=&quot]fordonsslagligger på den enskilde trafikanten att ta reda på. Sedan kan jag väl personligen tycka att det vore bra om kommunerna enades så långt det går i dessa frågor för att underlätta för trafikanterna. Vill du agera för att få till stånd någon förändring i detta avseende rekommenderar jag dig att kontakta Sveriges kommuner och landsting (SKL) som är en intresseorganisation för kommunkollektivet.[/FONT]

[FONT=&quot]Vänliga hälsningar[/FONT]
Per Öhgren
Trafiksäkerhetsexpert
Väg- och järnvägsavdelningen
Direkt: 010-495 5794
Mobil: 070-688 7316
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Parkering?

Undrar om det är samma lagstiftning i Europa eller i alla fall Västeuropa Spanien m.fl.?
Någon som vet?
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Parkering?

Husbilen är med alla sina bekvämligheter (wc, dusch, spis, kyl, värme, sängar, avloppstankar etc) ett rullande hem. Naturligtvis har omgivningen rätt att ha synpunkter på VAR kanske 100 000 rullande hem ställer sig över natten i synnerhet inom tätorter och populära platser.

Min tolkning:
Övernattar jag i min husbil... så campar jag. Bör ske på anvisade platser. I vidsträckta obebyggda områden borde större frihet medges.

Därutöver kan jag parkera min husbil i enlighet med på platsen gällande p-bestämmelser. Att campa med sin husbil ska inte förväxlas med att jag kanske behöver parkera en stund / någon timme för att vila i samband med långkörning. Det är jag ju skyldig till vid trötthet-

Andra har andra tolkningar...
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Parkering?

Kan du vidareutveckla ordet Camping vad det innebär ???? Har inte sett i någon lagtext vad det innebär ,du kanske kan räta ut frågetecknet. Min tolkning är att stannar jag min personbil klass 2 och går och lägger mig så anser jag inte det strider mot någon lag ännu i alla fall och under Camping tror jag det inte faller heller , vad ja vet. Men jag kan ju ha fel. Jag tror att det är den obotliga svenska avundsjukan som gör sig påmint istället.:D
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Parkering?

Campa innebär enl mig att man slår upp ett läger ( camp på engelska), att däremot parkera en personbil enl gällande P regler kan väl knappast kallas för ett läger.
Vad jag sedan väljer att göra inne i mitt egna fordon anser jag är min sak.

Detta är min tolkning

Hejs
Claes 105

Ps. Man blir ju lite fundersam när medlemmar i denna klubb tycker det är OK med ännu mer begränsningar, finns enl mig tillräckligt många som det är.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Parkering?

Kan du vidareutveckla ordet Camping vad det innebär ???? Har inte sett i någon lagtext vad det innebär ,du kanske kan räta ut frågetecknet. Min tolkning är att stannar jag min personbil klass 2 och går och lägger mig så anser jag inte det strider mot någon lag ännu i alla fall och under Camping tror jag det inte faller heller , vad ja vet. Men jag kan ju ha fel. Jag tror att det är den obotliga svenska avundsjukan som gör sig påmint istället.:D

Jag skrev min tolkning av camping... och du har nu skrivit din och lite till. Det räcker för mig
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Parkering?

.....
Ps. Man blir ju lite fundersam när medlemmar i denna klubb tycker det är OK med ännu mer begränsningar, finns enl mig tillräckligt många som det är.

Inte ska du bli fundersam för att alla inte tycker lika. Även i denna klubb är det väl tillåtet att ge uttryck för åsikter som inte följer stora flertalets
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Parkering?

Karlstads kommun säger att en biljett per fordon oavsett hur lång bilen är, och säger att vintertid syns inte markeringarna. Detta är tyvärr upp till varje kommun att bestämma, så det är lätt att få en parkerings"bot"
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Parkering?

Bra. Anledningen att flippa ut var att som vanligt!!! Inte vissa kunde svara på förtsa inlägget.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Parkering?

Det är en hemmagjord skylt utan lagligt stöd, uppfattar jag det som. Parkera gärna, men övernatta inte på P-platsen. Alltså en vädjan eller rekommendation men inget förbud. Jag hade nog ändå undvikit att övernatta där. Det finns säkert någon anledning till varningen.

Jappe
 
Toppen