• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

F

F.d. 55436

Guest
Solcell

Tänkte köpa en portabel anläggning och koppla direkt på startbatteriet När det är fulladdat går laddningen automatiskt över till bodelsbatteriet?
Pössl 2014
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Solcell

Laddning till bobatteriet sker normalt bara när bilens generator går och D+ från tändningen/generatorn drar ett relä i bodelscentralen (EBL) och då kopplas de samman. Kopplar man en Ctek Dual250s istället för att köra genom ebl sker laddning när spänningen är hög nog. Men kopplar du en Ctek dual till solcellen och kopplar som de beskriver, laddas bodelsbatteriet upp och sedan startbatteriet. Då behövs ingen särskild regulator till solpanelen då det sitter en MPPT regulator i dualen. Men då måste vissa kablar från ebl kopplas bort annars går strömmen runt.
Med vänlig hälsning, Conny
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Solcell

Laddning till bobatteriet sker normalt bara när bilens generator går och D+ från tändningen/generatorn drar ett relä i bodelscentralen (EBL) och då kopplas de samman. Kopplar man en Ctek Dual250s istället för att köra genom ebl sker laddning när spänningen är hög nog. Men kopplar du en Ctek dual till solcellen och kopplar som de beskriver, laddas bodelsbatteriet upp och sedan startbatteriet. Då behövs ingen särskild regulator till solpanelen då det sitter en MPPT regulator i dualen. Men då måste vissa kablar från ebl kopplas bort annars går strömmen runt.
Med vänlig hälsning, Conny

Är lite nyfiken på Ctek dual, du skriver att den först laddar bodelsbatteriet och sedan startbatteriet. Jag kan se att laddaren bara har en utgång märkt batteri. kan du förklara hur den då kan ladda olika batterier vid olika tillfällen?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Solceller

Biltema har ju 3 modeller av solceller med effekten 1,5 W, 6 W & 13 W. Om trådskaparen tänkt att använda någon av dessa till start- eller bodelsbatterierna så är dom för små. Men för att ladda telefoner, surfplattor eller powerbank's skulle dom duga.
För laddning av start- eller bodelsbatterier är det panel-effekter på 100 W & uppåt som gäller om man skall ha någon effektiv laddning.

Bennie
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Men dessa små laddare bord kunna ha en funktion i underhållsladdning och hålla självurladdningen stången.

Det jag fungerar på är så att de inte överladdar batteriet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Solceller

Men dessa små laddare bord kunna ha en funktion i underhållsladdning och hålla självurladdningen stången.

Det jag fungerar på är så att de inte överladdar batteriet.

Det är klart att skulle man inte använda HB'n på några år & att den står i ständigt solsken så skulle det nog fungera. Många av oss underhållsladdar inte alls under vintern när HB'n är avställd utan problem. Den lilla självurladdning som sker för man ju tillbaka efter att motorn gått en stund. För att helt eliminera självurladdning kopplar man bara bort minuspolerna från batterierna under avställningen.

Bennie
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Den lilla självurladdning som sker för man ju tillbaka efter att motorn gått en stund. För att helt eliminera självurladdning kopplar man bara bort minuspolerna från batterierna under avställningen.

Bennie

Tror inte du kan eliminera självurladdning genom att koppla bort alla belastningar. Även om ett batteri inte har något belastning alls ansluten så laddas det sakta ur. Hur fort beror på typ av batteri, förvaringstemperatur mm.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcell

OK, då förstår jag. Där lyckades Ctek lura mig och kanske ännu fler!
-------------------------------------------------
Hej Håkand, det man bara måste se till är att husbilens ordinarie ofta kallade skiljerelä som normalt kopplar bort startbatteriet från bobatterierna när bilens generator inte laddar blir helt bortkopplat eller bortmonterat.
Om skiljereläet skulle sitta kvar mellan startbatteriet och Ctek'en så kan ju inte Ctek'en ladda startbatteriet när bilen står och solen skiner, men för övrigt när bilen är igång så märker man inget och allt funkar då skiljerelät ligger till.
Även skiljereläfunktionen finns inbyggd i Ctek'en...
Så i princip, en kraftig högt säkrad kabel mellan startbatteriet och Ctek'ens ingång, inget mer på den sträckan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Solcell

-------------------------------------------------
Hej Håkand, det man bara måste se till är att husbilens ordinarie ofta kallade skiljerelä som normalt kopplar bort startbatteriet från bobatterierna när bilens generator inte laddar blir helt bortkopplat eller bortmonterat.
Om skiljereläet skulle sitta kvar mellan startbatteriet och Ctek'en så kan ju inte Ctek'en ladda startbatteriet när bilen står och solen skiner, men för övrigt när bilen är igång så märker man inget och allt funkar då skiljerelät ligger till.
Även skiljereläfunktionen finns inbyggd i Ctek'en...
Så i princip, en kraftig högt säkrad kabel mellan startbatteriet och Ctek'ens ingång, inget mer på den sträckan.

M.v.h. JANKRO.

Tack för ett informativt svar. Jag har inte fördjupat mig i hur elsystemet i husbilar fungerar så här har jag mycket att lära.

Funderar nu på var skiljereläet sitter, jag har trott att det sitter inbyggt i EBL-enheten, stämmer det?

/Håkan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solceller

Hejsan, det går tyvärr inte att ge ett bra svar på. Det finns säker många olika placeringar på skiljereläet beroende på tillverkare, årsmodell m.m..... m.m.
Det sitter säkert placerat i elblocket ibland, och förmodligen ibland mer i närheten av startbatteriet. Förr var det inte alls ovanligt att skiljereläet "brann up" och blev förstört med tiden p.g.av hög ström och blev ersatt. Så i alla fall i äldre bilar så kan det sitta var som helst, men naturligtvis mellan starbatteri och bodel :p:.

Det skall ju bryta kontakten mellan startbatteriet och bodelen när bilen inte är igång och generatorn inte laddar, så man inte plockar ström från startbatteriet till bodelen när man förbrukar ström i bodelen. Det skulle ju kunna sluta med att bilen inte går att starta.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen