• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Lag deg et tørkeskåp! Det du trenger er et skåp, en glødlampe og en flekt :D lampen sørger for litt varme flekten for sirkulasjon og du kan tørke det meste. Sørg for litt utlufting på toppen og et luftinntak i botnen på skåpet. Skal du være ekstra fin så monterer du en termostat på lampen, da kan du bruke en kraftigere lampe. Ideal temperatur 70 grader.

For tørking av svamp og andre matvarer bør luften varmes før innblåsning i skåpet ellers samme konstruksjon. Har og for dette bruk sett solvarmet passivt skåp, svartmalt utvendig og med liten skorstein på toppen.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Veteranmoped

Novolette wow, min första moped vid 7års ålder I Fåsås! Tänk att få prova den i Fåsås!
Tack för bilderna Robert

Dags för nästa patient.
Husqvarna Novolette 1956 med remdrift.
Den fungerar men är lite hackig i gången.
Tog ur motorn ur ramen och försökte dela motorn. Den har aldrig varit delad under alla dessa så dom skruvarna satt som berget. Med gasolvärmare och slagskruvmejsel så gick det.
Det som är lite annorlunda med denna motor är att den inte har någon transmissionsolja och det är torrlameller i kopplingen.
Smörjningen av transmissionen sker genom att oljan i bränslet smörjer.
Visa bilaga 130827

De kullagren är ingrodda och från 1956. I stort behov av byte
Visa bilaga 130828

Den leverantören är mån om sina kunder, skickar med en Dumle-slickepinne. Tänk vad en godissugen renoverare kan bli glad.
Visa bilaga 130829
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Alla kullager är bytta. Här syns två av dem och nållagret som vevstaksaxeln lagras i vevaxeln. Brickan och en låsring skall monteras.
IMG_0926.JPG

Vid demontering underlättar kommande montering om delarna läggs i den ordning som de plockas av. Här är hela kopplingssatsen.
IMG_0928.JPG

Hela kopplingen monterad. Denna koppling går inte i ett oljebad vilket annars är det vanliga.
IMG_0929.JPG

Lite olja här är ett undantag, annars smörjs hela motorn med oljan i bränslet.
Ett undantag, lite fett skall finnas bakom ett kullager.
IMG_0930.JPG

Med en handborrmaskin, hylsa och adapter i svänghjulet, stroboskoplampa och ett batteri, då kan tändpunkten kontrolleras.
IMG_0931.JPG

Provstart? Bäst att göra det utomhus.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Novolette är klar och provkörd. Mår bättre nu.
IMG_0991.JPG

Rökqvarnan är också klar, tillverkade en packning efter konturen på växellådans kåpa, håltagning med hålpipa i rätt dimension.
Ny kopparbricka i pluggen för oljeavtappning och nu håller den tätt.

Det finns fler patienter. Tror jag tar BWV:n som nästa objekt. Ingen moped så egentligen fel tråd för den.
Jag spar det värsta till sist, en Erlan (Monarped) med JLO-motor. Jag fick aldrig den att gå ordentligt.
Före den det där franska eländet Solex, vad är det jag har köpt?
IMG_0993.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Robert den tid jeg jobbet på bilverkstad laget vi mye pakninger selv. Verktøyet for dette var en liten kulehammer. La pakningsmaterialet over der pakningen skulle passe og knakket forsiktig langs kanten, også hullene og pakningen passet perfekt. Det var ikke mange pakninger som ikke kunne lages på denne måten, unntaket var toppakninger og de fleste gummipakninger. Pakninger for oljetrau måtte knakkes mot motorblokk så der var det enklere å redde den gamle eller bruke litt pakningssement om en ikke hadde ny ferdig på lageret.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Nästa objekt: BMW R45 1979.
Lite fel tråd för detta är ingen moped utan en 473cc MC, vikt 205kg.
IMG_1004.JPG

Att göra:
Rengöra förgasare, bränslefilter, byta olja, oljefilter.
Läcker olja från bottentråget = byt packning.

Börjat med förgasarna, lite mer att ta i än en mopedförgasare.
IMG_0999.JPG
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteranmoped

Samma för mig som med Lasse min första moppe var nog en mobylett #hussebandsslirare# Bytte till mig den mot en TV2 tillsats, Alla kompisar turades om att köra Speedway på vetestubben. 10 årsåldern. Det var nog den roligaste moppen. kommer ihåg att den var på endast 0,8 hkr, men det fixade klasskompisens pappa och glädjemätaren visade strax över 40 km/t. Den sommaren drack gräsklipparen mycket bensin som blandades ut med traktorns 20 w 30 olja.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Veteranmoped

Nästa objekt: BMW R45 1979.
Lite fel tråd för detta är ingen moped utan en 473cc MC, vikt 205kg.
Visa bilaga 131045

Att göra:
Rengöra förgasare, bränslefilter, byta olja, oljefilter.
Läcker olja från bottentråget = byt packning.

Börjat med förgasarna, lite mer att ta i än en mopedförgasare.
Visa bilaga 131046

ett litet tips, kolla membranen i förgasarna mycket noga, de brukar hårdna och även få mycket små sprickor, och då går motorn ojämt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Veteranmoped

Har kollat membranen och de ser ok ut. Det sitter en liten nabb i membrankragen som visar hur den skall sitta i förgasaren.

Oljetråget, skall skaffa ny korkpackning men skall jag använda packningsklister på packningens båda sidor, en sida eller inte alls?
Visa bilaga 131133

Membranen skall vara väldigt mjuka och följsamma annars hindrar dom förgasarkolvarna att röra sig som dom skall. Sträck dom försiktigt åt alla håll, då först ser man eventuella sprickor eller hål. Om motorn går det minsta ojämt på tomgång efter en noggrann förgasarsynkronisering, är det nästan garanterat något med membranen.
Och jag håller med, inget "klet" på en ny packning! :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Den forgasseren høres som en variant av britiske Zenit Stromberg som ble brukt i endel biler på 60 og 70 tallet. Men i bil var det oljedemper på bevegelsen av kolven, og oljen måtte ikke komme på membranen - den svulmet opp med olje. Vasket mange slike membraner i ren bensin. Marerittet var biler med flere slike forgassere - justering til jamn gange på motoren var komplisert selv med spesialverktøy. Hadde biler med en forgasser pr cylinder - kult når det fungerte.

Ble og produsert i Tyskland med et annet namn, disse ble brukt av SAAB i endel modeller.

SU forgassere hadde en lignende konstruksjon, men var enklere å justere.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Igår besvärligt väglag i Gbg så behöver man inte ge sig ut så avstår man.
Men idag skall jag åka till Kenneth´s MC Service och köpa oljetrågspackning och oljefilter.
@Montreal
Din Avatar, är det en MC du har? Berätta!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Veteranmoped

Jag får väl erkänna att bilden är en prospektbild från den tiden, men det stämmer jag har en sådan. Ducati 900SS 1976 (f.ö. som kuriosa världens snabbaste serietillverkade motorcykel vid den tiden) köpt 1980 av importören MC-Huset i Malmö som ett s.k. basketcase, vilket innebar att jag lämnade en mycket fin BMW R90S och fick fyra lådor med delar, två hjul och en ram i byte, samt ett löfte att få alla saknade delar nya. Skälet till att den var i delar är att den varit MC-Husets racingcykel i Superbike, och sedan blivit stående/liggande hos dom.
Jag renoverade den och har haft den som gatcykel tidigare, men nu vilar den sedan några år.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Veteranmoped

Den bilden är inte så bra, det ser ut att vara en bastard byggd på någon annan enklare modell. Tanken passar inte och är felmonterad och kåpan sitter för högt och är felvinklad för en riktig SS. Så här ser en riktig ut, i länder där plasttank är tillåtet kan tanken se ut som på den andra bilden. Inte min cykel, men en likadan. :)

900SS 1976.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Årets upplaga av Tomteparaden. Nytt deltagarrekord, hörde en siffra på 41 mopeder. Efter fotografering på varvstorgets trappa så körde vi bort till julmarknaden vid Seglaregatan. Det hela avslutades med korvgrillning vid gamla tegelbruket i Bjärred.
 

Bilagor

  • IMG_0046.jpg
    IMG_0046.jpg
    162,5 KB · Visningar: 11
  • IMG_0050.jpg
    IMG_0050.jpg
    174,5 KB · Visningar: 9
  • IMG_0054.jpg
    IMG_0054.jpg
    136,7 KB · Visningar: 10
  • IMG_0057.jpg
    IMG_0057.jpg
    166,3 KB · Visningar: 9
  • IMG_0060.jpg
    IMG_0060.jpg
    162,3 KB · Visningar: 8
  • IMG_0066.jpg
    IMG_0066.jpg
    173,2 KB · Visningar: 7

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Det händer inte så mycket i min verkstad i veteran-väg.
En cykel som stått ute några vintrar håller jag på att renovera.
Det blir inga julbastubad i år heller.
IMG_1025.JPG

Jag har växlat användarnamn beroende på att jag är engagerad i vårt nya Forum bl. a. som admin för "Vanliga frågor FAQ" och "Träffar o Evenemang".
Då kändes det fel att blanda in Monica.
Hon mår bra och vi fortsätter att hålla ihop. Frågade nyss och det var ok ;)

God Jul och ett Gott Nytt År!
Vi ses inom kort på vårt nya Forum.
 
Toppen